کاربران شبکه‌های اجتماعی: حذف نام امرخیل، شهکار کمیسیون شکایات انتخابات است

گزارشگر:ناجیه نوری / دو شنیه 22 اسد 1397 - ۲۱ اسد ۱۳۹۷

ضیاالحق امرخیل، رییس پیشین دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات، کسی‌که متهم به چاق‌کردن گوسفند‌ها ( تقلبات گوسفندی) و ریختن‌ آرای تقلبی به صندوق یک نامزد مشخص و متهم به گوسفندی کردن انتخابات است، از لیست نامزدان پارلمان حذف شد.
کاربران شبکه‌های اجتماعی از حذف نام ضیاالحق امرخیل که او را مبتکر تقلبات گوسفندی می‌خوانند، از میان نامزدان پارلمان، استقبال بی‌سابقه کرده و این اقدام را شهکار کمیسیون شکایات انتخاباتی عنوان کرده‌اند.
mandegar-3این کابران گفته‌اند که امرخیل نقطه اوج شکست دموکراسی در افغانستان است و اقدام او سبب شد تا دموکراسی نوپا در افغانستان بی‌اعتبار گردد و باعث شد تا مردم امروز یک حکومت ناکارا و غیرمسوول را تحمل کنند.
به باور این کاربران تقلبات سازمان‌یافتۀ امرخیل به نفع تیم خاص در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳سبب شده تا حکومت وحدت ‌ملی شکل گیرد، حکومتی که به گفتۀ این کابران ناکاراترین و فسادترین حکومت در طول تاریخ افغانستان است و مردم با موجی از مشکلات اقتصادی، ناامنی، فساد گسترده، بیکاری مواجه‌اند و مردم هر روز شاهد کشته‌شدن جوانان و فرار آنان از وطن هستند.
این کاربران شبکه‌های اجتماعی این اقدام کمیسیون شکایات انتخاباتی را ستایش کرده می‌گویند: حذف نام امرخیل و سایر زورمندان از لیست نامزدان کار ساده‌‌یی نیست؛ بنابر این خدا کند که این معادله با فشار و زور تغییر نکند.
برخی از کابران شبکه‌های اجتماعی هم تاکید دارند که: حذف اسامی قاچاق‌بران، دزدان، غاصبین زمین، متقلبین و قلدران از لیست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی بسنده نیست، آن‌ها باید به مراجع عدلی و قضایی معرفی و مطابق قانون مجازات شوند.
برخی‌ها هم گفته‌اند که جو زده نشوید، اگر سیستم تغییر نکند و اگر بایومتریک رای‌دهندگان پذیرفته نشود، عدالت و شفافیت در انتخابات را در خواب هم کسی نمی‌بیند. از یاد نبرید که این سیستم فسادزا و مافیاپرور، ظرفیت ‌زایش هزار امرخیل را در درون خود دارد. ما پی حل مساله‌ایم و نباید با پاک‌کردن صورت مساله، اغفال شد. به‌ویژه که اخراج امرخیل، پاک‌کردن صورت مساله هم نیست.
اصلاحات بنیادین نظام انتخاباتی باعث می‌شود که اگر همۀ کارمندان کمیسیون مثل امرخیل باشند، سیستم برای‌شان اجازۀ کار امرخیلی نمی‌دهد. با سیستم موجود اعضای کمیسیون هرچه صادقانه و پاک خدمت کنند، نتیجۀ کارشان تفاوتی با کار امرخیل ندارد. چون این سیستم و میکانیزم، خود تقلب است.
در همین حال ارگ ریاست‌جمهوری از این اقدام کمیسیون شکایات انتخاباتی طی اعلامیۀ استقبال کرده است.
در اعلامیه مطبوعاتی ارگ آمده‌است: حکومت وحدت ملی همواره متعهد به برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و به موقع بوده و می‌باشد، استقلالیت و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی در قانون واضح و تصریح شده‌است. حکومت احترام کامل به استقلالیت کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی طبق قوانین نافذۀ کشور را داشته و دارد.
