مسوولان تیفا: حـکومت در پـی مهنـدسـی انتخـابات آینـده است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 7 قوس 1396 - ۰۶ قوس ۱۳۹۶

مسوولان در بنیادِ انتخابات شفاف افغانستان می‌گویند که حکومت وحدت ملی با بحران مدیریتی روبه‌رو است و ارادۀ سیاسی و برنامه‌یی برای برگزاری انتخابات پارلمانی ندارند.
mandegar-3آنان که دیروز دوشنبه، ۶ قوس در یک نشست خبری در کابل در پیوند به فرمان رییس حکومت مبنی بر آغاز به کار دوبارۀ کمیتۀ گزینش صحبت می‌کردند، هم‌چنان گفتند که حکومت در کار کمیسیون انتخابات دخالت دارد و در پی مهندسی انتخابات آینده است.
نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در این نشست گفت: سران حکومت و اطرافیان رییس‌جمهور غنی در کار کمیسیون‌های انتخاباتی به شدت مداخله دارند.
آقای ایوب زاده برکناری رییس کمیسیون انتخبات را بدون کمشنران آن، خلاف قانون انتخابات می‌داند و تأکید دارد که آغاز به کارِ کمیتۀ قبلی گزینش جهت تعیین رییس جدید، مخالف قانون است و در صورت بروز هرگونه مشکلات در انتخابات آینده، آنان مسوول می‌باشند.
او در بخش دیگر از سخنانش اشاره به سرکوب شدن حلقه‌های سیاسی از سوی حکومت می‌کند و می‎افزاید که دولت به جای تلاش به خاطر اصلاحات در کارهای ملی، دست به خفه کردن حلقه‌های می‌زنند که کارهای دولت را نقد می‌کنند.
تیفا علاوه می‌کند که حکومت فعلی زادۀ یک تقلب گسترده است و می‎گوید که این موضوع از گفته‌های رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی که جز حکومت قبلی بوده، معلوم می‌شود.
رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان به سران حکومت هُشدار می‌دهد که باید دست از مداخله‌ها در کارهای کمیسیون‌های انتخاباتی بردارند، زیرا به گفتۀ آنان، «کاسۀ صبر مردم لبریز شده و آنان زنده‌‎گی را بالای‌تان تلخ خواهند کرد».
این گفته‌های تیفا درحالی مطرح می‌شود که رییس اجرایی کشور در جلسۀ دیروز دوشنبۀ شورای وزیران گفت که در سفرش به امریکا و کانادا، بحث‌های در مورد انتخابات‌های آیندۀ افغانستان داشته است.
آقای عبدالله می‌گوید که جامعۀ جهانی نیز متعهد بر حمایت از تلاش‌های دولت افغانستان در بخش‌های گوناگون شده و تأکید کرده اند که انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در وقت تعیین شدۀ آن برگزار خواهد شد.
رییس اجرایی اظهار داشت که انتخابات آینده، در سطح بالای از شفافیت و عادلانه آن برگزاری خواهد شد و افزود که نمی‌خواهیم که خاطرات تلخ گذشته که تأثیرات ناگواری بالای وضعیت افغانستان و حتا وضعیت امنیتی و حکوت‌داری کشور داشته، دوباره تکرار شود.
گفتنی است که نجیب‌الله احمدزی، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات چند هفته پیش از سوی محمد اشرف غنی برکنار شد و نیز رییس حکومت حکمی را صادر کرده است تا کمیتۀ قبلی گزینش دوباره به کار آغاز کرده و رییس این کمیسیون را گزینش کند.
همزمان با این فرمان اشر غنی، اعضای کمیتۀ گزینش در گفت‌وگو با رسانه‌ها، فرمان تازۀ رییس حکومت را اهانت به این کمیته عنوان کردند.
اعضای کمیتۀ گزینش می‌گویند که اگر قرار شود این کمیتۀ کارش را آغاز کند، کم از کم سه هفته را دربر خواهد گرفت تا فهرست تازه‌یی از نامزدان را به ریاست‌جمهوری آماده سازد.
محمد اشرف غنی به منظور پُر کردنِ جای خالی رییس کمیسیون انتخابات، در مدت ده روز گذشته، دو فرمان صادر کرده است. در فرمان نخست، بدون ذکر نام نهادِ مشخصی، از این نهادها خواسته تا نامزدان‌شان را معرفی کنند، اما پس از ده روز در بارۀ آغاز کار کمیتۀ گزینش اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، شب گذشته برای بار دوم فرمان صادر کرد.
یوسف رشید، عضو کمیتۀ گزینش، عضو کمیتۀ گزینش این کار رییس حکومت را مبهم و اهانت‌آمیز می‌خواند. او می‌گوید: «متأسفانه که ما هنوز هم در یک ابهام به سر می‌بریم و برای ما مشخص نشده است که چه زمانی کارمان را شروع کنیم، دفتر برای کارمان مشخص نشده و ما افراد شایسته را در فهرستِ گذشته داریم که این از لحاظ حقوقی یک اهانت به این کمیته و نامزدان این فهرست است».
در عین حال، دکتر رنگین دادفر سپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی کشور در یک نشست خبری در کابل فرمان تازۀ اشرف غنی را خلاف ماده‌های چهاردهم و شانزدهم قانون انتخابات افغانستان می‌داند.
آقای سپنتا می‌افزاید که آخرین نمونۀ نقض قانون در دو روز گذشته است. او بیان داشت که قانون انتخاباتی که نافذ است، صراحت دارد که انتخاب کمیشنران برکنار شده یا استعفا شده در ظرف یک هفته از فهرست پیشنهاد شده است، صورت گیرد، اما اکنون که ده روز گذشته است، اما هنوز هم این موضوع حل نشده است.
جانداد سپین غر، رییس شبکۀ اکسین نیز در این باره می‌گوید که مطابق فقرۀ دوم ماده چهاردهم قانون انتخابات، کار کمیتۀ گزینش که یک ارگان موقت است، پس از ارایۀ فهرست بیست و یک نفر کاندیدان به ریاست جمهوری، به پایان می‌رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.