جنرال جان نکلسن در محفل خدا حافظی: زمـان صلـح فـرا رسیـده است!

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دو شنبه 12 سنبله 1397 - ۱۱ سنبله ۱۳۹۷

جنرال هاستون اسکات میلر، دیروز یک‌شنبه (۱۱ سنبله) طی یک محفلی در مرکز فرماندهی عمومی ماموریت حمایت قاطع و نیروهای امریکایی در افغانستان، فرماندهی نیروهای حمایت قاطع را رسمآ به‌عهده گرفت.
جنرال اسکات میلر، با اشاره به چالش‌های موجود امنیتی در افغانستان گفت: دنیا به این باور دارد که این کشور جای‌ امن برای تروریستان نیست و به‌همین منظور است که امروز به‌شمول ایالات متحدۀ امریکا ۴۰ کشور دیگر برای مبارزه با تروریسم و ایجاد افغانستان عاری از هراس‌افگنی mandegar-3در این‌جا حضور دارند و مبارزه می‌کنند.
فرماندۀ تازه‌تقرریافتۀ ناتو، تاکید کرد که وعدۀ ما برای نسل جدید این کشور، ایجاد نظام دموکراتیک و با ثبات است. به گفتۀ او، ما باید از خود بپرسیم که چرا این‌جا آمده‌ایم؟
او گفت: به علاوۀ فشاری‌های نظامی بالای طالبان برای حاضرشدن به‌ میز مذاکره، از تلاش‌های دیپلوماتیک نیز در این‌ مسیر استفاده می‌شود تا زمینه برای گفت‌وگوهای صلح فراهم گردد.
او گفت که جنگ ۱۷ سال در افغانستان قربانی‌های زیادی گرفته است، اما حضور ما در این‌جا تنها برای افغانستان نیست، بلکه برای تامین ثبات در منطقه و کشورهای جهان است.
در عین حال، جنرال جان دبیلو نکلسن، فرماندۀ پیشین ماموریت حمایت قاطع، در این محفل گفت: ما مردم افغانستان را دوست داریم و برای یک آیندۀ صلح‌آمیز در این کشور مساعی مشترک خود را به‌خرچ می‌دهیم.
جنرال نکلسن افزود که پس از آن‌که شبکۀ القاعده به‌ هم‌کاری گروه طالبان کشور ما (ایالات متحدۀ امریکا) را هدف قرار داد، ما برای مبارزه و سرنگونی تروریسم برخاستیم و تا امروز در این‌جا برای پیش‌برد این هدف شانه به شانه با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به این مبارزۀ خود ادامه می‌دهیم.
فرماندۀ پیشین عمومی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان با تاکید بر این‌که همسایه‌های افغانستان باید از نفوذ خود برای کشانیدن طالبان به میز مذاکره استفاد کنند، افزود: ما همرای شما هستیم و این ماموریت تا سال ۲۰۲۴ ادامه دارد.
به گفتۀ او، تمام شرکای بین‌المللی، برای صلح در افغانستان هم‌کاری می‌کنند، زمان آن فرارسیده تا گروه‌های مخالف به این روند ملحق شوند؛ زیرا صلح یک نیاز جهانی محسوب می‌گردد.
او گفت: پیشرفت و ترقی نیروهای امنیتی و دفاعی و هم‌چنان، هماهنگی بیشتر میان نهادهای امنیتی وزارت داخله و دفاع موثریت خاص خود را دارد.
هم‌چنان، جنرال نکلسون افزود که با سکتورهای امنیتی و روند صلح نباید برخورد سیاسی صورت گیرد.
فرماندۀ پیشین نیروهای ناتو می‌گوید: ما متوجه وضعیت آیندۀ این کشور هستیم و علاوه می‌کند که شهروندان افغانستان در جریان سال‌های گذشته قربانی‌های زیادی داده‎اند و زمان آن فرارسیده تا صلح در این کشور برقرار شود.
او افزود که نیروهای خارجی در پهلوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، نیز قربانی‌های زیاد را داده و اظهار خوشبینی کرد که این قربانی‌ها، ارزشش را داشته باشد.
هم‌چنان، جنرال مارکیو عضو دیگر ارتش امریکا، در این محفل با بیان این‌که خدمات ماموریت حمایت قاطع در پهلوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادامه دارد، افزود که ماموریت حمایت قاطع برای سرنگونی تروریستان و ایجاد ثبات و امنیت در این کشور تلاش جدی خود را به‌خرچ می‌دهد.
او گفت: افغانستان در حالت حساس قرار دارد، قرار گرفتن دو انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری پیشرو، این مرحله را حساس‌تر کرده است. شرکای بین‌المللی با دولت افغانستان مصمم برای برگزاری یک انتخابات آزاد و همه‌شمول هستند.
از سویی هم، حمدالله محب، مشاور شورای امنیت غنی در این نشست، گفت: خدمات شرکای بین‌المللی در چارچوب ماموریت حمایت قاطع برای مردم افغانستان، جایگاه خاص دارد و هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد.
آقای محب افزود که استراتیژی امریکا در امور کشورهای جنوب آسیا موفقیت‌هایی را در پی داشته است.
مشاور تازه‌منصوب‌شدۀ شورای امنیت غنی، با تاکید افزود که نسل جدید این کشور جنگ، انفجار و انتحار را نمی‌خواهد؛ تنها آرزوی این نسل یک افغانستان باثبات و عاری از هرنوع درگیری می‌باشد.
به گفتۀ او، امریکا به‌عنوان یک دوست نزدیک، برای صلح و ثبات دایمی در افغانستان شانه به شانه با نیروهای امنیتی و دفاعی و مردم افغانستان برای سرنگونی تروریسم کار می‌کنند.
آقای محب با اشاره به کشته‌شدن نظامیان شرکای بین‌المللی افغانستان در چارچوب ناتو در جنگ این کشور، گفت: قربانی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور و شرکای بین‌المللی که برای تامین صلح ثبات و سرنگونی تروریستان مبارزه کرده‌اند، حایز احترام است.
در عین حال، جنرال جوزف ووتل، رییس ستاد فرمان‌دهی مرکزی ارتش امریکا نیز افزود که از ماموریت حمایت قاطع در افغانستان حمایت می‌نماید.
جنرال ووتل گفت که ناتو متعهد بر نابودی هراس‌افگنان در افغانستان است و علاوه کرد که تمرکز آنان در چندماه اخیر بالای از بین‌بردن منابع تمویل مالی دهشت‌افگنان بوده‌ است.
وی از کارکردهای جنرال جان‌نیکلس در جریان سال‌های گذشته، قدردانی کرد و افزود که او در زمان ماموریتش در افغانستان کارهای خوبی را در بخش‌ ظرفیت‌سازی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان انجام داده‌ است.
جنرال هاستون اسکات‌میلر، که تازه به‌عنوان فرماندۀ عمومی قوت‌های حمایت قاطع در افغانستان گماشته شده است در سال ۱۹۸۳ از اکادمی نظامی ایالات متحدۀ امریکا فارغ گردیده است. او پس از حادثۀ ۱۱ سپتمبر به افغانستان آمد و در ایجاد مرکز هماهنگی میان افغانستان – پاکستان تلاش جدی کرد. جنرال میلر از سال ۲۰۱۳ بدین‌سو به‌عنوان فرمانده علمیات‌های خاص نظامیان ناتو را در افغانستان به‌عهده دارد. او به تازه‌گی رای اعتماد کانگرس امریکا را به‌خاطر تعیین شدنش به‌عنوان فرماندۀ جدید حمایت قاطع در افغانستان، به‌دست آورده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.