آگاهان با اشاره به نشست سه‌حانبه در چین: چین نگران نفوذ ترور یستان بر ترکستان شرقی است

گزارشگر:داود مکارم/ یک شنبه 11 سنبله 1397 - ۱۰ سنبله ۱۳۹۷

برخی آگاهان امور بین‌المللی و سیاسی با اشاره به نشست سه‌جانبه میان افغانستان، پاکستان و چین که قرار است در آیندۀ نزدیک به میزبانی چین برگزار شود؛ می‌گویند چین می‌خواهد با جلوگیری از نفوذ گروه طالبان در «ترکستان شرقی» بر پروژۀ اقتصادی و جادۀ ابریشم نظارت داشته باشد.
این در حالی‌ست که رسانه‌ها به نقل از مقامات وزارت امور خارجه خبرداده است که نشست سه‌جانبه میان وزرای امور خارجه افغانستان، چین و پاکستان در آیندۀ نزدیگ برگزار می‌‌شود.
mandegar-3حکمت‌خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت خارجه در دیدار با چینگ‌گوپنگ، کمیشنر مبارزه علیه تروریسم و مسایل امنیتی جمهوری خلق چین، برضرورت ایجاد سازو کارهای بهتر برای مبارزۀ موثر و مشترک با تروریسم، گسترش مناسبات سیاسی، اقتصادی، امنیتی دو کشور و آموزش دیپلومات‌های افغانستان تاکید کرده‌اند. تشکیل کمیسیون سه‌جانبۀ افغانستان، چین و پاکستان برای برگزاری نشست سه‌جانبۀ وزرای امور خارجۀ این سه کشور در آیندۀ نزدیک، بحث روی اوضاع جاری منطقه، روابط میان افغانستان و پاکستان به‌ویژه راهبرد عملی کابل- اسلام آباد برای صلح و همبسته‌گی از جمله موضوعات دیگری بود که مورد بحث و تبادل نظر طرفین قرار گرفت.
معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان در این دیدار به تداوم هم‌کاری‌ها در عرصه‌های مختلف میان افغانستان و چین و خط مشی افغانستان در قبال چین واحد، تاکید کرده است. سخن از نشست سه‌جانبه افغانستان، چین و پاکستان در حالی ابراز می‌شود که هم‌چنین قرار است در آیندۀ نزدیک «نشست مسکو» با حضور همسایه‌گان افغانستان و کشورهای ذینفع منطقه با مدیریت و میزبانی مشترک افغانستان و روسیه برگزار گردد. برگزاری نشست سه‌جانبۀ با مشارکت جمهوری خلق چین در مورد افغانستان، نشانۀ علاقه‌مندی این کشور به ایفای نقش فعال در قضایای افغانستان است.
به باور کارشناسان، چین رابطۀ نزدیک با پاکستان دارد و می‌تواند، در عرصۀ منطقه‌یی نقش سازنده به نفع پاکستان ایفاکند. محمد حیدری آگاه روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار نشست سه‌جانبۀ افغانستان، چین و پاکستان را نوع ابتکار عمل رقبای منطقه‌یی حکومت افغانستان عنوان کرده و گفت که سیاست خارجی کشور با مشکلات زیاد مواجه است و افغانستان در عرصۀ بین‌المللی و منطقه‌یی منزوی‌تر از همیشه است.
آقای حیدری افزود که متاسفانه حکومت افغانستان گاهی از انزوای پاکستان و گاهی‌ هم از اجماع جهانی علیه این کشور حرف می‌زند. در حالی‌که خودش از سیاست خارجی ضعیف به شدت رنج می‌برد. امروز طالبان در نشست‌های منطقه‌یی در عرض حکومت افغانستان دعوت می‌شوند و این نشان از ضعف سیاست خارجی کشور دارد.
این آگاه امور روابط بین‌الملل جایگاه بین‌المللی پاکستان را در شرایط فعلی بهتر از هر زمان دیگر توصیف کرده اظهار داشت که روابط استراتژیک پاکستان با چین و سرمایه‌گذاری چین در این کشور به ۶۰ میلیارد دالر می‌رسد، در حا لی‌که کاهش کمک‌های امریکا به پاکستان ۱۰میلیارد دالر است. از سوی دیگر روابط پاکستان با جهان عرب، روسیه، ایران بسیار حسنه و گسترده می‌باشد. پاکستان در هم‌سویی‌های گسترده‌تر منطقه‌یی نسبت به افغانستان قرارد دارد. برایند چنین نشست‌های به نفع پاکستان است.
هم‌چنان، جاوید کوهستانی از دیگر آگاهان امور سیاسی-نظامی، برگزاری نشست سه‌جانبۀ افغانستان، چین و پاکستان را نشانۀ رقابت چین و پاکستان با ایالات متحده، بر سر نفوذ بر طالبان عنوان نموده تصریح می‌کند که پشت سر این مذاکرات در واقع هدف چین، ایجاد هم‌سویی میان کشورهای منطقه و همسایۀ افغانستان برای شکست و یا حداقل منزوی‌ساختن امریکا است.
آقای کوهستانی می‌افزاید که چین تلاش دارد با کمک پاکستان و افغانستان از نفوذ گروه‌های تروریستی در داخل «ترکستان شرقی» جلوگیری نماید و بر جادۀ ابریشم و دیگر پروژه‌های نظارت نماید.
رقابت میان چین و امریکا محور تلاش‌های چین را در افغانستان و پاکستان تشکیل می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.