برگزاری انتخابات به‌اساس تقویم اعلام شده، خواست ملت و دولت بوده، و برخواسته از تعهد حکومت وحدت‌ ملی به رعایت قانون اساسی افغانستان و سایر قوانین نافذۀ کشور می‌باشد. بناً در برگزاری به موقع انتخابات هیچ‌گونه تردید وجود ندارد.
موفقیت این پروسه و آزمون ملی منوط به هم‌کاری مردم و رعایت قوانین نافذه کشور توسط تمام اقشار و هم‌وطنان عزیز می‌باشد.
اما برخی‌ها هم از خذف نام امرخیل انتقاد کرده و گفته‌اند که اگر امرخیل تقلب کار بوده است، پس چرا در آن زمان که اسناد و شواهد هم برعلیه او وجود داشت محاکمه نشد.
اما امرخیل در واکنش به حذف نام‌اش از لیست نامزدان گفته که من نه کدام قاتل هستم، نه کدام جرم جنایتی دارم و نه هم غاصب زمین هستم؛ اما به اساس فرمایش داکتر عبدالله رییس اجراییه از فهرست نامزدان انتخابات پارلمانی حذف شده‌ام، نظری که کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را رد کرده و گفته‌اند که داکتر عبدالله صلاحیت تقرری یک رییس یا معاون را ندارد، چه رسد به این‌که امرخیل را از لیست نامزدان حذف کند.
و اما امرخیل کیست؟
ضیاالحق امرخیل رییس پیشین دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان متهم به تقلبات گوسفندی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳ است.
پولیس کابل در روز انتخابات در سال ۹۳ حوالی ساعت ۲ بجۀ بعد از ظهر در ناحیۀ نهم کابل یک موتر که حامل مواد حساس انتخابات بود و گفته می‌شد به دستور ضیاالحق امرخیل رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات به ولسوالی سروبی کابل انتقال داده شود، را متوقف ساختند و پس از آن جنجال‌ها آغاز شد.
جنرال ظاهر ظاهر قوماندان امنیه کابل که انتقال دهنده‌گان این مواد را دستیگر کرده بود، ادعا کرد که آقای امرخیل می‌خواست با انتقال این مواد به نفع یک نامزد مشخص تقلب کند.
پس از این‌که رییس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات از سوی پولیس کابل متهم به تقلب شد وزیر داخلۀ آن وقت در یک نشست خبری در کابل این موضوع را سوءتفاهم میان این دو مقام خواند. اما آقای ظاهر گفت، این مقام کمیسیون مستقل انتخابات بدون اطلاع پولیس خواسته مواد مهم این کمیسیون را انتقال دهد که این‌کار وی خلاف قانون است و باید این فرد مورد تحقیق قرار گیرید.
ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری هم پس از دستگیری این مواد نوار صوتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد که به ادعای آنان جریان گفت‌وگوی تلفنی رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات با اعضای ستاد انتخاباتی محمد اشرف غنی و یکی از مسوولین ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات بوده است.
ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله ادعا کرد که در این نوار صوتی ضیاالحق امرخیل، رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات با یک مسوول ولایتی کمیسیون انتخابات و اعضای ستاد محمد اشرف‌غنی در بارۀ سازمان‌دهی تقلب در انتخابات صحبت می‌کرده ‌است.
بریالی ارسلا، یکی از اعضای ستاد انتخاباتی تیم داکتر عبدالله گفته بود، این مدرک ثابت می‌سازد که آقای امرخیل تقلب را به سود یکی از نامزدان سازمان‌دهی می‌کرده است.
در نهایت جنجال‌های انتخاباتی بیش از چندماه طول کشید و هردو طرف به نتیجۀ انتخابات قناعت کرده و این جنجال و تنش‌ها افغانستان را تا پرتگاه تجزیه به پیش برد و بالاخره با پادرمیانی جان‌کری وزیرخارجه وقت امریکا، با تقسیم ۵۰-۵۰ قدرت میان دو تیم پیشتاز( اصلاحات و هم‌گرایی و تحول و تداوم به رهبری عبدالله و محمد اشرف‌غنی)، حکومت وحدت ملی شکل گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.