نتایج یک پژوهش و گزارش سازمان ملل: تلفات ملکی در افغانستان بیشتر شده است

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 27 سرطان 1396 - ۲۶ سرطان ۱۳۹۶

نتایج یک پژوهش و گزارش تازۀ سازمان ملل نشان می‌دهد که کشته و زخمی شدن شهروندان غیرنظامی در افغانستان بیشتر شده است.
این پژوهش که توسط گروه دادخواهی «حفاظت از افراد ملکی» انجام شده، می‌نمایاند که ماه جون ۲۰۱۷ برای افراد ملکی در ۱۶ ولایت کشور mandegar-3خونین‌ترین ماه سال بوده است.
مسوولان سازمان ملل متحد نیز با نشر گزارش تلفات ملکی در نیمۀ نخست سال جاری میلادی، می‌گویند که تلفات افراد ملکی بیشتر شده و اکثریت این افراد توسط عناصر ضد حکومتی، به شمول طالبان و گروه داعش کشته شده اند.
مسوولان سازمان ملل متحد هم‌چنان می‌افزایند، هزینه‌یی که جنگ در افغانستان بر جا می‌گذارد، شامل از دست دادن زنده‌گی افراد، ویرانی و رنج و درد، بیش از حد می‌باشد.
بربنیاد یافته‌های این پژوهش، ۲۴۹ فرد ملکی شهید و ۷۹۴ تن دیگر طی این ماه مجروح شده اند که عوامل تلفات اصلی افراد ملکی موتر بم، حملات انتحاری و انفجار ماین می‌باشد.
کابل در صدر فهرست این ولایت‌ها جا گرفته است که تلفات افراد ملکی در آن از سایر ولایات بلندتر است و در این ولایت در ماه گذشته میلادی ۱۸۰ فرد ملکی مشته شده است.
سبب اصلی این تلفات در درجۀ نخست، مخالفان مسلح دولت و در قدم بعدی، نیروهای امنیتی کشور خوانده شده است.
این پژوهش نشان می‌دهد که بی‌خبری مردم از ساحات جنگی و برخورد آنان با ماین‌های جازسازی شده، درگیری مسلحانه در مناطق پُر نفوس و مزدحم، عدم تطبیق برنامه‌های ماین پاکی در ساحات تصرف شده از طالبان، ارتکاب خطا در حملات هوایی از سوی نیروهای خارجی و داخلی و بمباردمان بر خانه‌ها و اماکن ملکی از جمله عوامل افزایش تلفات افراد ملکی بوده اند که نگرانی‌ها را افزایش داده است.
مسوولان در گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی می‌گویند: مکانیسم نظام‌مند مساعدت به قربانیان در افغانستان وجود ندارد، این در حالی است که با خانواده‌های قربانیان باید کم‌ازکم در فراهم کردن مساعدت‌ها برای ضروریات اولیه کمک شود.
چند سال پیش قربانیان جنگ از طریق کود ۹۹ صندوق وجهی ریاست‌جمهوری کمک نقدی دریافت می‌کردند و یاهم به حج فرستاده می‌شدند، اما نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که این روند از سال ۲۰۱۲ بدین‌سو متوقف شده است و تنها وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولان با خانوادۀ قربانیان جنگ، سالانه ۱۸۰۰۰ افغانی و مجروحان ماهانه ۷۵۰ افغانی کمک نقدی می‌کند.
مسوولان این گروه از مسوولان حکومت وحدت ملی می‌خواهند تا در قدم نخست به راه‌کارهای نظامی و اساسی تأمین امنیت را سرعت ببخشند و در قدم بعدی، توجه جدی را برای کاهش تلفات افراد ملکی مبذول بدارد و هم‌چنان شورای امنیت ملی هر چه زودتر پالیسی کاهش افراد ملکی را تهیه و عملی کند تا از تلفات افراد غیر نظامی جلوگیری شود.
