واکنش‎ها به اظهارات گلبدین حکمتیار: حکمتیار جنگ تحمیل‎شدۀ آی‌اس‎آی را توجیه می‌کند

گزارشگر:شنبه 20 عقرب 1396 - ۱۹ عقرب ۱۳۹۶

ماندگار /
قومی‌خواندن جنگ افغانستان از سوی گلبدین‌حکمتیار، با واکنش‎‌های گستردۀ سیاست‎مداران و شهروندان افغانستان مواجه شده است.
گلبدین‌حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان هفتۀ گذشته در نشستی در کابل گفت که جنگ جاری در کشور میان دو قوم می‏باشد. این اظهارات رهبر mandegar-3حزب اسلامی، موجی از انتقادها را برانگیخته است. این انتقادها سبب گشت که آقای حکمتیار دیروز اعلام نماید که اظهارات او دربارۀ قومی‌خواندن جنگ افغانستان تحریف شده است.
برخی از شهروندان، مسوولان ارشد حکومتی و رهبران سیاسی، در واکنش گفته‌های گلبدین حکمتیار، گفته‌اند که جنگ افغانستان جنگ قومی نسیت؛ بل‌که این جنگ در دفاع از منافع ملی و ارزش‌های اسلامی کشور است.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، در واکنش به اظهارات گلبدین حکمتیار که جنگ افغانستان را جنگ قومی خوانده گفته که نباید در فهم دو صف حق و باطل مغالطه کرد.
داکتر عبدالله بیان داشت که جنگ افغانستان جنگ قومی نیست؛ بلکه جنگ میان جهل، ظلمت، تاریکی و نور، روشنایی و علم است.
عبدالله تاکید کرد که نباید در فهم دو صفِ حق و باطل مغالطه کرد، به دلیل اینکه جنگ در افغانستان تحمیل شده و از سوی دشمنان کشور تمویل می‌گردد.
وی افزود:” اگر این جنگ را قومی بدانیم پس آن سربازی که از فاریاب و بلخ در مشرقی دفاع می‌کند، آن دفاع برای چیست؟ در حالی‌که آن سرباز به ‌خاطر دفاع از قوم، قبیله و گروه خاص به آنجا نرفته است”.
رییس اجرایی اظهار داشت که باید به این سوال پاسخ داد، کسی‌که در سنگرِ دفاع قرار دارد فرزند کیست و در کجا است و امنیت کی را تأمین می‌کند؟
عبدالله بیان داشت که مردم افغانستان قضاوت خود را درباره اوضاع و مسایل جاری در کشور دارند؛ چراکه مردم افغانستان مردم سی‌سال پیش نه، حتا مردم دوسال پیش نیستند.
داکتر عبدالله هشدار داد که اگر بزرگان مملکت وضعیت را درست درک نکنند، مشکلات افغانستان پیچیده‌تر خواهد شد.
رییس اجرایی کشور گفت که در چنین شرایط حساس هر پیام ناسنجیده و نادرست از سوی بزرگان اذهان عامه و منافع ملی را صدمه می‌زند.
هم‌چنان، رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی گفته که یک شب بیدارخوابى سربازان و مدافعان وطن را در راه دفاع از ارزش‌هاى اسلامى و ملى کشور عزیز ما برتر می‌دانم نسبت به تمام عمر بیهوده آنهایی‌که در راه کشتن مردم و تخریب کشور عزیزمان ایستاده‌اند، ولو به هر قوم و تبارى که تعلق دارند.
آقای نبیل افزوده که صف‌بندى‌هاى قومى، خودخواهى‌هاى تنظیمى، اکثریت و اقلیت ساختن مردم و ایجاد فاصله‌ها بین مردم افغانستان راه نجات کشور از بحران فعلى نیست. بلکه راه نجات از بحران‌هاى خطرناک فعلى جدا ساختن صف اکثریت وطندوست از اقلیت خایین است.
هم‌چنان، عبدرب‌لرسول سیاف به پاسخ حکمتیار می‌گوید که اقوام با هم برادر افغانستان هیچ نوع دشمنى با هم ندارند و جنگ روان در کشور، نه به خواست مردم آغاز شده و نه به خواست‌شان دوام دارد، بلکه طرح آن در بیرون ملک از طرف دشمنان ما ریخته شده و در داخل به همکارى اجیران‌شان آغاز گردیده و دوام دارد.
از سویی هم، جاوید لودین معین سیاسی پیشین وزارت خارجه در واکنش به گفته‌های حکمتیار گفته که کسی که جنگ در افغانستان را جنگ میان دو قوم می‌داند، تنها نادان نه بل گمراه است.
آقای لودین افزوده که فکر چنین فردی از طرز دید پاکستانى مایه گرفته و عقل او اشغال شده است.
در این حال، ملک ستیز آگاه روابط بین الملل گفته است که آقای حکمت‌یار می‌خواهد با طرح این اندیشه، جنگ تحمیلی تندروانۀ آی‌اس‌آی را توجیه کرده و بومی جلوه دهد.
او در مقاله‎یی افزوده است: این کار آقای حکمت‌یار بر پاکستانیزه‌شدن بیش‌تر افغانستان و جلب حمایت ترامپ از سیاست‌های پاکستان در منطقه کمک می‌رساند. این بازی خطرناک آقای حکمت‌یار را به نمایندۀ با صلاحیت یک قومی تحمیل می‌کند که در میان تندروان ملی‌گرا طرف‌داران زیادی دارد. با تاسف این روی‌کرد قبیله‌یی طرف‌داران بی‌شماری دارد. حتا در میان «روشن‌فکران» نیز شمار شان به صدها می‌رسد. این‌جاست بهترین فضا برای پاکستان در افغانستان میسر گردیده که در دوران پس از غنی مستولی می‌شود.
حکمتیار:
اظهاراتم تحریف شده است
رهبر حزب اسلامی افغانستان می‌گوید که برخی از کشورهای همسایه بیش از دو دهه می‌شود که بر ادامۀ جنگ در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کنند.
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی روز جمعه در نشست شورای این حزب در کابل می‌گوید، حملات تروریستی را که در آن افراد ملکی کشته می‌شوند، محکوم می‌کند. او می‌گوید، تروریستان در هر لباسی که باشند، منفور مردم هستند.
به گفتۀ رهبر حزب اسلامی، هر وسیله‌یی که سبب ادامۀ جنگ در افغانستان می‌شود، باید از میان برداشته شود.
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی با اشاره به گفته‌های روز پیشش می‌گوید که رسانه‌ها حرف‌های او را تحریف کرده‌اند و او جنگ افغانستان را، جنگ میان دو قوم نخوانده است.
آقای حکمتیار خطاب به سران حکومت می‌گوید، اگر خواستار پایان جنگ افغانستان هستید، نخست باید از تاراج تجهیزات و امکانات نظامی ممانعت کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.