شهروندان پس از نشر اسناد مصارف حکمتیار: اشـرف ‌غنـی به حکمتیـار رشـوۀ سیـاسی می‌دهـد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 7 عقرب 1396 - ۰۶ عقرب ۱۳۹۶

دو روز پیش اسنادی از وزارت مالیه در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد که نشان می‌داد، این وزارت ماهانه میلیون‌ها افغانی را در اختیار گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی قرار می‌دهد.
mandegar-3اسناد نشان می‌دهد که برای تأمین امنیت آقای حکمتیار، جدا از سربازان عادی، ۹۰ افسرِ ریاست محافظت از رجال برجسته نیز گماشته شده‌اند که ۵٫۵ میلیون افغانی از کود ۹۱ ریاست‌جمهوری برای آنان در دو ماه پرداخت شده است.
اسنادِ دست‌به‌دست شده در شبکه‌های اجتماعی هم‌چنان حاکی از آن است که ۲۲ میلیون افغانی تنها مصرف دو ماهه حزب اسلامی شده که زیر نام حقوق و امتیازات، اجناس و خدمات، غذا و ترمیمات و حفظ و مراقبت از بودجۀ عادی دفتر شورای امنیت ملی به آقای حکمتیار پرداخت شده است.
این خبر در دو روز گذشته موجبِ خشم شدید بسیاری از شهروندان شده است. آنان حکومت را متهم به خیانت کرده می‌گویند، ماهانه صدها تن از نیروهای امنیتی در خط مقدم نبرد از گرسنه‌گی و نبود مهمات رنج می‌برند، اما حکومت میلیون‌ها افغانی را صرفِ محافظت از کسی می‌کند که مستقیم و یا غیر مستقیم در جنگ با دولت سهیم است.
محمد مرادی، یکی از کاربران شبکۀ اجتماعی فیسبوک در صفحۀ رسمی‌اش با این عنوان «دستِ شکسته و گردن ملت» نگاشته است: «حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار در چهار دهه حیات خود، همواره به دست شکسته شبیه بوده که بر گردن ملت سنگینی کرده است. این دست را نه یارای بریدن و نه توان تحمل کردن است. همچنین حزب اسلامی به لباس مندرس و کثیفی می‌ماند که بر تن کردن آن مایۀ خجالت و دور انداختن آن عامل شر و رسوایی است».
آقای مرادی افزود است: جالب است بدانید که تاریخ این هزینه‌ها به ماه هشتم سال گذشته برمی‌گردد، اما پس از آمدن حکمتیار به کابل، مصارف این حزب، ده‌ها برابر افزایش یافته است.
به باور آقای مرادی، این هزینه‌ها فقط گوشه‌یی از مصارف ماه‌وار حزب اسلامی است که رسانه‌یی شده است. بدون تردید، ده‌ها سند میلیون‌ها دالری دیگر از مصارف این حزب وجود دارد که تیم اشرف غنی و حزب اسلامی کوشیده اند آن‌ها را محرمانه نگه‌دارند.
هم‌زمان بااین، عبدالشهید ثاقب، کاربر دیگر شبکۀ فیسبوک به این باور است که در گذشته‌ها مردم از بابت کارهای نیک و عام‌المنفعۀشان پاداش دریافت می‌کردند، حالا حکومت وحدت ملی برای جنایت‌کاران نیز جایزه می‌دهد.
آقای ثاقب افزوده است که اسنادی تازه منتشر شده نشان می‌دهد که ارگ ریاست‌جمهوری تا هنوز نزدیک به بیست‌ودو میلیون افغانی پول نقد را در اختیار حکمتیار گذاشته و همچنان از بودجۀ دولت تنخواه و امتیازات ٩٠ محافظ او را نیز اجرا می‌کند.
این کاربر فیسبوک می‌نویسد که حکمتیار از جنایت‌کاران مشهوری است که رسانه‌های بین‌المللی برایش لقب «قصاب کابل» را داده اند. او تا چند ماه پیش عملاً مصروف مخالفت‌های مسلحانه علیه دولت بود. ارگ ریاست‌جمهوری در حالی امکانات دولتی و امتیازات نقدی را در اختیار حکمتیار قرار می‌دهد که محمداشرف غنی همواره در مجامع بین‌المللی، ریاکارانه، سخن از مبارزه با فساد می‌گوید.
او نگاشته است: آگاهان، ضمن آنکه این اقدام رییس حکومت را «فساد» تلقی می‌کنند، همچنان از احتمال ایتلاف حزب اسلامی با اشرف غنی در انتخابات آینده سخن می‌گویند. گفته می‌شود ارگ ریاست‌جمهوری با پیشنهاد و اعطای رشوت به سران احزاب و گروه‌ها، عملاً مهندسی انتخابات را از همین حالا آغاز کرده است.
در سوی دیگر، فروتن اکبری به این باور است که پیوستن گلبدین حکمتیار به روند صلح و آمدن او به افغانستان، نه‌تنها کمکی به صلح و کم شدن ناامنی‌ها در کشور نکرده، بلکه زمینه‌ساز بیشتر شدن بی‌باور میان شهروندان نیز شده است.
آقای اکبری در قسمتی از یادداشت فیسبوکی‌اش نوشته است: «عدالت قربانی صلح شد تا یک قاتل و جانی بیاید و بازوی توانا در ساختن حکومت قومی برای‌شان گردد. تا جایی با این کار شیطانی خود موفق هم شدند؛ آمدنِ این جنایت‌کار حرفه‌یی در آوردن صلح هیچ کمکی نکرد، بلکه پیوستن او زیر نام صلح در حملات انتحاری و انفجاری در مساجد و تکایا بیشتر مؤثر بوده، اما حالا برای این قصاب مردم بی‌گناه کابل از پول بیت‌المال حاتم‌بخشی را شروع کردند».
این در حالی است که پیش از این گزارش‌هایی وجود داشت که حکومت برای تأمین امنیت مصارف حکمتیار به سفارت‌خانه‌های بیرونی روی آورده است. سال گذشته یکی از روزنامه‌های چاپ کابل در گزارشی نوشت که محمدحنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی از سفارت‌خانه‌های خارجی در کابل خواسته است که برای او پول بدهند تا این پول را در اختیار حکمتیار قرار دهد.
در آن گزارش آمده بود که شورای امنیت ملی قصد دارد از منابع خارجی پول بگیرد تا این پول صرف هزینه‌های تنظیم حکمتیار شود. در گزارش تأکید شده بود که ظاهراً مقام‌های شورای امنیت ملی می‌خواهند پول گزافی برای آقای حکمتیار قراهم کنند.
گفته می‌شود که حکومت می‌خواهد با حمایت سیاسی و مالی از حکمتیار، او را در مقابل سایر رهبران سیاسی و جهادی علم کند و حمایت از حکمتیار بدون پول امکان‌پذیر نیست، اما پرداخت پول هنگفتی که متعلق به مردم افغانستان است، به حزب اسلامی و شخص حکمتیار که بخش بسیار بزرگی از مردم از او آسیب دیده اند، پرسشی است که باید حکومت به آن پاسخ بگوید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.