سخنرانی و فن بیان

گزارشگر:رسول خان امین/ سه شنبه 20 قوس 1397 - ۱۹ قوس ۱۳۹۷

بخش یازدهم/

mandegar۱٫ شنونده‌گان خود را دوست داشته باشید: یک اصلِ خیلی ساده و مهم وجود دارد و آن اینکه شما اگر می‎خواهید شنونده‌گان‎تان شما را دوست داشته باشند، ابتدا باید شما آن‎ها را دوست داشته باشید.
۲٫ با دیدگاه مثبت برای سخنرانی خود آماده شوید: شما مطالب مفیدی آماده کرده‎اید که قصد دارید به دیگران ارایه دهید و شنونده‌گان هم مشتاق شنیدن صحبت‎های‎تان هستند. سعی کنید موضوعی را انتخاب کنید که صحبت ‎کردن دربارۀ آن برای‎تان لذت‎بخش بوده و به خوبی بر آن مسلط هستید. اگر موضوع انتخابی مورد علاقۀ شما باشد، تمرین و آماده شدن برای ارایۀ سخنرانی ساده‎تر خواهد بود. اگر فکر می‎کنید محتوای سخنرانی شما بااهمیت و پُرمعنی است، مطمین باشید که مخاطب شما شور و جدیتِ شما را درک کرده و صداقت شما در صحبت‎های‎تان را احساس خواهد کرد. پس لازم نیست نگران و دستپاچه شوید که شاید مخاطبان به شما توجه نکنند.
۳٫ خاطرات بدِ گذشته را پشت سر بگذارید: در بعضی موارد ترس از سخنرانی و یا صحبت ‎کردن در جمع، به دلیل اتفاقات ناگوار و یا تحقیرآمیزی است که در گذشته برای شخص به‎وجود آمده و مرور کردنِ این خاطراتِ بد و شکست‎های قبلی، باعث ایجاد تشویش و اضطراب در فرد می‎شود و دایماً به شخص گوش‌زد می‎کند که نه، تو نمی‎توانی! ولی شما قوی‎تر از آن هستید که در مقابل این وسوسه‎های نگران‎کننده از پای دربیایید. قرار نیست شما گذشته را رها کنید و آن‎ را از ذهنِ خود پاک نمایید. به گذشته و تمام اتفاقات بدی که در این زمینه برای شما پیش آمده، به چشم تجربه‎یی بنگرید که باعث می‎شود هوشیارتر عمل کنید. هیچ یک از سخنرانانِ خوب در ابتدا عالی و بدون ایراد نبوده‎اند، آن‎ها پیشرفت کردند به این دلیل که تلاش نمودند هر دفعه بهتر از دفعۀ قبل باشند.
۴٫ پیش از سخنرانی استراحت کنید: اگر برای خوابیدن در شب قبل از سخنرانی دچار مشکل هستید، یک گیلاس شیر گرم نوشیده، به یک موضوع دلپذیر فکر کنید و به افکار خود استراحت بدهید. گوش کردن به یک موسیقی ملایم و آرامش‌بخش و یک مطالعۀ سبک می‎تواند به شما کمک کند. روزی که سخنرانی مهمی باید ارایه دهید، بهتر است که قرار مصاحبۀ شغلی، وقت معاینۀ داکتر، نشست با وکیل خود و یا هر کار دیگری که مانع تمرکز شما بر روی سخنرانی‎تان می‎شود را به وقتِ دیگری موکول نمایید.
۵٫ آرام‎بخش‎های ناآرام‌کننده استفاده نکنید: مردم معمولاً برای اینکه بهتر فکر کرده و اضطراب خود را از بین ببرند، از نوشیدنی‎ها و تابلیت آرام‎بخش استفاده می‎کنند. اما واقعیت این است که به آن‎ها نیازی ندارید، شما از مقدار استفاده از آن‎ها اطلاع ندارید و نمی‎دانید که مصرف چه مقدار از آن‎ها کافی است. استفادۀ بیش از حد از قهوه، سگرت‎کشیدن و مصرف نادرستِ تابلیت‎های آرام‎بخش باعث اختلال در خواب، عصبانیت و سردرد شده و این برای یک سخنران اصلاً خوب نیست. قبل از سخنرانی یک وعده غذای سبک صرف کنید. هرگز هنگامی که کاملاً سیر هستید سخنرانی نکنید، چرا که بدن شما انرژی خود را صرف هضم غذا می‎کند و شما توان، انرژی و تمرکز کافی برای سخنرانی را نخواهید داشت. استرس و اضطراب ناشی از سخنرانی باعث اختلال در هضم غذا شده و احتمالاً دچار حالت تهوع خواهید شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.