هند هلیکوپترهای فرسودۀ روسی را در افغانستان بازسازی می‌کند

گزارشگر:سه شنبه 16 عقرب 1396 - ۱۵ عقرب ۱۳۹۶

mandegar-3کشور هند تصمیم دارد که هلیکوپترهای فرسودۀ ساخت روسیه نیروی هوایی افغانستان را ترمیم کند.
کشورهند برای ترمیم این هلیکوپتر‌ها با مقامات روسی نیز گفت‌وگو خواهد کرد تا این کشور برای تأمین مواد اضافی و قطعات نیاز هلیکوپترهای فرسودۀ نیروهای امنیتی افغانستان همکاری کند.
هند دو سال پس از آن‌که تصمیم به اهدای چهار فروند بالگرد جنگی به نیروهای هوایی افغانستان را گرفت، بار دیگر همکاری‌های نظامی‌ خود را در این کشور با ترمیم ۶ فروند بالگرد نظامی فرسودۀ ساخت شوروی سابق افزایش می ‌دهد.
یک تیم نیروی هوایی هند اخیراَ برای بازدید از وضعیت نیروی هوایی افغانستان به این کشور سفر کرد و به این نتیجه رسیده‌اند که ترمیم برخی از این بالگردها می‌تواند در هند انجام شود، اما ترمیم اساسی آن باید در روسیه صورت گیرد.
به گفتۀ منابع دولتی هند، دهلی‌نو تصمیم گرفته با مسکو در این مورد گفت‌وگو کند تا روسیه این بالگردها را تعمیر کرده و هند نیز هزینه آن را بپردازد.
نارندا مودی، نخست وزیر هند در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد این کشور در نظر دارد چهار فروند بالگرد «Mi-25» را به افغانستان اهدا کند و در سال گذشته این بالگردها به نیروی هوایی افغانستان تحویل داده شد.
پس از موفقیت‌آمیز بودن همکاری‌های نظامی دو کشور، هند تصمیم گرفته تعدادی از بالگردهای کهنه و فرسوده روسی را ترمیم کند. در واقع این بخشی از پیشنهاد دهلی برای ترمیم تجهیزات نظامی متعلق به زمان شوروی از جمله ماشین‌های زرهی، تانک و توپخانه بود.
هلیکوپترهای فرسودۀ نیروهای افغانستان از زمان اتحاد شوروی به این کشور باقی مانده است.
هرچند پس از فروپاشی رژیم کمونسم در افغانستان برخی از این بالگردها از میان رفته‌اند، اما بقایای این هلیکوپترهای در حال حاضر نیازمند ترمیم می‌باشند.
امریکا پس از اعلام استراتژی جدید خود در مورد افغانستان و کشورهای جنوب آسیا، به نقش هند در افغانستان تأکید کرد.
گفتنی است که آمریکا و برخی مقامات افغانستان تصمیم دارند که بالگردهای آمریکایی را جایگزین نمونه‌های روسی کنند که مخالفت مقامات روسی را در پی داشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.