تاکید سران گروه ۲۰ بر مقابله با رادیکالیسم و تأمین مالی تروریسم

گزارشگر:یک شنبه 18 سرطان 1396 - ۱۷ سرطان ۱۳۹۶

mandegar-3سران کشورهای عضو گروه ۲۰ در روز نخست گردهمایی خود در هامبورگ با افزایش تلاش‌ها برای مبارزه با تامین مالی گروه‌های افراطی توافق کرده و با صدور بیانیه مشترکی تامین مالی تروریسم را محکوم کردند. با این حال برخی اختلافات بر روز نخست نشست سایه افکنده بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ سران کشورهای بیست اقتصاد برتر جهان همچنین از تلاش‌های موجود برای قطع منابع مالی گروه‌های غیر قانونی قدردانی کردند. در این بیانیه آمده است: ما بر اراده خود برای مبارزه با سیستم مالی بین‌المللی تامین تروریست‌ها تاکید کرده و به تعمیق همکاری بین‌المللی و تبادل اطلاعات متعهد می‌شویم.
کشورهای عضو گروه بیست همچنین خواستار آن شدند که از اقدامات “گروه ویژه اقدام مالی” (FATF) که یک سازمان بین‌المللی با ۳۷ عضو است، در مقابله با تامین ‌مالی تروریست‌ها حمایت شود. در این بیانیه آمده است: ما از تمام کشورهای عضو می‌خواهیم تا اطمینان حاصل کنند که FATF تمام منابع و حمایت لازم را در اختیار دارد تا به وظایفش به صورت موثر عمل کند. نباید هیچ “فضای امنی” برای تامین‌ مالی اقدامات تروریست‌ها در هیچ جای جهان وجود داشته باشد.
از سوی دیگر رشد تنش‌ها میان ایالات متحده آمریکا و سایر کشورها بر سر مسائل تجاری و تغییرات آب و هوایی، نشست امسال گروه ۲۰ را که از دیرباز رویدادی بدون اتفاق در تقویم دیپلماتیک بوده است، به یکی از توفانی‌ترین تحولات در تاریخ این نشست‌ها تبدیل کرده است. نشست دو روزه رهبران گروه بیست اقتصاد بزرگ جهان روز جمعه در شهر بندری هامبورگ آغاز شد و تروریسم، تغییرات آب‌وهوایی و تجارت آزاد موضوع‌های اصلی مورد بحث رهبران است.
در ادامه بیانیه مشترک رهبران گروه ۲۰ آمده است: ما قویا تمام حملات تروریستی در سراسر جهان را محکوم می‌کنیم و متحد و قاطع برای مبارزه علیه تروریسم و منابع مالی آن ایستاده‌ایم. این اقدامات وحشیانه اراده ما را برای ارتقای امنیت خود و حفاظت از شهروندانمان تقویت می‌کند. تروریسم یک پدیده زشت جهانی است که باید با آن مبارزه شود و پناهگاه‌های امن تروریست‌ها در تمام نقاط مختلف جهان برچیده شود. بار دیگر تاکید داریم تمام اقدامات در راستای مقابله با تروریسم باید طبق منشور سازمان ملل متحد و تمام مقررات قوانین بین‌الملل از جمله قوانین بین‌المللی حقوق بشر باشد.
این بیانیه همچنین تاکید می‌کند: ما خواستار اجرای تعهدات بین‌المللی موجود در زمینه مبارزه با تروریسم از جمله “استراتژی جهانی مقابله با تروریسم سازمان ملل” و انطباق با قطعنامه‌های مرتبط و تحریم‌های هدفمند شورای امنیت مرتبط با تروریسم هستیم. ما به ادامه حمایت از تلاش‌های سازمان ملل متحد برای جلوگیری و مقابله با تروریسم متعهد هستیم.
رهبران عضو گروه ۲۰ همچنین برای مقابله با تهدید روزافزون بازگشت شبه‌نظامیان تروریست خارجی از مناطق جنگی از جمله عراق و سوریه متعهد شدند. علاوه بر این،‌ تسهیل سریع و هدفمند تبادل اطلاعات میان مقام‌های اطلاعاتی، انتظامی و قضایی در زمینه عملیات تبادل اطلاعات و اقدامات پیشگیرانه مورد توافق قرار گرفت.
در بخش دیگری از بیانیه مشترک سران گروه ۲۰ همچنین آمده است: ما برای ارتقای ساختار اطلاعات بین‌المللی موجود در زمینه امنیت، سفر و مهاجرت از جمله اینترپل و تضمین تعادل لازم میان امنیت و جنبه‌های حفاظت داده تلاش می‌کنیم. ما خصوصا تمام اعضا را به استفاده کامل از مکانیزم‌های تبادل اطلاعات مرتبط خصوصا عملکردهای تبادل اطلاعاتی اینترپل ترغیب می‌کنیم. همچنین از آژانس‌های مرزی درخواست می‌شود در راستای تقویت همکاری در زمینه شناسایی سفرهایی با اهداف تروریستی تلاش کنند.
در این بیانیه همچنین آمده است، اقدامات کشورهای عضو در مبارزه با ترویسم باید بخشی از یک رویکرد جامع شامل مبارزه با افراطگرایی و جذب نیرو، مانع‌تراشی در اقدامات تروریست‌ها و مبارزه با پروپاگاندای تروریستی باشد. در بیانیه مذکور همچنین بر ارتقای تحمل سیاسی و مذهبی، توسعه اقتصادی و همبستگی اجتماعی، حل درگیری‌های مسلحانه و تسهیل ادعام مجدد تاکید شد. این بیانیه تاکید کرد: ما اذعان داریم که برنامه‌های اقدام منطقه‌ای و ملی می‌توانند در مقابله با رادیکالیزه کردن منجر به تروریسم کمک کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.