گذرگاه تورخم بار دیگر بروی عابران بسته شد

گزارشگر:یک شنبه 26 سنبله 1396 - ۲۵ سنبله ۱۳۹۶

مسوولان در ولایت ننگرهار می‌گویند که پاکستان یک بار دیگر گذرگاه تورخم را برروی عابران بسته کرده است.
عطالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار اعلام کرد که نیروهای پاکستانی بار دیگر دروازۀ مرز گذرگاه تورخم با افغانستان را به روی مسافران بسته‌اند.
mandegar-3وی افزوده که نیروهای پاکستانی پس از یک حادثۀ امنیتی در آن سوی مرز که به افغانستان ارتباطی ندارد بار دیگر گذرکاه مرزی تورخم را بستند.
آقای خوگیانی هرچند در مورد بیشتر جزئیات نداده است. اما گفته که در این حادثه امنیتی ۷ شهروند افغانستان زخمی شده‌اند.
مسافرین در آن سوی مرز تورخم نسبت به بسته شدن مرز اعتراض کرده و گفته‌اند که نیروهای مرزی اجازه بازگشت و عبور از مرز را به آنان نمی‌دهد و صدها مسافر در حال حاضر در مرز با مشکلات فراوانی گیر مانده‌اند.
اما دولت افغانستان برای مسافرانی که در این سوی مرز در خاک افغانستان منتظر باز شدن دوباره مرز هستند مواد غذایی و محل اسکان موقت را فراهم کرده است.
مرز تورخم از مهمترین گذرگاه‌های مرزی افغانستان محسوب می‌شود و روزانه هزاران تن از این مرز برای بازدید اعضای خانواده، دریافت خدمات درمانی در پاکستان و تجارت تردد می‌کنند.
گرچه دولت افغانستان در چند سال اخیر با راه اندازی بندر چابهار و مسیرهای مواصلاتی با کشورهای آسیای مرکزی تلاش کرده است. اما هنوز هم گذرگاه مرزی تورخم در شرق و گذرگاه مرزی چمن با پاکستان در جنوب افغانستان از مهمترین گذرگاهای مرزی این کشور محسوب می‌شوند.
پس از بالا تیره‌گی روابط کابل – اسلام آباد، پاکستان برای چندمین بار گذرگاه مرزی تورخم را به روی عابران بسته است.
این در حالی است که محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، در سفر به ولایت جنوب شرقی تلویحاَ به پاکستان گفته که با گسترش روابط تجارتی افغانستان با کشورهای منطقه و جهان وابستگی افغانستان از کشورهای همسایه کاهش یافته است.
در گذشته نیز دولت اسلام‌آباد پس از تنش با کابل برای اعمال فشار بیشتر بر افغانستان بارها گذرگاهای مرزی خود با این کشور را مسدود کرده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.