امریکا: اگر پاکستان صادق نباشد، حساب‌کشی می‌کنیم/ افغانستان: بدون فشار بر طالبان صلح امکان‌پذیر نیست

گزارشگر:شنبه 5 عقرب 1397 - ۰۴ عقرب ۱۳۹۷

وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید کشورش انتظار دارد که مرز غربی پاکستان (مرز این کشور با افغانستان) برای «تروریستان» پناهگاه امن نباشد. او گفته است: «پیام واشنگتن واضح‌تر از این نمی‌تواند باشد».
مایک پومپئو در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی دربارۀ نقش پاکستان در روند صلح افغانستان گفت: اگر پاکستان در این تلاش خود صادق نباشد، امریکا با این کشور حساب‌کشی خواهد کرد.
mandegar-3او با اشاره به ملاقات اخیرش با رهبران پاکستان گفت: «ما برای رهبران پاکستان تاکید کردیم که سیاست واشنگتن برای آسیای جنوبی تغییر نکرده است و ما از پاکستان می‌خواهیم که پناهگاه امن برای تروریستان تبدیل نشود».
آقای پومپئو همچنان گفته است: «امروز همه خواستار صلح و آرامش در افغانستان هستند و برای رسیدن به این هدف، پاکستان نباید به پناهگاهی برای طالبان، شبکۀ حقانی و دیگر گروه‌های تروریستی تبدیل شود.»
پاکستان همواره ادعاهای این چنینی را رد کرده و گفته است که در این کشور هیچ پناهگاه امنی برای شورشیان وجود ندارد.
دونالد ترامپ در ماه آگست سال گذشته، راهبرد تازه خود را اعلام کرد و گفت به کمک به دولت افغانستان و مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد و برای این مبارزه، جدول زمانی تعیین نمی‌کند.
راهبرد تازۀ امریکا همچنان بر اعمال فشار بر پاکستان برای از بین بردن «پناهگاه‌های امن تروریستی» در خاک این کشور و تشویق هند برای کمک به تامین امنیت در منطقه و همکاری با دولت افغانستان تأکید می‌کند.
با این حال، حدود پنج ماه پیش، گزارشی از یک نهاد ناظر بر دولت امریکا نشان داد که در روند اجرایی شدن راهبرد امریکا برای افغانستان و کشورهای آسیای جنوبی پیشرفت اندکی به دست آمده است.
استقبال از تعزیرات بر طالبان
همزمان بااین، وزارت خارجۀ افغانستان با استقبال از تصمیم اخیر ایالات متحده مبنی بر وضع تعزیرات بر نه عضو و همکار گروه طالبان می‌گوید که دولت این کشور از هر اقدامی که منجر به صلح در افغانستان شود، استقبال می‌کند.
ایالات متحده امریکا، هفتۀ پیش بر نه نفری که با گروه طالبان افغانستان در بخش های مختلف همکاری می کرد، تعزیرات وضع کرد.
صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید با توجه به این که گفت‌وگوهای صلح افغانستان در جریان است؛ هرکشوری که به خاطر رسیدن افغانستان به صلح کمک کند از آن استقبال می کند.
آقای احمدی میگوید: «فشار بر طالبان به نحوی باید انجام شود و ما از فشار بر طالبان و حامیان شان پشتبانی می‌کنیم و از این مسئله استقبال می‌کنیم».
وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که صلح، بدون فشار بر طالبان و حامیان این گروه در افغانستان امکان‌پذیر نیست.
افرادی که با تعزیرات تازۀ ایالات متحده، مواجه اند، شامل دو پاکستانی، دو ایرانی و پنج افغانستانی می‌باشند که قبلاً واشنگتن آنان را در فهرست دهشت افگنان بین المللی شامل ساخته بود.
این نه نفر شامل محمد ابراهم اوحدی که به نام جلال وحیدی نیز شناخته می‌شود، اسماعیل رضوی، عبدالله صمد فاروقی، محمد داوود مزمل، عبدالرحیم منان، عبدالعزیز که به نام عزیز شاه زمانی شناخته می شود، صدر ابراهیم و حافظ مجید اند.
در یک اعلامیه‌یی که سفارت امریکا در کابل به رسانه‌ها فرستاده، گفته است کشورهای بحرین، سلطنت عمان، کویت، قطر و امارات متحده نیز این تعزیرات امریکا را علیه این نه فرد همکار وعضو گروه طالبان، عملی خواهند کرد.
.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.