روسیه: از پاکستان دستگیری می‏‎کنیم

- ۳۰ جدی ۱۳۹۶

کرزی: من در یک جلسه‌یی‌که در آن زمان جو بایدن هنوز معاون رییس جمهور امریکا نبود حضور داشتم که در آن سناتوران دیگری مانند مک‌کین و گراهام نیز بودند، وقتی من از مشکلاتی که پاکستان بالای افغانستان وارد می‌ساخت صحبت کردم، سناتور بایدن از جا بلند شد و گفت: میدانی آقای کرزی؟ پاکستان ۵۰ مرتبه نسبت به افغانستان به امریکا راجحیت دارد
mandegar-3معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید کشورش برای کمک در مبارزه با دهشت افگنی، ابزار جنگی در اختیار پاکستان قرار داده است.
ایگور مورگلوف که در گفت‌وگوهای رایزینا در دهلی جدید با حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان در یک پنل نشسته بود، پاکستان را یکی از قربانی های دهشت افگنی عنوان کرد.
آقای مورگلوف گفت: «ما به خاطر تقویت توانایی های ضد دهشت‌افگنی پاکستان به این کشور ابزار جنگی فراهم می‌کنیم. ما چندین هلیکوپتر را به پاکستان فروختیم تا آن‌ها با استفاده از آن با دهشت افگنی مبارزه کند. چنانچه شما می‌دانید که پاکستان نیز از ناحیه دهشت‌افگنی رنج می‌برد. پدیده تروریزم یک تهدید برای همه ما می‌باشد.»
در همین حال، حامد کرزی رابطه روسیه و پاکستان را یک چیز تازه می‌داند و بر فشار جهانی به ویژه امریکا علیه پاکستان تاکید کرد.
آقای کرزی گفت: «رابطه پاکستان و روسیه یک چیز تازه است؛ اما این رابطه به اندازه نفوذی که ایالات متحده بر پاکستان دارد، قابل مقایسه نیست. آنقدر که سی.آی.ای به ای.اس.ای نفوذ دارد، روسیه بالای این نهاد ندارد. من در یک جلسه‌یی که در آن زمان جو بایدن هنوز معاون رییس جمهور امریکا نبود حضور داشتم که در آن سناتوران دیگری مانند مک‌کین و گراهام نیز بودند، وقتی من از مشکلاتی که پاکستان بالای افغانستان وارد می‌ساخت صحبت کردم، سناتور بایدن از جا بلند شد و گفت: میدانی آقای کرزی؟ پاکستان ۵۰ مرتبه نسبت به افغانستان به امریکا راجحیت دارد.”
جنرال ویجی کمار سینگ وزیر پیشین خارجه هندوستان منافع هند را در تقویت پایه‌های اقتصادی افغانستان می‌داند و بر شگوفایی این عرصه تاکید می ورزد.
آقای کمارسینگ اظهار داشت: “افغانستان در گذشته ساحه جغرافیایی بود که کاروان ها از آن می‌گذشتند از همین رو اقتصاد آن شگوفا بود. اما زمانی شد که افغانستان وابسته به اقتصاد بیرونی گشت. این کشور نیاز دارد تا بخاطر بقای خود پول از خارج بدست آورد. تا زمانی که اقتصاد آن شگوفا نشود، راه ها باز نشود و تجارت آزاد در آن رونق نگیرد، افغانستان به عنوان یک اقتصاد وابسته باقی خواهد ماند. منافع هندوستان در این نهفته است که افغانستان یکبار دیگر به شگوفایی اقتصادی دست یابد.”
گفت‌وگوهای رایزینا همه ساله به ابتکار وزارت خارجه هند در شهر دهلی این کشور برگزار میشود و صدها تن از متفکرین سیاسی و نظامی جهان گردهم می آیند تا روی موضوعات داغ جهانی به بحث و تبادل و نظر بپردازند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.