نهادهای ناظر برانتخابات: چالش‌ها برای برگزار نشدن انتخابات وجود دارد/ کمیسیون مستقل انتخابات: تاریخ برگزاری انتخابات خط سرخ ماست و تغییر نخواهد کرد

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 23 اسد 1397 - ۲۲ اسد ۱۳۹۷

مسوولان در کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که برگزاری انتخابات در زمان تعیین‌شدۀ آن یک امر مهم و سرنوشت‌ساز است. بنابراین هیچ موانعی نمی‌تواند سبب برگزاری انتخابات به‌موقع در کشور شود.
مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که دیروز (۲۲ اسد) معترضان راه منتهی به این کمیسیون را بستند و با برپا کردن خیمه‌های تحسن در نزدیکی ساختمان کمیسیون انتخابات، دست به اعتراض زدند و به کارمندان کمیسیون اجازه ندادند تا به‌ دفتر کاری‌ شان بروند.
mandegar-3عزیز ابراهیمی، معاون سخن‌گوی کمیسیون انتخابات در پاسخ به این پرسش که که اگر معترضان به اعتراضات شان ادامه دهند و به کمیسیون اجازه برگزاری انتخابات را ندهند، کمیسیون چه‌گونه انتخابات را برگزار خواهد کرد؟ گفت: «تاریخ برگزاری انتخابات برای ما خط سرخ است و تغییر نخواهد کرد.»
سخن‌گوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامه ماندگار گفت: «انتخابات در ۲۸ میزان سال روان برگزار خواهد شد و این تاریخ غیر قابل تغییر است، هیچ اعتراض و اعتصابی مانع برگزاری انتخابات پارلمانی شده نمی‌تواند.»
این در حالی‌ست که پنح تن از کسانی‌که نام‌‌های شان توسط کمیسیون شکایات انتخاباتی از فهرست نامزدان انتخابات پارلمانی حذف شده بود، صبح دیروز به همراهی شماری از هواداران‌شان در برابر ساختمان کمیسیون مستقل انتخابات گرد هم آمده و دروازۀ این کمیسیون را بسته کردند.
محمد قیس‌حسن، ملاتره‌خیل محمدی، حاجی شیرعلی احمدزی، محمداکبر استانکزی، ضیاالحق امرخیل و زرداد فریادی از جمله کسانی‌اند که با بستن دروازۀ کمیسیون انتخابات می‌گویند که آنان به دلایل نامعلومی از فهرست نامزدان حذف شده‌اند.
نامزدان حذف‌شده هشدار می‌دهند که کمیسیون شکایات انتخاباتی با آنان برخورد سیاسی کرده است و در صورتی‌که به خواست آنان رسیده‌گی نشود و یا اتهام‌های وارد بر آنان ثابت نشود، نمی‌گذارند، دروازۀ کمیسیون انتخابات باز شود.
قابل یادکرد است که کمیسیون شکایات انتخاباتی سه روز قبل نام ۳۵ تن از کسانی را منتشر کرد که از فهرست نامزدان انتخابات پارلمانی حذف شده بودند.
و اما نهادهای ناظر بر انتخابات به این باور اند که چنین وضعیتی برگزاری انتخابات را در تاریخ معین شدۀ آن ناممکن می‌سازد.
یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا به روزنامه ماندگار گفت: «سه چالش عمده و مهم در مورد عدم برگزاری انتخابات وجود دارد، چالش نخست مربوط به ظرفیت‌ هر دو کمیسیون انتخاباتی است، بادرنظرداشت عدم تخصص‌گرایی که در میان اعضای این کمیسون وجود دارد، باور ما هر روز نسبت به این‌که کمیسیون انتخابات با ظرفیت فعلی که دارد می‌تواند انتخابات را برگزار کند، کم و کم‌تر می‌‍شود. مورد دوم لیست رای‌دهنده‌گان است، موردی که با اگر و مگرهای زیادی مواجه بوده، احزاب و حکومت در مورد چه‌گونه‌ برگزار شدن انتخابات اختلاف نظر دارند؛ احزاب روی خواست‌های خود که برگزای انتخابات توسط پروسه بایومتریک است، تاکید دارند و به حکومت در این مورد وقت داده اند که اگر به خواست‌های شان توجه نشود، نه تنها پروسه را تحریم می‌کنند، بل‌که مانع روند برگزاری انتخابات نیز می‌شوند. چالش سوم حذف نام نامزدان انتخابات است که به اعتراض پرداخته‌اند و این موارد می‌تواند پروسه برگزاری انتخابات را نفس‌گیر سازد.»
آقای رشید اضافه کرد: در چنین وضعیتی که از یک طرف وقت کم است و از طرف دیگر چالش‌های زیادی فرا راه پروسۀ انتخابات قرار دارد و احزاب هم به خواست‌های خود پافشاری می‌کنند، بنابراین برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده دچار شک و تردید است.

