ترامپ و مودی تأکید کردند: به تأمین امنیت در افغانستان متعهدیم

گزارشگر:شنبه 21 دلو 1396 - ۲۰ دلو ۱۳۹۶

کاخ سفید از گفت‌وگوی تلفنی میان نخست وزیر هندوستان با رییس‌ جمهوری امریکا خبر داد و اعلام کرد: دو طرف درباره بحران سیاسی در مالدیف، جنگ در افغانستان و بحران آوارگان روهینجا در میانمار صحبت کردند.
mandegar-3به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا اقداماتی را برای تعمیق روابط اقتصادی و نظامی با هندوستان و به عنوان راهی در جهت ایجاد توازن در مقابل جایگاه نظامی‌گری چین در سراسر آسیا انجام داده است.
مالدیف یکی از مباحث مورد مناقشه بین چین و هندوستان محسوب می‌شود پس از آنکه ابتکارعمل «کمربند و جاده» را با پکن به منظور ایجاد راه‌های ارتباطی و تجاری امضا کرد.
کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: نارندرا مودی، نخست وزیر هندوستان و رییس‌جمهوری امریکا نگرانی‌های خود را درباره بحران سیاسی در مالدیف و اهمیت احترام به نهادهای دموکراتیک در این کشور ابراز کردند.
در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: آنها بر تعهدات خود درباره برقراری امنیت در افغانستان تاکید کردند.
واشنگتن اخیرا کمک‌های مالی خود به پاکستان را با این اتهام که این کشور نتوانسته ریشه شبکه‌های حقانی و طالبان را بخشکاند متوقف کرده است.
هندوستان کمک‌های خود را به افغانستان در سال‌های اخیر افزایش داده و در ۲۰۱۶ متعهد شد تا تسلیحات بیشتری را به این کشور صادر کند.
رییس‌جمهور امریکا و نخست وزیر هندوستان در این گفت‌وگو تلفنی همچنین درباره سرنوشت بیش از ۶۸۰ هزار مسلمان روهینجایی که از اوت سال گذشته میلادی و در پی عملیات ارتش میانمار در راخین فرار کرده و به بنگلادش رفته‌اند، ‌گفت‌وگویی داشتند.
کاخ سفید همچنین اعلام کرد: دو طرف درباره بحران کره شمالی نیز گفت‌وگو کردند.
اگرچه هندوستان و کره شمالی همچنان دفاتر دیپلماتیک در پایتخت‌های یکدیگر دارند اما دهلی نو تجارت اکثر کالاها با پیونگ یانگ را ممنوع کرده است مگر مواد غذایی و دارویی که به کره شمالی صادر می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.