وزارت داخله: حمـله به کـانتیننتـال کار شبـکۀ حـقانی بـود

گزارشگر:ناجیه نوری/ دو شنبه 2 دلو 1396 - ۰۱ دلو ۱۳۹۶

وزارت داخلۀ افغانستان شبکۀ حقانی را مسوول حمله بر هوتل انترکانتیننتال کابل خوانده است.
در خبرنامۀ وزارت امور داخلۀ افغانستان آمده است: «بربنیاد یافته‌های استخباراتی، این حمله توسط شبکۀ تروریستی حقانی که پناهگاه‌های امن آنان mandegar-3در بیرون از افغانستان است، طراحی و سازمان‌دهی شده است».
گروه طالبان مسوولیت این حمله را به دوش گرفته است.
مهاجمان شنبه شب ۳۰دلو/ دی، حدود ساعت ۹ وارد این هوتل بین‌المللی در غرب کابل شدند و به سوی میهمانان، کارمندان هوتل و ماموران امنیتی شلیک کردند. آن‌ها همچنین با پرتاب نارنجک بخش‌هایی از هوتل را منفجر کردند.
نجیب دانش، سخن‌گوی وزارت داخله درحالی رقم کشته شده‌گان را ۵ غیرنظامی از جمله یک تبعه خارجی و ۶ نفر مجروح عنوان می‌کند که شاهدان عینی رقم کشته شده‌گان را بیشتر از آمار می‌گویند که وزارت داخله ادعا دارد
شاهدان عینی می‌گویند: چون شنبه شب در کنار چند برنامه سیاسی، یک عروسی هم در این هوتل برگزار شده بود؛ بنابراین رقم کشته و زخمیان این هوتل بیشتر از چیزی است که وزارت داخله اعلام می‌کند.
رهبران حکومت وحدت ملی در واکنش به حمله‌ بر هوتل انترکانتیننتال می‌گویند که گروه‌های تروریستی و حامیان آنان از سوی جامعه‌ی جهانی زیر فشار« کم سابقه‌» قرار گرفته‌اند و حالا می‌خواهند با چنین حملاتی میان مردم رعب و وحشت ایجاد ‌کنند.
اشرف غنی احمدزی و داکترعبدالله عبدالله از عمل‌کرد نیروهای امنیتی برای نجات کسانی که در هوتل انترکانتیننتال گیر مانده بودند، ستایش کرده‌اند.
در خبرنامه ارگ ریاست‌جمهوری آمده: اخیراً دولت افغانستان و هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد در دیدارهای‌شان در کابل و همچنان در جلسۀ فوق العادۀ شورای امنیت سازمان ملل، روی اِعمال فشار بیشتر بر حامیان گروه های تروریستی به اجماع رسیدند.
حملۀ تروریستی بالای هوتل انترکانتیننتال کابل و سایر حملات مشابۀ تروریستی، همه را وادار می سازد تا مشترکاً در روشنایی اجماع متذکره، مبارزۀ جدی و بدون تفکیک علیه تروریزم را تشدید بخشند.
با توجه به پیچیدگی حملات تروریستی، دولت افغانستان یکبار دیگر در صحبت های خویش با هیات شورای امنیت سازمان ملل متحد به وارد نمودن فشار بیشتر بر حامیان تروریزم تاکید کرد و تصریح نمود تا زمانیکه گروه های تروریستی از حمایت و پناه‌گاه های امن برخوردار باشند، مردمان منطقه به امنیت، ثبات و آسایش دست نخواهند یافت.
این حمله تنها چند روز پس از آن روی داد که سفارت امریکا در کابل با صدور هشداری از ناامنی و احتمال حمله به هوتل‌های پایتخت خبر داده بود.
در اطلاعیه روز پنجشنبه سفارت امریکا آمده بود که نهادهای اطلاعاتی از احتمال حمله افراط گرایان به هوتل‌های کابل در چند روز آینده خبر داده‌اند؛ هر چند در آن گزارش یکی از هوتل‌های بین‌المللی نزدیک فرودگاه کابل به عنوان هدف اصلی این حملات پیش‌بینی شده بود
اینترکنتیننتال یکی از هوتل‌های مشهور کابل و محل اقامت بسیاری از شهروندان کشورهای غربی است. این هوتل بر روی تپه‌ای در غرب این شهر واقع شده که اغلب میزبان مراسم عروسی، کنفرانس‌ها و جلسات سیاسی می‌شود.
این هوتل به شدت تحت محافظت قرار دارد و ایست‌های بازرسی متعددی برای ورود به آن وجود دارد.
گفتنی‌ست که ۶ سال پیش نیز به هوتل اینترکنتیننتال حمله شده بود که در نتیجه آن ۲۱ نفر کشته شدند و گروه طالبان مسئولیت آن رویداد را به عهده گرفته بود.
باید گفت که کابل در چند ماه گذشته شاهد حملات خونین بوده ‌است، سه هفته پیش در یک حمله انتحاری به یک مرکز فرهنگی در غرب کابل که مسئولیت آن را گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به عهده گفت، ۴۱ نفر کشته شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.