نامزدان حذف شده از فهرست:
کمیسیون شکایات انتخاباتی درحذف نام نامزدان، برخورد سیاسی و سلیقه‌یی کرده است
در همین حال و به‌دنبال حذف نام‌های ۳۵ تن از فهرست نهایی انتخابات پارلمانی از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، یک مقام در کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که افرادی نیز در میان آنان وجود دارند که بدون هیچ‌گونه شکایتی علیه‌ شان، نام‌های‌ شان از فهرست حذف شده‌است.
منبع گفته است که کمیسیون شکایات انتخاباتی نام‌های ۱۰ تن را بدون‌ این‌که شکایتی علیه آنان وجود داشته باشد و یا هم اسنادی که دست داشتن آنان را در قاچاق مواد مخدر یا فعالیت‌های ضد بشری نشان دهد، وجود داشته باشد، حذف کرده‌است.
او افزوده است: «در جمع ۱۰ نفر حذف شده، سید داود نادری و ضیاالحق امرخیل از ولایت کابل، معصومه خاوری و رییس خیرالله از ولایت سمنگان، اکبر ستانکزی از ولایت لوگر، لیاقت بابکرخیل از ولایت خوست و فوزیه کوفی از ولایت بدخشان قرار دارند که بدون موجودیت هیچ شکایتی، به فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی راه‌ نیافته‌اند.»
در حین حال، فوزیه کوفی، نماینده‌ مردم ولایت بدخشان در مجلس نماینده‌گان روز گذشته در یک نشست خبری، این اقدام کمیسیون شکایات انتخاباتی علیه خودش را یک دسیسۀ سیاسی و سلیقه‌یی خواند.
خانم کوفی گفت: «کمیسیون شکایات انتخاباتی برای درج دوبارۀ نام او به فهرست‌نهایی نامزدان، درخواست پول کرده بود.»
او تاکید کرد که هر نهادی که دست داشتن وی را در داشتن افراد مسلح غیرمسوول ثابت کند، حاضر است که از عرصۀ سیاست خارج شود.
در همین حال، معصومه خاوری، نماینده مردم سمنگان در پارلمانی در این نشست گفت که او قربانی مسایل سیاسی شده و با هیچ گروه مسلح غیر مسوول ارتباطی ندارد و برای اثبات ادعایش به کمیسیون نیز اسناد ارایه کرده‌است.
با این حال ضیاءالحق امرخیل نیز ادعا دارد که علیه او هیچ شکایتی صورت نگرفته و او هیچ جرمی را مرتکب نشده که براساس آن از لیست نامزدان حذف شده است.
امرخیل می‌گوید: «من مظلوم‌ترین فرد درافغانستان هستم. درحق من چنان ظلم شده که در حق هیچ کس چنین ظلمی صورت نگرفته است.»
قابل یاد کرد است، در اعتراضی که دیروز نامزدان حذف‌شده در برابر کمیسیون شکایات انتخاباتی برپا کرده بودند، یک حمله کنندۀ انتخاری که می‌خواست خود را در بین معترضان برساند، پییش از هدف خود را منفجر کرد. فرماندهی پولیس کابل گفت که در نتیجۀ این انفجار یک پولیس کشته شده و یک تن دیگر زخمی شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.