اشرف غنی در مراسم معرفی حمدالله محب به حیث مشاور شورای امنیت ملی: قبولی استعفای یک دوست و همکار دوامدار برایم تصمیم دشوار بود

گزارشگر:ناجیه نوری/ دو شنبه 5 سنبله 1397 - ۰۴ سنبله ۱۳۹۷

حمدالله محب، دیروز یک‌شنبه ۴ سنبله/ شهریور رسمآ کارش را به‌عنوان مشاور جدید شورای امنیت رییس حکومت وحدت ملی آغاز کرد.
محمد اشرف‌غنی در مراسمی که به مناسب معرفی آقای محب برگزار گردیده بود، در مورد قبولی استعفای حنیف اتمر رییس پیشین شورای امنیت گفت:« قبولی استعفای یک دوست و هم‌کار دوام‌دار برای من یک تصمیم دشوار بود، اما به‌خاطر منافع علیای کشور این تصمیم باید mandegar-3گرفته می‌شد».
آقای غنی، برای مشاور جدید امنیت ملی آرزوی موفقیت کرده و افزود که وی در زمان اندک به‌عنون سفیر افغانستان در امریکا، موفقیت‌های زیادی را در میان سایر سفیران به‌دست آورده‌است.
چرا غنی به محب تا این حد ارادات دارد؟
گفته می‌شود که حمدالله محب در زمان انتخابات ۲۰۱۴ برای تیم غنی کار می‌کرد و ضیاالحق امرخیل را در انجام تقلبات گسترده و سازمان یافته‌یی که افغانستان را تا لبۀ پرتگاه به‌پیش برد، هم‌کاری می‌کرد.
و اما حمدالله محب کیست؟
حمدالله محب در ۲۸ سنبله/ شهریور ۱۳۹۴ به‌حیث سفیر افغانستان در امریکا اعتمادنامه‌اش را به باراک اوباما، رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده امریکا سپرد و تاکنون به‌عنوان سفیر افغانستان در امریکا کار می‌کرد و با حفظ سمت سفیر غیرمقیم افغانستان در کشورهای کلمبیا، دومینکا، آرجنتاین و مکزیکو بود.
موردی که حمدالله محب را در میان مردم افغانستان چهرۀ شناخته‌شده ساخت، عکس سلفی وی در مراسم سوگند وفاداری دونالد ترامپ بود.
در مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا مهمانان زیادی از سراسر دنیا شرکت کرده بودند. حمدالله محب، سفیر افغانستان در امریکا، هم شرکت کرده بود.
آقای محب، در جریان این مراسم در حالی که دونالد ترامپ و هم‌سرش از پشت‌سر وی عبور می‌کرد، از خود عکس سلفی گرفته و در صفحۀ فیسبوک شخصی‌اش نشر کرد.
این اقدام او واکنش‌های بسیاری را میان کاربران شبکه‌های اجتماعی در داخل و خارج از کشور در پی داشت.
خیلی‌ها این اقدام او را ندانستن عرف دیپلماتیک عنوان کرده گفتند: این عکس سلفی به‌معنای بی‌توجهی به مقام و اعتبار نماینده‌گی یک کشور است. حمدالله، وقتی به نماینده‌گی از دولت افغانستان در محفل سوگند رییس جمهور امریکا شرکت می‌کند، باید سنگین و باوقار بایستد و مانند یک دیپلمات رفتار کند نه مانند آدم‌های کوچه‌بازاری.
شماری هم گفتند که دیپلمات‌ها تابع مقرراتی هستند که قبلاً در وزارت امورخارجه و در انستیتوت دیپلماسی به آنان آموزش داده می‌شود؛ نحوۀ لباس پوشیدن، نحوۀ ایستادن، نحوۀ غذاخوردن، شیوۀ دست‌دادن، آداب سخن گفتن و…، اما هم‌چنان‌که آقای اشرف غنی چنین مواردی را رعایت نمی‌کند. سفیر و دیپلمات وی نیز نیاموخته‌اند.
اکنون باید منتظر شد و دید، حمدالله محب که به باور بسیار از شهروندان کشور که دانش سیاسی دارد و دانش نظامی ندارد، چه‌گونه شورای امنیت افغانستان را اداره خواهد کرد؟
این در حالی‌ست که ناوقت روز شبنه ۳ سنبله/ شهریور سال روان، محمد حنیف اتمر که به‌عنوان مشاور امنیت ملی دولت افغانستان کار می‌کرد از مقامش استعفا داد و آقای غنی حمدالله محب را به‌جای وی تعیین نمود.
حنیف اتمر در استفعا نامه‌اش، دلیل کناره‌گیری خود را «اختلافات جدی با سیاست‌ها و روش‌های سطح رهبری دولت در عرصۀ حفظ و تحکیم وحدت و اجماع ملی، تامین صلح و امنیت، مدیریت سیاسی و امور انتخابات» عنوان کرده‌است، مواردی که شماری از آگاهان سیاسی آن را رد می‌کنند.
شماری از آگاهان سیاسی دلیل استعفای اتمر را آماده‌گی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان می‌کنند نه اختلافات سیاسی و تاکید دارند که این استعفا یک‌شبه انجام نشده و بدون شک با مشورۀ غنی صورت گرفته است.
به گفتۀ آنان: تمامی برنامه‌ها از قبل چیده شده بوده، زیرا بلا فاصله پس از استعفا اتمر حمدالله محب جاگزین وی می‌شود.
آنان تاکید دارند که آقای اتمر یک ماه قبل از مقام‌اش استعفا کرده است، اما استعفا‌نامه‌اش روز شنبه سوم سنبله/ شهریور، به رسانه‌ها ارسال شده‌است، زیرا حضور سمارقی جانشین وی بلافاصله پس از اعلام استعفا مواردی‌اند که منظوری استعفای اتمر از یک ماه قبل را نشان می‌دهد.
و اما حنیف اتمر یکی از چهره‌های نزدیک و تأثیرگذار به محمد اشرف‌غنی بود که در سال ۲۰۱۴ پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، مشاور امنیت ملی افغانستان انتخاب شد و کسی‌ا‌ست که پیمان امنیتی با امریکا را امضا کرده‌است. اتمر پیش از این، وزیر انکشاف دهات در دورۀ حکومت انتقالی، وزیر معارف در دورۀ اول ریاست‌جمهوری حامد کرزی و وزیر داخله در دور دوم ریاست‌جمهوری کرزی بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.