اعتراض صدها مسلمان در چین به‌خاطر تخریب یک مسجد از سوی دولت

گزارشگر:شنبه 20 اسد 1397 - ۱۹ اسد ۱۳۹۷

mandegar-3صدها تن از مسلمانان چین دیروز (۱۹ اسد) در برابر یک مسجد بزرگ و جدید در غرب چین تجمع کردند تا مانع از تخریب آن توسط مقام‌های دولتی شوند.
به نقل زا بی‌بی‌سی، دولت محلی چین گفته است که مسجد جامع «ویژو» در نینگشیا، غرب چین بدون مجوز ساخته شده است. اما گفته می‌شود که تصمیم برای تخریب مسجد در چارچوب مقابله با دین و مذهب در چین صورت می‌گیرد.
نمازگزاران با تخریب مسجد مخالفند و یکی از ساکنان محلی گفته است «اجازه نخواهیم داد که کسی دست به مسجد بزنند.»
۲۳ میلیون مسلمان در چین زنده‌گی می‌کنند و اسلام از قرن‌ها پیش در نینگشیا رواج داشته است.
گروه‌های حقوق بشری گفته اند که خصومت نهادهای حکومتی چین نسبت به مسلمانان روز به روزدر حال افزایش است.
مقام‌های چین نسبت به نفوذ مذهبی بر مسلمانان از خارج حساس هستند.
استیفن مک ‌دانل، خبرنگار بی‌بی‌سی در چین می‌گوید که برای قرن‌ها، مساجد اقلیت هویی به سبک چینی ساخته می‌شد و به نظر می‌رسد مقام‌های چینی ساخت مسجد جدید را به منزله روند رو به افزایش عربی‌سازی اسلام چینی دانسته‌اند.
اعتراض‌ها چه‌گونه آغاز شد؟
مقام‌های محلی گفته بودند این مسجد را سوم آگست تخریب خواهند کرد چون ساخت آن بدون مجوز بوده است.
به نقل از خبرگزاری رویترز، اطلاعیه دولت محلی در مورد تخریب مسجد در میان اقلیت هویی مسلمان دست‌به‌دست گشت و بسیاری این سوال را مطرح کردند که چرا مقام‌ها در هنگام ساخت مسجد جلوی آن را نگرفتند.
تظاهرات از روز پنجشنبه آغاز شد و به امروز جمعه دهم اوت هم کشیده شد. تصاویری که در شبکه‌های اجتماهی چین منتشر شدند جمعیت زیادی را در برابر ساختمان سفید رنگ مسجد نشان می‌دهد.
یکی از ساکنان محلی گفته است مذاکرات میان نمایندگان اقلیت هویی و دولت به بن‌بست رسیده است. او گفته است مردم محلی «نمی‌گذارند آسیبی به مسجد برسد و دولت هم عقب‌نشینی نمی‌کند.»
یک مقام اتحادیه مسلمانان این منطقه گفته است که مسجد به طور کامل تخریب نخواهد شد. این فرد به خبرگزاری رویترز گفته است دولت تنها خواهان آن است تا «از حجم مسجد بکاهد.»
رسانه‌های دولتی چین تا کنون واکنشی در این باره نشان نداده‌اند.
طبق قانون اساسی چین، آزادی مذهبی در این کشور پاس داشته می‌شود اما در عمل، مذهب و فعالیت‌های مذهبی به شدت تحت کنترل دولت است.
به‌عنوان نمونه کلیساهای مسیحیان در گذشته به زور وادار به حذف صلیب‌ها از گنبدهای خود شده‌اند و دولت چین در چنین مواردی گفته است که نصب صلیب خلاف مقررات دولتی است.
در سال‌های اخیر مقام‌های چینی از نفوذ خارجی بر مسایل مذهبی در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند و با «کلیساهای خانگی» که به خارج مرتبط اند، برخورد شده است.
اقلیت مسلمان هویی عمدتا در جامعه ادغام شده‌اند و اجازه دارند تا به امورات مذهبی خود بپردازند. این در حالی است که مسلمانان اویغور در سین‌کیانگ با فشار و محدودیت دولت مواجه هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.