وزارت مخابرات: مکالمات شهروندان مصون نیست/ ۸۹ درصد مردم به خدمات مخابراتی دسترسی دارند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 13 جدی 1395 - ۱۲ جدی ۱۳۹۵

۸۹ درصد مردم به خدمات مخابراتی و ۱۷ درصد به خدمات انترنتی دسترسی دارند.
سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلومات که دیروز (یک شنبه ۱۲ جدی) در مورد دستاوردهای سال ۱۳۹۵ و برنامه‌های سال پیش رو صحبت می‌کرد، با بیان این‌که هشتاد و نو درصد مردم به خدمات مخابراتی و ۱۷ درصد به خدمات انترنتی دسترسی دارند، گفت:امنیت مکالمات شهروندان به mandegar-3هیچ وجه نمی‌تواند صد در صد مصون باشد؛ اما افزود که نظارت جدی از طرف وزارت مخابرات در این مورد وجود دارد.
آقای صمیم افزود: وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در سال ۱۳۹۶ روی ۹ محور برنامه‌ریزی کرده است که توسعهٔ فایبر نوری، حکومت داری برقی، تجهیز ادارات دولتی با انترنت از اهداف عمده این وزارت در سال پیش رو است.
به گفتهٔ او، در سال گذشته برنامهٔ حکومت داری برقی ۹۰درصد تطبیق شده است، و ساحهٔ پوشش فایبر نوری از ۳هزار کیلومتر به ۹ هزار کیلومتر از طرف ولایات شمال شرق و مناطق مرکزی گسترش یافته است.
سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی بیان کرد: در سال ۹۵، ۵۰ سایت انترنتی فعال و در ۳۰ مکتب و دانشگاه دستگاه‌ فایبر نوری نصب شده است. ۲۴۲ قریه تحت پوشش خدمات مخابراتی قرار گرفته و ساحهٔ پوشش انترنت ۳-۴ درصد افزایش یافته است. در این سال ۸ جواز مختلف فعالیت‍‍‍‍‌های خدمات مخابراتی و انترنتی صادر شده است.
آقای صمیم خاطر نشان کرد که در سال ۹۵ به ۳۹۲۷۷ شکایت رسیده‌گی شده و ۴۳ سیم بکس ضبط و به ۸۰ مورد قضیهٔ تخلفات انترنتی رسیده‌گی لازم صورت گرفته است.
او بیان کرد: در تفاهمی که با کشور قیرقیزستان صورت گرفته در نرخ انترنت کاهش چشم‌گیری آمده است که در گذشته ۱۰GB انترنت که به ۴۰۰ هزار دالر از کشور قرقیزستان خریداری می‌شد، حال به ۰۰۲هزار دالر کاهش یافته است. در سال گذشته که ۱۰ GB انترنت از کشور پاکستان به ۲۵۰ هزار دالر خریداری می‌شد به ۸۰ هزار دالر کاهش یافته، پیش از این ۱ MB انترنت در منازل و بازار برای شهروندان در بدل ۶۰ دالر توزیع می‌شد حال به ۴۸ دالر کاهش یافته است.
آقای صمیم اضافه کرد که در حال حاضر ۸۹ درصد شهروندان به خدمات انترنتی دسترسی دارند که در مجموع ۲۱ میلیون می‌شوند. ۱۴۰ هزار تن از تیلفون سیم دار و ۹۳ هزار از تیلفون‌های خط دار استفاده می‌کنند. ۱۷ درصد مردم به خدمات انترنتی دست یافته‌اند خدمات انترنتی ۳-۴ درصد افزایش یافته و ۲۰۰ هزار تن در سکتور مخابرات مشعول کار اند که ۴۰ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.
او تصریح کرد که یک هزار تن در وزارت مخابرات به شمول افراد ۲۰ شرکت تکنالوژی تحت آموزش قرار داده شده است تا به صورت بهتر در ارایه خدمات به شهروندان قرار داشته باشند. هم‌چنان این وزارت تفاهم نامهٔ خدمات پستی را با وزارت داخله امضا کرده که تا هنوز ۶۰۰ جلد گذرنامه از طریق پست‌ توزیع گردیده است.
او گفت که وزارت مخابرات و تکنالوژی ۳۴۱۸ دْمین را جهت ارایه ارتباطات سریع برای نهادهای مخابرات و دولتی توزیع کرده است.
آقای صمیم یاد آوری که وزارت مالیه در سال ۹۵ ۴،۴ ملیارد دالر عواید هدف برای وزارت مخابرات تعین کرده بود؛ اما این وزارت ۵،۱ ملیارد دالر که با ۳۵ درصد افزایش جمع آوری کرده بود.
آقای صمیم بیان کرد که هدف کشورهای آسیای میانه است که افغانستان به مرکز تبادله اطلاعات تبدیل شود.
او گفت: وزارت مخابرات در سال آینده تلاش می‌کند تا شبکهٔ فایبر نوری را در ولایات قندهار، هرات و لوگر گسترش دهد و گسترش فایبر نوری در مکاتب و خرید ۷ هزار پایه کمپیوتر به مکاتب از طرف این وزارت صورت گرفته است.
چالش‌ها
آقای صمیم با تأکید بر این‌که سال ۹۵، سال پر چالشی برای این وزارت بوده افزود که امنیت و مصؤنیت مکالمات شهروندان به هیج وجه صد درصد تأمین نمی‌شود. زیرا مشکلات و جود هکررها که چند پیش “نشانی برقی شورای امنیت” و “حساب تویتر رییس اجرایی” را هک کردند وحود دارد؛ اما راجستر سیم‌کارت و نظارت به مکالمات شهروندان از اولویت‌های برنامه وزارت مخابرات است.
او گفت: در سال گذشته ۴۴ مرکز مخابراتی عریق شده و بیش از ۴۰۰ سایت از طرف گروه‌ها مخالف بسته و یا هم هک شده‌اند که با تلاش‌های مکرر وزارت مخابرات برخی از این نشانی‌های برقی که بسته شده بود دوباره باز فعال شده‌اند.
آقای صمیم طولانی بودن پروسه تدارکات و گرفتن جواز فعالیت نهادهای مخابراتی را نیز از چالش‌های فرا راه این وزارت میداند. نبود جاده در برخی از ولایات نیز برای این وزارت در سال گذشته چالش آفرین بوده است، زیر به گفتهٔ سخنگوی وزارت مخابرات وقتی شبکه فایبر نوری ولایت مرکزی دایکندی به دلیل نبود جاده از نصب باز ماند و پروژهٔ نیکسا نیز به علت فقدان بودجه در سال ۹۵ از تطبیق بازماند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.