بانک مرکزی: ارزش پول افغانی در برابر دالر ۹ درصد کاهش داشته است

گزارشگر:سه شنبه 20 قوس 1397 - ۱۹ قوس ۱۳۹۷

mandegarرییس بانک مرکزی می‌گوید که ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی به ویژه دالر در جریان سال جاری میلادی، ۹ درصد کاهش داشته است.
خلیل صدیق، رییس بانک مرکزی افغانستان دیروز دوشنبه، ۱۹ قوس در یک نشست خبری مشترک با مسوولانِ وزارت مالیه در کابل، درصدی کاهش ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی را غیرقابل نگرانی خواند.
آقای صدیق گفت که براساس ارزیابی اخیر صندوق وجهی بین‌المللی از میزان ثبات مالی و بانکی در افغانستان، ۹ درصد کاهش در ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی مشاهده شده است.
او گفت که این میزان کاهش ارزش پول کشور در مقایسه با کاهش ارزش پول کشورهای همسایه در برابر دالر و میزان تورم، کاملاً عادی و غیرقابل نگرانی ارزیابی شده است.
این اواخر، ارزش پول کشور در برابر دالر به شکل ناگهانی کاهش یافت که به گفته مسئولان بانک مرکزی، دست انبار کننده‌گان پول و قاچاق‌بران دالر در آن دخیل بود.
آقای صدیق خاطرنشان کرد که در ارزیابی اخیر صندوق وجهی بین‌المللی اصلاحات در سیستم مالی کشور قناعت‌بخش دانسته شده و ۲۴۸ میلیون دالر وجهه تشویقی به حکومت افغانستان از این بابت پرداخت شده است.
در همین حال، همایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه در این نشست خبری از افزایش چشمگیر میزان صادرات کشور خبر داد.
آقای قیومی گفت که در جریان چند سال گذشته به ویژه سال جاری میلادی میزان صادرات ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد که بخش عمدۀ این افزایش پس از آن رونما شده که دهلیز‌های هوایی صادرات میوۀ تازه و خشک افغانستان به کشورهای هند، چین، قزاقستان، عربستان سعودی و خلیج ایجاد شده است.
همچنان او افزایش عواید داخلی بیشتر از سقف تعیین شدۀ بانک جهانی را در جریان امسال، از دیگر شاخصه‌های مثبت نظام مالی کشور عنوان کرده گفت، سقف این عواید به ۱۷۷ میلیارد افغانی بالغ شده است.
وزیر مالیه میزان رشد اقتصادی کشور را نیز در جریان این سال ۲٫۷ درصد خوانده تأکید کرد که توقع می‌رود این رقم درسال پیش رو به ۳ درصد بالغ شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.