چـالش آلـوده‌گـی هـوا مجلس مسوولان ادارۀ محیط زیست و شهرداری را استجواب کرد

- ۱۶ جدی ۱۳۹۸

مجلس نمایندگان مسوولان شهرداری کابل و اداره محیط زیست کشور را در پیوند به افزایش آلودگی هوای شهر کابل استجواب کردند.
احمد ذکی سرفراز سرپرست شهرداری کابل و شاه زمان میوندی، معین اداره محیط زیست در نشست روز دوشنبه (۱۶ جدی) مجلس نماینده‌گان در پیوند به آلوده‌گی هوای کابل استجواب شدند.
mandegarاحمد ذکی سرفراز سرپرست شهرداری کابل گفت که این اداره در همکاری با سایر ادارات زیربط به دستور رییس جمهور غنی، برای کنترل کوتاه مدت آلوده‌گی هوای کابل برنامه‌های را بالای ساحات تجارتی، ترافیک و شهرک‌های صنعتی آغاز کرده و این روند ادامه دارد.
آقای سرفراز گفت که اصناف مختلف از جمله، خبازی‌ها، ۱۷ شهرک‌، ۲۵ بلند منزل‌، حمام‌ها و حوض‌های آب بازی‌ بررسی شده که اکثراً فلترهای تصفیه دود نصب کرده و برخی‌های به نصب تعهد کرده‌اند. از برخی اصناف کوچک خواسته شده که سوخت فوسیلی‌شان را به گاز تبدیل کنند.
به گفته او، در بخش ساحات صنعتی هم بررسی جریان دارد و بسیاری فابریکات فلتر نصب کرده‌اند.
او تاکید کرد که این اقدام‌ها موقتی است؛ اما برای حل دایمی این مشکل اقداماتی لازم باید راه‌های اساسی جستجو گردد.
آقای سرفراز گفت که یکی از عوامل کلان آلوده‌گی هوا در کابل نبود سیستم درست ترانسپورتی است. در بعد ترانسپورتی سه اداره از جمله شهرداری، ترانسپورت و ترافیک دخیل است؛ شهرداری صرف در قسمت ساخت و ساز مسوولیت دارد، وزارت ترانسپورت در بعد ایجاد ترانسپورت عامه و قوانین مسوولیت دارد و ترافیک هم تطبیق کننده قوانین است.
او مشکلات اصلی آلوده‌گی هوا را عدم تطبیق قوانین خواند و تاکید کرد که وزارت ترانسپورت باید هر شش ماه وسایط شهری را چک و کنترل کند.
به گفته او، تنها شهرداری کابل برای جلوگیری از آلوده‌گی هوای کابل امکانات لازم در دسترس ندارد و سایر ادارات نیز باید در زمینه همکاری کنند.
اخیراً رییس جمهور فرمان داده است که برای کنترل آلوده‌گی از سوخت فوسیلی در ساحات تجارتی در کابل جلوگیری شود.
ادارۀ مسوول نیز برای جلوگیری از سوخت مواد دودزا و بی‌کفیت اقدامات جداگانۀ را روی دست گرفته‌اند، اما بیشتر شهروندان باور دارند که این اقدامات نمایشی است و خواهان اقدام منظم و با برنامه در این رابطه شده‌اند.
همچنان، شاه زمان میوندی معین اداره ملی محیط زیست نیز گفت: «اداره ملی محیط زیست اقداماتی را روی دست دارد؛ ولی قابل قناعت نیست. پلان پنج ساله مبارزه با آلوده‌گی محیط زیست در کشور تهیه شده و این پلان به تازه‌گی از طرف کابینه نیز مورد تایید قرار گرفته است.»
به گفته او، در این پلان ۱۳ سکتور (صحت، معارف، تحصیلات، معادن، صنایع و ادارات متفرقه) شناسایی شده که سبب آلوده‌گی هوا می‌شود و نیز بیشتر از ۵۰ مورد آلاینده در این سکتورها شناسایی شده است.

او گفت که ماموران اداره محیط زیست در جریان بررسی‌ها با ممانعت‌های مواجه شده و از ورود آنان به فابریکه‌ها، حمام‌ها و سایر اصناف جلوگیری شده است.
آقای میوندی تاکید کرد که پس از فرمان رییس جمهور در زمینه جلوگیری از افزایش آلوده‌گی هوا، ۱۹ مورد تطبیقی شناسی و ادارات مربوط به تمام اصناف یک هفته مهلت داده تا سیستم‌های تصفیه دود را در فابریکات شان نصب کنند.
به گفته او، بررسی‌ها از شهرک آریا آغاز شده و دیروز از ریگریشن‌ها، داش‌های گج پزی و خشت پزی در ساحه پغمان نظارت صورت گرفته است.
او با اشاره به این‌که بسیاری از فابریکات در ده سبز کابل انبارهای رابر را می‌سوزانند، افزود که ادارات زیربط موضوع بررسی کیفیت مواد نفتی را هم آغاز کرده که در مرحله اول ۶ تانک تیل به شکل نمونه در شهر کابل بررسی شده‌اند.
با این وجود، میر رحمان رحمانی رییس مجلس نماینده‌گان گفت که اظهارات این مسوولان برای کنترل آلوده‌گی هوای کابل قناعت بخش نیست و آنان باید در یک جلسه مشترک کمیسیون محیط زیست مجلس، مشترکاً راه‌های حل اساسی این معضله را دریافت کنند.
برخی نماینده‌گان تاکید کردند میزآن الودگی هوای کابل به عنوان آلوده‌ترین شهر در جهان به بیشتر از ۵۰۰ درجه رسیده؛ اما اداره محیط زیست گفت که این آمار دقیق نیست؛ زیرا به جز از سفارت امریکا یک نقطه شهر کابل را در می‌گیرد، دیگر هیچ آله‌یی برای تشخیص آلوده‌گی در این شهر وجود ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.