لغـو جـواز بیش از ۸۰۰ شـرکت تولیـد و واردکننـدۀ دارو

گزارشگر:چهار شنبه 11 اسد 1396 - ۱۰ اسد ۱۳۹۶

مسوولان در وزارت صحت عامه کشور می گویند که این وزارت در یک سال گذشته جواز فعالیت بیش از ۸۰۰ شرکت تولید و وارد کننده دارو را به دلیل عدم فعالیت‌شان لغو کرده است.
داکتر فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه روز سه‎شنبه (۱۰اسد) در نشست بررسی از کارکردهای یک ساله اداره ملی تنظیم امور دارویی در کابل گفت mandegar-3که این اداره در یک سال گذشته جواز فعالیت بیش از ۸۰۰ شرکت تولید و وارد کننده دارو را لغو کرده است.
آقای فیروز بیان داشت:” براساس بررسی های اداره تنظیم امور دوایی از میان ۱۱۵۴ باب شرکت ثبت و راجسترشده تولید و وارد کننده دارو در سطح کشور تعداد ۸۰۰ باب از این شرکت‌ها عملا فعالیت ندارند به همین دلیل جواز فعالیت شان لغو گردیده است”.
وی افزود:” برای تعداد ۴۵۰ شرکت داخلی و خارجی دیگر تولید و وارد کننده دارو که تاکنون به طور غیرمجاز فعالیت داشته اند، ۱۰ روز فرصت داده شده تا جواز فعالیت‌شان را اخذ نمایند در غیر صورت جلو فعالیت این شرکت‌ها نیز گرفته خواهد شد”.
وزیر صحت عامه همچنان از متمرکز شدن خرید و واردات دارویی مورد نیاز سالانه دولت خبر داده گفت که در آینده ۵ شرکت معتبر داخلی، مسوولیت تامین داروهای مورد نیاز دولت که هزینه آن به ۲۰۰ میلیون دالر در سال می‌رسد را به عهده خواهند گرفت.
وی، علت انحصاری شدن خرید و واردات داروهای مورد نیاز دولت را به این پنج شرکت، کنترول و نظارت بهتر از این داروها خوانده بیان داشت که این کار به دلیل کثرت شرکت‌های وارد کننده دارو و نبود ساختار نظارتی دقیق برای اطمینان یابی از کیفیت این داروها صورت خواهد گرفت.
وزیر صحت عامه همچنان فعالیت هزاران داروخانه که در آن افراد غیر مسلکی مشغول کار اند را از دیگر مشکلات فرا راه وزارت صحت عنوان نموده گفت:” هم اکنون از میان بیش از ۱۴هزار داروخانه در سراسر کشور کمتر از ۴ هزار باب ازاین دارو خانه‌ها توسط فارمیست ها امور دارویی اداره می‌شوند”.
وی برای نظارت از نحوه فعالیت داروخانه‌ها و لغو فعالیت داروخانه‌های غیر استندرد، ایجاد یک ساختار زنجیره ای را راه حل دانسته اظهار داشت که این وزارت ۱۴ زنجیره نظارتی که هر زنجیره تعداد یک هزار دارو خانه را پوشش دهد در سطح کشور ایجاد کرده و از این طریق فعالیت داروخانه‌ها مورد نظارت دقیق قرار خواهد گرفت.
در همین حال داکتر نورشاه کامه‌وال، رییس اداره ملی تنظیم امور دارویی در این نشست گفت که این اداره برای تنظیم و نظارت بهتر از تولید و واردات دارو چندین تفاهمنامه را با ادارات تنظیم دارویی کشورهای ایران و هند امضا کرده است.
وی گفت که با امضای این تفاهمنامه‌ها اطلاعات مربوط شرکت‌های تولید و وارد کننده دارو که در سه کشور فعالیت می کنند بین طرف‌ها رد بدل شده و از معیاری بودن فعالیت این شرک‌ها اطمینان حاصل خواهد شد.
آقای کامه‌وال، قاچاق دارو و کمبود ظرفیت و امکانات اداره ملی تنظیم امور دارویی را در کنترول و نظارت از تولید و واردات دارو از مشکلات عمده این اداره عنوان نموده اظهار داشت که هم اکنون تنها ۷ درصد از مجموع داروهای وارد شده درلابراتورهای/آزمایشگاه‌های سنجش کیفیت، زیر کنترول قرار می‌گیرند.
وی بالا رفتن ظرفیت اداره ملی تنظیم امور دارویی و فعال شدن لابراتوارهای جدید سنجش کیفیت دارو را راه حل این مشکل عمده در کشور خوانده خاطر نشان ساخت که به زودی چهار لابراتوار سنجش کیفیت در چهار ولایت مرزی هرات، قندهار، ننگرهار و بلخ نصب خواهد شد .
به گفته وی با فعال شدن این لابراتوارهای جدید ظرفیت نظارتی این اداره در کنترول کیفیت دارو تا ۴۵ درصد بالا خواهد رفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.