شورای عالی صلح: گفت‌وگوهای مستقیم طالبان – امریکا در هماهنگی با حکومت افغانستان است

گزارشگر:داود مکارم/ سه شنبه 27 سنبله 1397 - ۲۶ سنبله ۱۳۹۷

برخی آگاهان در واکنش به خواست آزادی انس حقانی از طرف گروه طالبان؛ مبنی بر آغاز گفت‌وگوهای مستقیم با امریکا می‌گویند، انس حقانی در حملات تروریستی دست داشته است و باید به اساس قانون افغانستان محکمه و اعدام شود.
این در حالی‌ست که یکی از پیش‌شرط‌های گروه طالبان برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم با امریکا آزادی زندانیان این گروه و انس حقانی را از زندان‌های افغانستان است.
mandegar-3در عین حال، شورای عالی صلح می‌گوید که آغاز گفت‌وگوهای امریکا با طالبان در هماهنگی کامل با حکومت و رهبری شورای عالی صلح صورت گرفته است.
اسدالله ظاهری معاون سخنگوی شورای عالی صلح در این مورد به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که آغاز گفت‌وگوی مستقیم گروه طالبان با امریکا به معنای دورزدن افغانستان نیست؛ زیرا هماهنگی کامل در این باره صورت گرفته است.
آقای ظاهری می‌افزاید که پیش از آغاز روند گفت‌و‌گوها میان امریکایی‌ها و طالبان، پیش از زمزمۀ مذاکرات احتمالی میان امریکا و طالبان، هماهنگی لازم با حکومت افغانستان و رهبری شورای عالی صلح صورت گرفته بود که این به معنای دور زدن حکومت افغانستان نیست و بار دیگر تاکید می‌کنیم که مالکیت گفت‌و گوهای صلح در اختیار حکومت افغانستان است.
در عین حال، برخی از آگاهان روابط بین‌الملل آغاز احتمالی مذاکرات میان امریکا و طالبان را به دید شک‌ می‌نگرند.
. دکتر اکرم عظیمی استاد دانشگاه می‌گوید: نفس مذاکره کار خوب است، اما به‌شرطی که این مذاکرات با نیت صادقانه و به هدف آوردن صلح و ختم منازعه در افغانستان، انجام شود.
آقای عظیمی بااشاره به پیش‌شرط طالبان مبنی بر رهایی انس حقانی، با لحن انتقادی اظهارداشت که آزادی انس حقانی و سایر زندانیان طالبان در مغایرت با قاعده‌های حقوق بشر قرار دارد و در صورت موافقت امریکایی‌ها با پیش‌شرط طالبان ارزش‌های این کشور را به عنوان مدافع حقوق بشر و دموکراسی در سطح جهان آسیب زده و امریکا را در عرصۀ بین‌المللی از اعتبار ساقط خواهد کرد.
آقای عظیمی افزود که تحت هیچ شرایط نباید انس حقانی را آزاد ساخت و او مطابق با قوانین افغانستان باید اعدام شود و امریکایی‌ها نباید به‌خاطر منافع خودشان مردم افغانستان را قربانی کنند.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که به ‌نظر می‌رسد، امریکایی به‌منظور تامین منافع شان در منطقه و افغانستان نه ملاحظۀ حکومت افغانستان را و نه هم مردم این کشور را دارند و اتخاذ چنین رویکردی از سوی ایالات متحده، پیامد خطرناکی را به همراه خوا هد داشت. این درحالی‌ست که طالبان برای از سرگیری مذاکرات با امریکایی‌ها رهایی انس حقانی و هزاران زندانی دیگر این گروه را پیش‌شرط گفت‌وگوهای صلح اعلام کرده است. ان بی سی نیوز به نقل از اعضای برجستۀ طالبان گفته که این گروه برای مذاکرات مجدد با امریکا خواستار آزادی انس حقانی برادر رهبر کنونب شبکۀ حقانی شده‌اند و قرار است که در مذاکرات آینده بین واشنگتن و گروه طالبان، روی آزادی‌ ده‌ها زندانی و به‌خصوص انس حقانی چانه‌زنی صورت گیر.
طالبان گفته‌اند که تبادلۀ زندانیان به ‌منظور اعتماد‌سازی برای آغاز گفت‌وگوهای صلح است. یک مقام طالبان ادعا کرده که زلمی خلی‌لزاد، مشاور وزارت خارجۀ امریکا در امور افغانستان، سه شنبه هفتۀ پیش به امارات متحده‌ عربی رفته تا با طالبان مذاکره کند ، اما وزارت خارجه امریکا این موضوع را رد کرده است.
انس حقانی از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون در یکی از بازداشتگاه‌های کشور زندانی است و مردم آسیب‌دیده ناشی از حملات تروریستی و انتحاری بارها خواستار اعدام او شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.