احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





غنی در غزنی: پاکستان در مورد انتقال جسدهای طالبان به بیمارستان‌های آن کشور و ضاحت دهد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۷ اسد ۱۳۹۷

محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت‌ملی می‌گوید: کسانی‌که در جنگ غزنی قهرمانی کرده‌‍اند، تقدیر می‌شوند.
غنی که صبح دیروز جمعه ۲۷ اسد/ مرداد به غزنی سفر کرده‌، در جلسه امنیتی این ولایت گفته که به مسوولان امنیتی هدایت داده تا پولیس غزنی دوباره احیا شود و به‌خاطر تامین امنیت بهتر شهر غزنی حوزه‌های امنیتی بیشتر ایجاد گردد.
mandegar-3غنی بر ایجاد هماهنگی بیشتر میان نیروهای امنیتی تاکید کرده گفت: عمق توطئه غزنی توسط امنیت ملی بررسی گردد و نقاط ضعف آشکار گردند.
غنی به مردم وعده داد که٧۵٠٠تن گندم برای مردم غزنی کمک می‌شود، بیست میلیون دالر برای تعمیرنقاط آسیب‌دیده کمک می‌شود، بیمارستان‌های ولایتی غزنی از طریق تصدی اعمار می‌شود، برای هرخانواده شهید و زخمی کمک خاص صورت می‌گیر، برای غزنی امکانات ولایت درجه یک داده می‌شود، حوزه‌های امنیتی بیشتر می‌شود، بعد از تصفیه ولسوالی‌ها، تمرکز بیشتری به امنیت این ولایت صورت می‌گیرد. هیات بعدی روی آب، برق، مخابرات، زراعت، صحت، معارف و تحصیلات کار خواهند کرد.
آقای غنی گفته که یک هیات زنان به غزنی می‌آیند تا مشکلات زنان را مورد توجه قرار دهند، عمق توطیه علیه غزنی به صورت همه جانبه بررسی می‌شود، بالا حصار غزنی دوباره باز سازی می‌شود و پولیس غزنی دوباره احیا شود.
این در حالی‌ست که شماری از باشنده‌گان غزنی در تماس با روزنامه ماندگار می‌گویند: وعده‌های چرب و روغنی، غنی هیچ مشکلی را درمان نمی‌کند و ما باور داریم که این وعده‌ها روی میز خطابه غنی باقی خواهد ماند.
امین‌الله باشنده غزنی می‌گوید: تسلیت گویی، سفرهای تشریفاتی و وعده‌های دروغین دردی را دوا نمی‌کند، او( غنی) غزنی آمده تا بالای خون‌های ریخته شده مردم عکس‌های یادگاری بگیرد.
امین‌الله خطاب به غنی گفت: اگر به راستی برای غم‌شریکی آمدی، پس انتقام خون بی‌گناهان را بگیر، خانواده‌های داغدار را کمک کن، خسارات را مردم را جباران‌کن، در غیر آن مردم چیغ زدن‌های ناحق و وعده‌های دروغین‌ات را دوست ندارند.
بااین حال عارف رحمانی نماینده مردم غزنی در مجلس در واکنش به سفر غنی به غزنی در صفحه تویتر‌اش نگاشته است: بارها به عنوان نمایندگان غزنی خواستیم او را برای بیان امور امنیتی ببینیم یکبار حاضر به دیدن و شنیدن حرف های ما نشد. می دانید چرا؟ چون ما هزاره منتقد بودیم! درباره بهبود امنیت غزنی به گونه ویژه،طرح‌امنیتی بسیار علمی‌آماده کردیم حتی یکبار زمینه شنیدن اش را فراهم نکرد!
و اما وزارت تجارت و صنایع کشور اعلام کرده‌است که حملات طالبان در مرکز شهر غزنی بیش از ۵۰ میلیون دالر خسارت مالی به‌جا مانده است.
این وزارت گفته است که در حملات طالبان در مرکز شهر غزنی و درگیری مسلحانه میان نیروهای امنیتی و طالبان خسارت سنگین مالی به باشندگان شهر غزنی وارد شده است.
باشندگان غزنی هم گفته اند که در نتیجه حملات طالبان در این شهر بیشتر مارکت های تجارتی، ذخیرگاه نفت، ماشین‌ها و مغازه‌ها آتش زده شده و شماری هم به سرقت برده شده‎‌است.
این درحالی‌ست که طالبان شب جمعه ۱۹ اسد/ مرداد از سه طرف حملات گسترده‌ای را به شهر غزنی آغاز کردند و بخش‌هایی از این شهر را به تصرف خود درآوردند.
۵روز درگیری شدید بین نیروهای امنیتی و طالبان مسلح در شهر غزنی جریان داشت و نیروهای امنیتی پس از ۵ روز توانستند که کنترول این شهر را به دست بگیرند.
منابع امنیتی گفته اند که در جریان پنج روز جنگ در شهر غزنی، دست‌کم ۶۰ غیرنظامی و ۱۴۵ نظامی در این شهر کشته شدند.
اما نماینده‌گی سازمان ملل متحد در کابل گفته است، میان ۱۱۰ تا ۱۵۰ غیرنظامی در جنگ شهر غزنی کشته شده‌اند.
همچنان محمد اشرف‌غنی در بخش از سخنرانی‌اش در شهر غزنی با انتقاد از پاکستان گفت: پاکستان باید در مورد انتقال اجساد طالبان از جنگ غزنی به شفاخانه‌های این کشور وضاحت دهد.
او خطاب به جنرال بجوا رییس ستاد ارتش پاکستان گفت: چرا طالبانی که به شهر غزنی حمله کردند، به پاکستان منتقل و در شفاخانه‌های این کشور تحت مداوا قرار گرفتند؟
غنی در حالی این سخنان را ابراز می‌کند که شماری از کاربران تویتر پاکستانی در واکنش به انتقال اجساد طالبان به شفاخانه‌های پاکستان نگاشته اند:
بشارا گهر، یکی از کاربران پاکستانی تویتر در صفحه تویتراش نوشته: پارلمان باید از انتقال بیش از ۱۰۶ تن کشته طالبان که به شکل غیر قانونی از جنگ غزنی افغانستان به پاکستان انتقال داده‌شده‌اند،وضاحت بخواهد. این اولین بار نیست که زخمی و اجساد طالبان از افغانستان بدون در جریان گذاشتن دفتر وزارت خارجه، نیروهای امنیتی و رسانه‌ها به‌شکل خاموشانه به شهرهای پاکستان انتقال داده می‌شوند.
افراسیاب ختک هم در تویتراش نوشته: دولت پاکستان باید در رابطه به افراد کشته در جنگ غزنی که به این کشور انتفال داده شده‌اند و شورشیان پاکستانی که بازداشت شده‌اند، معلومات دهد.این تکرار رسوایی جلال آباد در سال ۱۹۸۹ است که پالیسی کشنده میان افغانستان – پاکستان بود. این را باید تغییر داد.
علی یکی دیگر از کاربران پاکستانی تویتر در صفحه تویتراش نوشته‌است: این بسیار شرم آور است که جسد‌ها از افغانستان به پاکستان انتقال داده می‌شود. اگر راهبرد خود را تغییر ندهیم، شاید وارد لیست سیاه شویم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.