آگاهان و اعضای مجلس: وعـده‌های غنـی غیـرعمـلی و تکـراری است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یکشنبه 25 قوس 1397 - ۲۴ قوس ۱۳۹۷

برخی از نماینده‌گان هرات و آگاهان سیاسی می‌گویند که سفر محمداشرف غنی به مراسم گشایش راه ‌لاجورد به ولایت هرات، بیشتر جنبۀ کارزار انتخاباتی داشت.
آنان با اشاره به وعده‌های غنی در مراسم راه‌لاجورد، می‌گویند که او از پروژه‌هایی مانند راه‌لاجورد برای کارزارهای انتخاباتی‌اش استفادۀ ابزاری می‌کند.
mandegarصالح محمد سلجوقی، نمایندۀ مردم هرات در مجلس در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با خوش‎‌بینی از گشایش راه‌لاجورد، می‌گوید که راه‌لاجورد در پهلوی این‌که افغانستان را از اتکا به گذرگاه مرزی واحد نجات می‌دهد، این کشور را به آسیای جنوبی و اروپا نیز متصل می‌سازد.
او، اما با اشاره به سفر آقای غنی به مراسم گشایش راه‌لاجورد به ولایت هرات، می‌گوید که غنی از این پروژه‌ها برای کارزارهای انتخاباتی خود استفاده ابزاری می‌کند.
این نمایندۀ مردم هرات، می‌گوید: سفر غنی به این ولایت در پهلوی این که رویکرد کمپاینِ انتخاباتی داشت، او در روزهای بودباش به این ولایت چالش‌های را برای شهروندان نیز ایجاد کرد.
او گفت که رییس حکومت وحدت ملی در آستانۀ سفر خود به ولایت هرات، وعده‌های غیر عملی برای مردم داد، در حالی که در گذشته نیز وعده‌های غنی جامۀ عمل نپوشیده است.
او گفت که با فرا رسیدن زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، غنی با اتکا رویکردهای عوام‌فریبانه دوباره تلاش می‌کند که با اذهان عامه بازی کند.
به گفتۀ او، وعده‌های غنی برای مردم هرات تلخ و تکراری شده است؛ تهعدات او در آغاز پروژۀ تاپی و حالا در مراسم راه‌لاجورد، عملی شدنی‌ نیست و مردم را ناامید و مأیوس می‌سازد.
آقای سلجوقی افزود که مردم به این وعده‌های غنی با دیدۀ شک و تردید می‌نگرند.
او گفت از آغاز حکومت وحدت ملی تا هنوز غنی بیش ۸ مرتبه به هرات سفر کرده و وعده سپرده است، اما بیشتر وعده‌هایش جامۀ عمل نپوشید.
محمد اشرف غنی روز پنجشنبه، ۲۲ قوس، در مراسم گشایش راه‌لاجورد در ولایت هرات سخنرانی‌ می‌کرد با اشاره مزایای این مسیر، وعده‌های زیادی را برای مردم هرات در بخش‌های مختلف اجتماعی داد؛ اما شمار زیادی باور دارند که سفرهای غنی به ولایت‌ها جنبه‌های کارزاری برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو دارد.
هم‌چنان، رحمت‌الله بیژن‌پور آگاه سیاسی، می‌گوید که افتتاح راه‌لاجورد، به غنی بهانه‌یی شد تا برای بررسی تیم‌ انتخاباتی‌اش به ولایت در هرات سفر کند.
این آگاه سیاسی می‌گوید: «سفر آقای غنی به ولایت هرات نتیجۀ وارونه داشت، درگیری لفظی او با یکی از عارضان در این نشست و لت و کوب آن از طرف محافظان رییس حکومت وحدت ملی، سبب شد تا یکبار دیگر نگرش دیکتاتورانی غنی بر ملا گردد».
آقای بیژن‌پور، می‌افزاید که محمداشرف غنی از آغاز حکومت وحدت ملی تا کنون در برنامه‌های خود موفق عمل نکرده است؛ از آغاز تشکیل حکومت وحدت ملی او وعده‌هایی را برای مردم سپرد که جنبه‌های عملی به خود نگرفت.
او می‌گوید که برنامه‌های ارگ در عرصه‌های مختلف، موفق نبوده است، این برنامه‌ها در عرصه‌های توسعه‌یی، انکشافی رویکرد عملی نداشته است.
به گفتۀ او، هرچند نگرش‌های ابتدایی در مورد غنی به عنوان کسی در غرب آموزش عالی دیده بود مثبت بود، اما پس از رسیدن به مسند قدرت، شخصیت‌اش برای مردم مأیوس کننده شد.
این آگاه سیاسی ادعا می‌کند که آقای غنی نه تنها در برنامه‌های خود به منافع ملی فکر نمی‌کند، بلکه در تمام حرکاتش به منافع شخصی خود می‌اندیشد.
به گفتۀ او، کارهای انجام شده در زمان حکومت وحدت ملی، چشم‌گیر نیست، در زمان این حکومت نه تنها که انکشاف در زمینه‌های امنیت و رفاه اجتماعی نداشتیم، بلکه به طرف بی‌ثباتی، ناامن شدن و قدرت‌مند شدن نیروهای مخالف انجامیده است.
آقای بیژن‌پور باور دارد که در این فرصت در پهلوی بی‌ثباتی‌های پیهم‌ که دامن‌گیر مردم شد/است، کارهای روزمرۀ حکومت نیز به شکلی که باید انجام می‌شد، صورت نگرفت.
رییس حکومت وحدت ملی همزمان با سفرش به ولایت هرات وعده‌های تازه‌یی برای وصل شدن افغانستان با کشورهای دیگر سپرد و گفت که حکومت وحدت ملی برای وصل کردن کشورهای منطقه از طریق تبادلات بازرگانی تلاش‌های تازه‌یی را روی دست دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.