آب سرد طالبان بالای گفت‌وگوهای داغ صلح

گزارشگر:دو شنبه 1 دلو 1397 - ۳۰ جدی ۱۳۹۷

منبع: روزنامۀ دان‌نیوز /
برگردان: ابوبکر صدیق – ماندگار/

mandegarزلمی‌خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که منتظر ایجاد یک روند «مستحکم» مذاکرات صلح در افغانستان است.
نمایندۀ ویژۀ امریکا در روند صلح افغانستان در دومین روز دیدارش با عمران‌خان نخست وزیر و شاه محمود قریشی وزیر خارجه به این موضوعات اشاره کرد.
زلمی خلیل‌زاد، پس از دیدار با مقامات پاکستانی در توِیتی گفته است: ما یک ملاقات عالی که برای کشورهای منطقه به‌ویژه پاکستان مهم است با مقامات این کشور داشتیم، امیدواریم که این روند بتواند برای پیشرفت‌ گفت‌وگوهای صلح در افغانستان کمک کند.
او گفت که شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان اطمینان داد که پاکستان در روند صلح افغانستان همکاری می‌کند. او اضافه کرد که ما خواهان پیشرفت بنیادی و مستحکم در گفت‌وگوهای صلح هستیم.
این در حالی است که ناوقت شب گذشته سخنگوی طالبان بالای همۀ امیدهای داغی که برای صلح وجود داشت، آب یخ را ریختند. ذبیح‌الله مجاهد، گفت که گفت‌وگوی دوباره‌یی را باامریکا مد نظر ندارند.
نخست وزیر خان در ملاقات با زلمی‌خلیل‌زاد گفت که پاکستان کمیته‌یی را در نظر دارد که بر روند صلح افغانستان کمک کند. زلمی خلیل‌زاد روز چهارشنبه به پاکستان رفت و با تمنا جنجوعه، معاون وزارت خارجه و جنرال عمر جواد باجوا، رییس ستاد ارتش این کشور نیز دیدار کرد.
این گفت‌وگوها روی به بُن‌بست رسیدن گفت‌وگوهای نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان با طالبان متمرکز بود. این بُن‌بست زمانی ایجاد گردید که فشارهای بالای طالبان برای وارد شده به مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان افزایش یافته بود.
ایالات متحدۀ در ماه جولای سال گذشته مذاکرات مستقیم با گروه طالبان را آغاز کرد، اما نشست اخیر در ابوظبی با لابی‌گری پاکستان صورت گرفت. این شگرد پس از درخواست دونالد ترامپ از پاکستان مبنی بر همکاری در روند گفت‌وگوهای صلح کمک کند، انجام شد.
واشنگتن بالای اسلام‌آباد فشار وارد کرده است تا برای شکستن بُن‌بست ایجاد شده در روند صلح گفت‌وگوهای ‌«بین‌لافغانی» نقش خود را ایفا کند.
نخست وزیرخان و جنرال باجوا رییس ستاد ارتش پاکستان روی همکاری‌شان در روند صلح افغانستان تأکید کردند. نخست وزیر خان، روی همکاری‌های جدی‌ در روند صلح افغانستان تأکید کرد.
گزارش‌های نشر شده می‌رسانند که پاکستان در تلاش هماهنگی برای آغاز گفت‌وگوهای دوباره میان طالبان و نمایندۀ ویژۀ امریکا است تا یک راه‌حل را برای پایان این بن‌بُست ایجاد شده به میان آورد.
اما تا هنوز روشن نیست که در چه ‌زمانی گفت‌وگوهای طالبان با نمایندۀ امریکا با میانجی‌گری پاکستان صورت می‌گیرد. پیش از این مقامات پاکستان یک عضو ارشد گروه طالبان را به‌نام حافظ‌ محب‌الله را در شهر پشاور پاکستان بازداشت کردند تا بالای طالبان فشار وارد باشد برای حضور در میز گفت‌وگو با حاضر شوند.
صدا امریکا گزارش داده که پاکستان اطمینان داده است تا زمینۀ گفت‌وگو را برای دو طرف فراهم کنند.
در حالی که برخی از منابع تأکید کرده‌اند که پیروزی روند صلح افغانستان به حضور دو طرف [طالبان و دولت افغانستان] در روند گفت‌وگوهای صلح ارتباط مستقیم دارد.
محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان به روزنامۀ دان‌نیوز این کشور گفته است که ما تلاش می‌کنیم که دو طرف را به میز مذاکرات صلح حاضر نمایم.
اما این برای خود شهروندان افغانستان تا از فرصت استفاده کنند و روی مذاکرات تلاش جدی کنند، بیرونی‌ها نمی‌توانند به اندازۀ خودشان به این گفت‌وگوها موثر تمام شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.