تکـرار گـذشته را خـواب ببینند/ رییس اجرایی: تهدید و مداخله در کمیسیون انتخابات قابل قبول نیست

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 25 ثور 1397 - ۲۴ ثور ۱۳۹۷

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که حکومت وحدت ملی از اولویت‌های مردم افغانستان انحراف کرده است.
داکتر عبدالله عبدالله که دیروز دوشنبه، ۲۴ ثور در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد، هم‌چنان گفت که کمیسیون مستقل انتخابات زیر فشار و تهدید mandegar-3قرار دارد.
آقای عبدالله می‌گوید که وظیفۀ حکومت فراهم‌آوری تسهیلات به کمیسیون انتخابات است، نه مداخله در کمیسیون و تهدید کمیشنران آن.
تهدید و فشار بر کمیسیونِ انتخابات
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در آن نشست با اشاره به این‌که «به مردم پاسخ بگوییم»، گفت که موضع نصب استیکر در کاپی شناس‌نامه‌ها نباید به معنای تحت فشار قرار دادن کمیسیون انتخابات باشد.
رییس اجرایی حکومت گفت که هیج کسی حق ندارد کمیسیون انتخابات را تهدید کند؛ زیرا این کار «نقطۀ پایان مردم‌سالاری» در کشور خواهد بود. او در حالی که از طرفِ مشخصِ تهدید کننده و فشاردهنده نام نبرد، اما گفت که اعضای کمیسیون انتخابات شکایت دارند که زیر تهدید هستند و تحت فشار، مسایل بالای شان «تحمیل» می‌شود.
رییس اجرایی می‌گوید که تصمیم در پیوند به نصب استیکر در کاپی شناس‌نامه‌ها مربوط کمیسیون انتخابات است، اما این کار بالای شان به زور تحمیل می‌شود. او هشدار داد که هیچ کسی حق ندارد استقلالیت کمیسیون انتخابات را زیر پرسش ببرد.
آقای عبدالله می‌گوید که تهدید و فشار بر کمیسیون انتخابات، «قربانی‌های مردم افغانستان» را که در دفاع از حکومت و مردم‌سالاری داده اند، با «پرسش» مواجه می‌کند.
او می‌گوید که چهار تن از اعضای کمیسیون انتخابات با نصب استیکر در کاپی شناس‌نامه‌ها مخالفت کرده اند که با این وجود، جای هیچ گونه پرسش دیگر مطرح نیست.
داکتر عبدالله گفت: «من با مسوولیت می‌گویم که هیچ نوع فشار بر کمیسیون نخواهد آمد. کمشنران با اکثریت آرا مسوولیت‌های شان را انجام می‌دهند و مسوولیت دارند به تأمین شفافیت در انتخابات. تکرار گذشته را خواب ببینند. مردم دیگر اجازه نخواهند داد به سرنوشت شان و با رأی شان تقلب شود».
رییس اجرایی گفت که مردم در دفاع از یک یا دو شخص قرار ندارند، بلکه از خود و از رأی خود شان دفاع می‌کنند. او تأکید کرد که کمیسیون انتخابات مستقل است و سران حکومت مسوولیت دارند تا زمینۀ تأمین امنیت و فراهم‌آوری تسهیلات لازم را برای کمیسیون بدون «مداخله و خشونت» انجام دهد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که شهلا حق، سرپرست دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات به دلیل اختلاف نظر در مورد نصب استیکر انتخاباتی در کاپی شناس‌نامه‌ها، از سمتش استعفا کرد.
بانو حق گفته است که تطبیق طرح نصب استیکر در کاپی شناس‌نامه‌ها، با مشکلات عملیاتی و تخنیکی روبه‌رو است که این طرح در آینده با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد و او قادر به تطبیق این طرح نیست به همین دلیل از سمتش استعفا می‌دهد.
گزارش‌های تائید ناشده‌یی نیز وجود دارد که ۴ عضو کمیسیون انتخابات، طرح نصب استیکر در کاپی شناس‌نامه را غیرقانونی و زمینه‌ساز تقلب در انتخابات خوانده اند، اما ارگ ریاست جمهوری به آنان هشدار داده است که یا با این پروسه موافقت کنند و یا هم استعفا بدهند.
چه کسی مسوول است؟
داکتر عبدالله در بخشی از سخنانش در آن نشست به سقوط برخی از مناطق کشور به دست شورشیان مخالفِ حکومت اشاره کرده و گفت: وقتی از نیروهای امنیتی که در محاصره قرار گرفته اند دفاع کرده نمی‌توانیم، باید بپذیریم که مسوول هستیم.
آقای عبدالله می‌گوید: ما مسوول هستیم. هرچند می‌توانیم در قالب واژه‌ها از مسوولیت طرفه بریم، اما واقعیت این است که ما در برابر خدا و مردم پاسخگو هستیم و مسوولان امنیتی باید به این امر توجه داشته باشند.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی با بیان این‌که در دفاع از ولسوالی‌های فاریاب که یکی پی دیگر سقوط کرده، مردم قرار دارند، افزود: برای آنانی که از مناطق شان دفاع کردند، کمک نرسید و آواره شدند به مرکز، اما در مرکزِ فاریاب نیز کسی به آنان کمک و توجه نکرد.
آقای عبدالله در پیوند به سقور ولسوالی تاله و برفکِ ولایت بغلان می‌گوید که طالبان از تمام ولایت‌های افغانستان در آن منطقه تجمع کرده اند، زیرا این ولسوالی اهمیت استراتیژیک دارد.
او می‌افزاید که امنیت تاله و برفک بر امنیت ولایت‌های بامیان و سمنگان نیز تأثیر دارد. به گفتۀ رییس اجرایی حکومت: در وضعیتی که مردم از نقاط مختلف افغانستان در اثر ناامنی بی‌جا شده اند، کسانی جنجال‌های دیگری را ایجاد می‌کنند.
داکتر عبدالله در بخشی از سخنانش گفت که به نقطه‌یی رسیده است که باید موضع «واضح و روشن» بگیرد. آقای عبدالله در حالی که مخاطبش را مشص نساخت، گفت: «آیا ما واقعاً تعهد اساسی به مردم افغانستان داریم یا نه؟ یا مصروف کاری هستیم که خود ما می‌دانیم، خود ما خوش هستیم. در چندین روز گذشته یک جلسه از شورای امنیت ملی برگزار نشده است، یک جلسۀ سرقومندانی اعلی را شاهد نبوده‌ایم در حالی که هروز مردم افغانستان تلفات می‌دهند و قتل عام می‌شوند، نیروهای امنیتی به کشتارگاه رفتند، کی مسوول است؟»
این درحالی است که در چند هفتۀ اخیر، بخش‌های از ولایت‌های افغانستان از جمله ولسوالی تاله و برفک بغلان به دست شورشیان مخالف دولت سقوط کرد که در این حملات، ده‌ها تن از نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.