سقف هزینه‌های نامزدان مشخص شد

گزارشگر:شنبه 21 میزان 1397 - ۲۰ میزان ۱۳۹۷

ماندگار- هزینۀ مبالغ هنگفت توسط برخی از نامزدان انتخابات مجلس برای تبلیغات واکنش صریح کمیسیون انتخابات را به همراه شده است.
اخیراً شماری از نماینده‌گان با اشاره به تلاش سفارت‌خانه‌های خارجی برای سازماندهی انتخابات تصریح گفته اند که برخی از نامزدان برای پیروزی در انتخابات مبالغ هنگفتی را هزینه می‌کنند.
mandegar-3در کنار این، گزارش‌های دربارۀ پرداخت مبالغ هنگفت توسط یک نهاد به «دموکراسی برای افغانستان» به نامزدان انتخابات پارلمانی خبر ساز شد که واکنش‌های تندی را به همراه داشت.
اعضای پارلمان با انتقاد از عملکرد این نهاد گفته اند که «دموکراسی برای افغانستان» مبالغ هنگفتی را در اختیار شماری از نامزدان قرار و وعدۀ پیروزی آنان را در انتخابات داده است.
این نهاد توسط نزدیکان رییس حکومت وحدت ملی ایجاد شده است. اعضای پارلمان خواهان لغو جواز فعالیتِ «دموکراسی برای افغانستان» اند.
کمیسیون انتخابات افغانستان با اشاره به این موضوع اعلام کرد که هیچ نامزد انتخاباتی حق ندارد بیش از ۳۰ هزار دالر در فعالیت‌های انتخاباتی هزینه کند.
مسوولان این کمیسیون تاکید کرده اند که برخی از نامزدان انتخابات پارلمانی افغانستان با چشم‌پوشی از این مسأله مبالغ هنگفتی را هزینه کرده‌اند.
نورولی خپلواک معاون مطبوعاتی کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید که سقف تعیین شده برای هزینه در کارزارهای انتخاباتی ۳۰ هزار دالر است.
به گفتۀ او: این کمیسیون نخست به متخلفان تذکر می‌دهد و یا جریمه نقدی خواهد کرد، اما در برخی از موارد امکان معرفی این نامزدان به نهادهای قضایی نیز وجود دارد.
نظارت از انتخابات
همزمان بااین، سخنگوی کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که تاکنون ۵۳ نهاد برای نظارت بر انتخابات پارلمانی این کشور از این کمیسیون اعتبارنامه دریافت کرده اند. به گفتۀ او، شمار ناظران این نهادها در مجموع به بیش از ۵۲ هزار نفر می‌‌رسد.
سید حفیظ‌الله هاشمی سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید: ناظران انتخابات پارلمانی افغانستان شامل احزاب سیاسی، رسانه‌‌ها، ستادهای نامزدان، نهادهای انتخاباتی و اعضای جامعه مدنی می‌شوند.
او از تمام احزاب و نهادهایی که خواستار نظارت بر روند انتخابات هستند، خواست تا روز دوشنبه هفتۀ جاری برای دریافت اعتبارنامه به کمیسیون انتخابات این کشور مراجعه کنند.
آقای هاشمی دربارۀ ناظران خارجی نیز گفت: «تاکنون ۹ ناظر خارجی اعتبارنامه گرفته و سفارت‌‌خانه‌‌ها و نهادهای بین‌‌المللی زیادی نیز درخواست اعتبارنامه کرده‌ اند».
انتخابات مجلس نماینده‌گان افغانستان پس از سه سال تأخیر در ۲۸ میزان برگزار می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.