اشرف غنی: بی‌برنامه‌گی بزرگترین عامل غصب زمین‌های شهری بوده است

گزارشگر:سه شنبه 4 جدی 1397 - ۰۳ جدی ۱۳۹۷

mandegarییس حکومت وحدت ملی می‌گوید، بیشترین مشکل در بخش شهری، پیش از این مربوط به نهادهای دولتی بوده و نبود برنامه برای توسعه شهرها سبب غصب زمین‌ در شهرها گردیده است.
محمد اشرف غنی که دیروز در پنجمین کنفرانس ملی شهری صحبت می‌کرد، گفت: علت غصب زمین در شهرهای بزرگ افغانستان این بوده است که شهرداری و حکومت نسبت به شهرسازی بدون برنامه بوده به این دلیل در شهرهای کشور زمین‎ها غصب شده است.
به گفتهۀ آقای غنی، ماسترپلان‌های شهری مانع توسعه شهری شده و باید این مشکل حل گردد. او در مورد شهرکابل گفت: «این شهر از طرف شرق و جنوب توسعه می‌باید در حالی که ادارات دولتی در غرب کابل انتقال یافته است. باید شهرها جهت مشخص برای توسعه داشته باشند».
رییس حکومت وحدت ملی در این نشست تاکید کرد، دولت در زمینه توسعه شهری برنامه دارد و در گذشته نبود قانون شهری یک مشکل بود که حالا قانون شهرداری‌ها ساخته شده و مشکلات را در این زمینه حل کرده است.
آقای غنی به مسوولان وزارت شهرسازی هدایت داد که باید زون بندی برای شهرسازی صورت گیرد و زمینه سهم‌گیری بخش خصوصی در شهرسازی تقویت یابد.
او گفت: «بخش خصوصی رقیب دولت نیست، بلکه همکار دولت می‌باشد. فعالیت وزارت شهرسازی برای دادن جواز جایدادها کُند است و باید این روند سریع‌تر گردد. زمانی که سرمایه‌گذاران و شهروندان سند ملکیت بدست آوردند، اعتماد بیشتر برایش شان به وجود می‌آید و این امر سبب رشد سازنده‌گی و توسعه شهری نیز می‌گردد».
به گفتۀ آقای غنی، باید غصب زمین‌ به یک فرهنگ تبدیل نشود و با غاصبان زمین برخورد جدی صورت می‌گیرد. باید نهادهای امنیتی با شهرداری برای جلوگیری از عضب زمین‌ها همکاری کند. او نقش مردم را برای جلوگیری از غصب زمین‌ها مهم دانست و گفت باید مردم در این زمینه با دولت همکاری کند.
آقای غنی گفت که در بیش از بیست ولایت مسجدهای جامع ساخته می‌شود و نیز ساخت تالارهای بزرگ در شهرها و ساخت ۲۷۰۰ مکتب از برنامه‌های دیگر حکومت است که به‌زودی انجام می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.