خودداری حملات انتحاری و تروریستی در مناطق ملکی و مزدحم، تأسیسات عامه نظیر مساجد، شفاخانه‌ها، مکاتب و شرکت‌های بازسازی و تعریف افراد ملکی توسط گروه‌های مخالف، از جمله خواست‌هایی هستند که این گروه دادخواهی از مخالفان دولت داشته اند.
هم‌زمان با این، ملل متحد دیروز دوشنبه، ۲۶ سرطان با نشر گزارشی، تلفات ملکی در نیمۀ نخست سال جاری میلادی، گفت که اکثریت این افراد توسط عناصر ضد حکومتی، به شمول طالبان و دولت اسلامی یا داعش کشته شده اند.
در گزارش ملل متحد آمده است که عناصر ضددولتی عامل کشته شدن ۱۱۴۱ تن و مجروح شدن ۲۳۴۸ تن دیگر بوده اند که حدود ۶۷ درصد مجموع آمار تلفات ملکی را تشکیل می‌دهد. از این میان، طالبان عامل ۴۳ درصد و داعش مسوول پنج درصد این تلفات عنوان شده اند.
هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان یا یوناما که از سال ۲۰۰۹ به این سو تلفات ملکی در افغانستان را ثبت می‌کند، در این گزارش گفته است که حدود یک پنجم این قتل‌ها در کابل پایتخت افغانستان صورت گرفته است.
تدامیچی یاماموتو، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید: هزینه‌یی که این جنگ شنیع در افغانستان برجا می‌گذارد شامل از دست دادن زنده‌گی افراد، ویرانی و رنج و درد بیش از حد می‌باشد.
نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان به این باور است که “استفادۀ دوام‌دار و بی‌رویه از مواد انفجاری و مواد انفجاری تعبیه شده و غیر قانونی، مایۀ تأسف بوده و به‌کارگیری از چنین مواد باید بلافاصله متوقف شود”.
در این حال، در اعلامیۀ خبری یوناما آمده است که در این دورۀ زمانی ۴۳۶ طفل کشته شده و ۱۴۴۱ طفل دیگر جراحت برداشته اند که یک درصد افزایش در تلفات اطفال را نشان می‌دهد. مواد انفجاری تعبیه شده و عملیات در ساحات مزدحم از عوامل افزایش تلفات یاد شده است.
در این گزارش از کاهش تلفات ملکی در نتیجۀ عملیات‌های نیروهای امنیتی خبر داده شده است. یوناما در شش ماه نخست سال روان میلادی کشته شدن ۳۲۷ و زخمی شدن ۶۱۸ فرد ملکی را به نیروهای طرفدار دولت نسبت داده است که کاهش ۲۱ درصدی را نسبت به نیمۀ اول سال گذشته نشان می‌دهد. اما یوناما افزوده است که تلفات ناشی از حملات هوایی ۴۳ درصد افزایش یافته و به ۹۵ کشته و ۱۳۷ زخمی رسیده است.
هم‌چنان گفته شده است که در جنگ‌های زمینی حدود ۴۳۴ فرد ملکی کشته و ۱۳۷۵ تن دیگر زخمی شده اند که در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته کاهش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.
این ارقام شامل تلفات ملکی از سبب حملات انتحاری و حملات پیچیده – حملاتی که شامل بیش از یک انتحار کننده و دو یا چند نوع سلاح، از جمله مواد تعبیه شده انفجاری بوده که باعث کشته شدن ۲۵۹ فرد ملکی ومجروح شدن ۸۹۲ تن گردیده است. رقمِ نشر شده نشان دهنده افزایش ۱۵ درصدی نسبت به شش ماه نخست سال ۲۰۱۶ می‌باشد
گزارش‌ها در مورد تلفات ملکی در افغانستان پس از آن به نشر می‌رسد که کابل در ماه‌های اخیر گواه چندین حملۀ مرگ‌بار تروریستی بوده که افزایش این حملات سبب اعتراض شهروندان شد. در جریان این اعتراضات نیز شماری از شهروندان توسط نیروهای امنیتی نیز کشته و زخمی شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.