از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت سوء استفاده صورت گرفت

گزارشگر:ماندگار - ۰۱ جدی ۱۳۹۱

شماری از سیاست‌مداران کنونی، از «انتقال مسالمت‌آمیز و بی‌پیشینۀ قدرت» در یازده سال پیش، استفادۀ سوء کرده و قدرت را در یک محور و جریان خاص، متمرکز ساخته‌اند.
برخی از فعالان سیاسی با بیان این مطلب به روزنامۀ ماندگار گفته‌اند که با توجه کشتارهایی‌که برای کسب قدرت در تاریخ افغانستان صورت گرفته است، انتقال قدرت از استاد ربانی به حامد کرزی بی‌پیشینه بود و باید از این حرکت مدنی و دموکراتیک، سیاست‌مدار کنونی مان بیاموزند.
در نخستین روز ماه جدی سال ۱۳۸۰، استاد برهان‌الدین ربانی رییس‌جمهور پیشین کشور، قدرت را به گونۀ مسالمت‌آمیز به حامد کرزی واگذار کرد.
عبدالستار مراد عضو جمعیت اسلامی می‌گوید که مسوولان امور و کسانی که امروزه براریکه قدرت تکیه زده‌اند، باید از پروسۀ انتقال قدرت از استاد ربانی به حامد کرزی، درس‌های آموزنده‌یی را فرا گرفته باشند.
آقای مراد گفت که انتقال مدنی قدرت توسط استاد شهید در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده و دولت مردان باید از تصمیم خردمندانه استاد، درس و عبرت بگیرند.
این عضو جمعیت اسلامی گفت که با انتقال قدرت مردم افغانستان انتظار داشتند که صلح و ثبات در کشور تأمین شود، اما اهداف برنامۀ انتقال قدرت بر آورده نشد؛ باید پس از انتقال قدرت در کابینۀ دولت افراد و مهره‌های موثر برگزیده می‌شدند، اما پالیسی و سیاست مصلحت‌گرایانه و خنثای دولت سبب شد که این پروسه دست‌آوردهای لازم نداشته باشد.
وی افزود در جریان یازده سال گذشته و در موجودیت نیروهای ایتلاف، به جای این‌که امنیت در کشور تأمین شود و شهروندان در رفاه و آرامش به‌سر برند، ناهنجاری‌ها در کشور افزایش یافته و بیداد می‌کند.
آقای مراد گفت: «یک اشتباه انتقال قدرت این بود که هیچ تضمینی از مجریان قدرت گرفته نشد، به همین دلیل قدرت در یک محور خاص تمرکز کرد و زمینۀ سوء استفاده‌های زیادی به نفع یک جریان و گروه خاص مساعد گردید.»
در این حال، محمود صیقل آگاه روابط بین‌الملل می‌گوید که در طول تاریخ افغانستان اکثراً انتقال قدرت به شکل بسیار خونین صورت گرفته و به همین دلیل کاری‌که در یازده سالِ پیش صورت گرفت، مورد توجه و تعجب جهانیان قرار گرفت.
آقای صیقل گفت که انتقال قدرت از استاد ربانی به حامد کرزی در تاریخ افغانستان بی‌سابقه بوده است.
او افزود این اقدام نه تنها از سوی کشورهای منطقه تحسین شد، بل یک رویکرد سیاسی جدید در خصوص انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در جهان شکل گرفت. انتقال قدرت در برخی کشورهای پیشرفته کشت و خون زیادی را با خود داشته است.
این درحالی بود که به گفتۀ آقای صیقل، در گذشته‌ها برچسپ‌هایی به حکومت اسلامی وارد شده بود که گویا قدرت را انحصار کرده است؛ برای این‌که ثبوت شود قدرت در انحصار هیچ کس نیست، مجاهدین به خاطر امنیت و رفاه مردم افغانستان، آماده شدند که قدرت بدون کدام خونریزی انتقال یابد.
او گفت هدف اساسی از انتقال قدرت این بود که در کشور صلح و امنیت تامین شود و یک فضای ملی و همه‌پذیر در افغانستان به میان آید و همۀ اقوام افغانستان در زیر یک چتر واحد خود را دریابند.
هم‌چنان وی می‌افزاید، پس از پروسۀ مسالمت‎‌آمیز انتقال قدرت، بزرگترین اشتباه این بود که نیرو‌های قدرت‌مند مقاومت را که استاد شهید و قهرمان ملی کشور شکل داده بودند، با تأسف در فرصت کوتاه از بین بردند.
آقای صیقل با اشاره به انتخابات سال ۲۰۱۴ میلادی گفت که ما در آستانه انتقال قدرت قرار داریم، چزی‌که در انتقال قدرت مشروعیت دارد، رأی مردم افغانستان است.
وی افزود: در ۱۱ سال پیش انتقال قدرت زیر نظر و با حمایت سازمان ملل صورت گرفت؛ ولی امروز محور اساسی در انتقال قدرت مردم هستند.
هم‌چنان آقای صیقل می‌گوید، با توجه به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در یازده سال پیش، امید مسوولان بدون کدام خون‌ریزی قدرت را در سال ۲۰۱۴ انتقال دهند.
معاون پیشین وزارت امور خارجه یک خاطرۀ خود را یک روز پیش از پروسۀ انتقال قدرت به خاطر می آورد.
محمود صیقل می‌گوید: «شبِ پیش از انتقال قدرت به اتفاق داکترعبدالله نزد حامد کرزی و استاد ربانی رفتیم؛ وقتی استاد را دیدم، خیلی خوشحال به نظر می‌رسید، با روحیه فوق‌العاده و چهرۀ شاد نشسته بود، من به شوخی گفتم: استاد قرار است فردا قدرت از شما انتقال یابد، چرا این قدر خوش‌حال هستید؟» استاد در پاسخ گفت: «فردا سنگین‌ترین بار از شانه‌‎هایم دور می‌شود؛ من بسیار خوش هستم که این بار گران به‌ گونه آرام و مسالمت‌آمیز از شانه‌هایم به کسی که از حمایت جهان برخوردار است انتقال می‌کند، امیدوارم او(کرزی) وظایف خود را به وجه حسن انجام دهد.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.