زلمی ‌خلیل‌زاد: طالبـان تغییـر استراتـژی می‌دهنـد/ «پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری روند صلح باید نهایی شود»

گزارشگر:دوشنبه 27 عقرب 1397 - ۲۷ عقرب ۱۳۹۷

ماندگار- زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور گفت‌وگوهای صلح افغانستان می‌گوید که پیش از تاریخ انتخابات ریاست‎جمهوری، روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان باید نهایی شود.
آقای خلیل‌زاد که دیروز شنبه، ۲۷ عقرب با مسوولان برخی از رسانه‌های افغانستان در کابل صحبت می‌کرد، گفت که برای گفت‌وگوهای صلح «بین‌الافغانی» زمینه‌سازی می‌کند.
mandegarآقای خلیل‌زاد می‌گوید که رسیدن به صلح آرزوی مردم افغانستان است و امریکا می‌خواهد شهروندان افغانستان به این آرزو برسند.
نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان در ادامۀ سخنانش گفت: «من به خاطر این کار با تمام طرف‌ها در داخل افغانستان صحبت کرده‌ام، همه صلح می‌خواهند، هم‌چنان طالبان نیز باور دارند که از طریق «جنگ» به قدرت نمی‌رسند. بنابراین، به گفت‌وگوهای صلح باور دارند و تمام طرف‌ها به ایجاد فضای صلح خوش‌بین هستند».
به گفتۀ او، گفت‌وگوهای صلح میان شهروندان افغانستان و طالبان است و جامعۀ جهانی و کشورهای بیرونی دخالتی در این روند ندارند و صرف به عنوان شرکای بین‌المللی افغانستان نظاره‌گر خواهند بود.
او گفت که امریکا به عنوان زمینه‌ساز‌ و همکار، برای دست‌یابی به صلح افغانستان کمک می‌کند، اما روند گفت‌وگوهای صلح بین‌ شهروندان افغانستان است و نقشۀ آن توسط خود آنان با در نظر داشت شرایط فعلی تعیین خواهد شد.
آقای خلیل‌زاد گفت که گروه طالبان آماده‌گی برای تغییر استراتیژی خود دارند و به زودی این گروه و نماینده‌گان حکومت افغانستان با همدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.
نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان همچنان در مورد حقوق بشر، آزادی بیان و حقوق زنان و قانون گفت: این واضح و روشن است که ما در این مورد صحبت می‌کنیم، اما تمام این موضوعات زمانی مورد بحث است که گفت‌وگوها آغاز شود.
آقای خلیل‌زاد همچنان می‌گوید: «امیداورم که روی موضوعات حقوق بشر، حقوق زنان، آزادی بیان و جامعۀ مدنی و قانون در گفت‌وگوها صلح تأکید صورت گیرد».
او گفت، چیزی که قابل نگرانی است، روند انتخابات و روند گفت‌وگوها صلح در این کشور است، اما جامعۀ جهانی و ایالات متحدۀ امریکا از این روندها حمایت می‌کند.
نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان در ادامۀ سخنانش تأکید کرد: «امیدوارم که شهروندان افغانستان و طالبان پیش از تاریخ برگزاری انتخابات به روند صلح دست‎ یابند. این موردی است که طالبان نیز باید روی آن توافق داشته باشند».
آقای خلیل‌زاد می‌افزاید که گفت‌وگوهای صلح نه‌‌تنها با حکومت، بلکه با احزاب سیاسی و طرف‎‌های مختلف و شهروندان افغانستان صورت می‌گیرد.
آقای خلیل‌زاد در اخیر با اشاره به ناامنی‌های اخیر در جاغوری و مالستان، این اتفاقات را غم‌انگیز دانسته و گفت: برگشت «گروه‌های فاطمیون» به افغانستان، برای امنیت ساحات مرکزی خطرناک است و تلاش شود که ساحات ولایت مرکزی به بستری برای گروه‌های «فاطمیون» تبدیل نشود.
زلمی خلیل‌زاد از چند ماه بدین‌سو به عنوان نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان گماشته شده است. او برای دومین سفر خود به کشور آمده و گفته است که وظیفه دارد تا شش ماه یا یک‌سال روند صلح افغانستان را به نتیجه برساند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.