دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان: حمله‌های هدفمند بر شیعیان افزایش چشم‌گیر یافته است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 17 عقرب 1396 - ۱۶ عقرب ۱۳۹۶

یونما (دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان) با نشر گزارشی در رابطه به حمله بر اماکن مذهبی، نمازگزاران عبادتگاه‌های شیعیان، می‌گوید که در ۴۲ حمله ۸۳۳ تن کشته و مجروح شده‌اند.
mandegar-3یونما گفته که از اول جنوری سال ۲۰۱۶ در حمله‌های جداگانه بر تجمعات‌ اهل تشیع ۸۳۳ تن افراد ملکی تلف شده‌اند که از این میان ۲۶۱ کشته و ۵۷۲ مجروح شده‌اند.
به باور دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، از آغاز سال ۲۰۱۶، تلفات افراد ملکی از اثر چنین حمله‌ها دو برابر مجموع تلفات ملکی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ بوده است.
تدامیچی یاماتو، نمایندۀ ویژه سازمان ملل، در امور افغانستان گفته است که «به قانون احترام داشته باشید، لطفاً هدف قراردادن نمازگزاران و رهبران مذهبی را متوقف سازید».
آقای دامیچی، از حکومت افغانستان خواسته تا برای محافظت از همۀ شهروندان افغانستان، به‌ویژه افرادی که در حمله‌های فرقه‌یی آسیب‌پذیر هستند، همه اقدامات لازم را روی دست گیرد تا از حق آزادی مذهب و اعتقادات خود استفاده کرده و در مصوونیت عبادت کنند.
در این گزارش آمده: یک طرح مخرب حمله‌های عناصر ضد دولتی در برابر غیرنظامیان در عبادت‌گاه‌ها به‌ویژه مسلمانان شیعه عمل می‌کند. یونما هم‌چنان، در این گزارش قتل‌های هدفمند عالمان دینی و رهبران که توسط عناصر ضد دولتی به‌جرم طرفداری از دولت متهم ا‌ند و کشتار هدفمند کارمندان امنیتی در میان دیگر نمازگزاران در داخل مساجد را ثبت کرده است.
در گزارش یوناما آمده که از آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون این سلسله از حمله‌های هدفمند در برابر نمازگزاران شیعه انجام شده که مسوولیت بیشتر این حمله‌ها را شاخه خراسان گروه داعش به عهده گرفته است.
از اول جنوری ۲۰۱۶ تا اکنون یوناما ۱۲ حملۀ هدفمند در برابر نمازگزاران را شیعه در اماکن مذهبی ثبت کرده است که در آن ۲۳۰ تن کشته و ۴۵۹ نفر دیگر مجروح شده‌اند.
دفتر معاون سازمان ملل در افغانستان افزوده است که چهار حمله از ۱۲ حمله در سال ۲۰۱۶، ۸ حمله در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۷ صورت گرفته است.
یونما افزوده که در آخرین مورد از حمله‌های هدفمند بر نمازگزاران شیعه در افغانستان، یک حمله کنندۀ انتحاری خود را در جمع نمازگزاران «مسجد امام زمان واقع در ناحیه سیزدهم شهر کابل» منفجر کرد. در این حمله بیش از ۵۰ تن کشته و ۷۰ تن دیگر زخم برداشتند که داعش مسوولیت این حمله را به دوش گرفته بود.
هم‌چنان به علاوه بر حمله‌های هراس‌افگنان بر اماکن مذهبی، شورشیان از سال ۲۰۱۶ تا اکنون شماری از حمله‌های هدفمند،کشتار و اختطاف در برابر رهبران مذهبی را نیز انجام داده‌اند. یوناما ۲۷ مورد حمله‌های هدفمند در برابر این افراد را به ثبت رسانده که توسط مخالفان دولت صورت گرفته است. در این حملات ۲۸ تن کشته و ۲۳ تن دیگر زخمی شده‌اند که بیشتر در سال ۲۰۱۷ از سوی طالبان انجام شده است.
یوناما از سال ۲۰۱۶ تاکنون ۳ مورد از حمله نیروهای طرفدار دولت را ثبت کرده که برای هدف قرار دادن مخالفان دولت در مساجد انجام شده است. بیشتر این حمله‌ها در جریان عملیات‌ کشفی و حمله‌های هوایی زمانی انجام شده که از این مکان‌ها توسط شورشیان استفاده می‌شده است.
یوناما درحالی از افزایش حمله بر مکان‌های مذهبی ابراز نگرانی می‌کند که پیش از این در ماه سنبله سال جاری نیز گفته بود که حملات پی‌درپی که شیعیان را هدف قرار می‌دهد، قابل توجیه نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.