مخالفت رییسان حکومت وحدت ملی بر گفت‌و‌گوها با طالبان

گزارشگر:بهـــــزاد - ۱۵ دلو ۱۳۹۷

گرم شدن دیدارها با طالبان، رهبران حکومت وحدت ملی به شدت در برابر آن قرار گرفته‌اند.
آنان دیروز دوشنبه، ۱۵ دلو در دو نشست جداگانه بر گفت‌وگو با طالبان تاختند. آقای غنی گفت که به هیچ عنوان صلح گذرا را نمی‌پذیرد و به طالبان هشدار داد و در عین حال عبدالله گفت که طالبان هیچ تغییری نکرده‌اند و این بزرگترین مانع است.
mandegarسران حکومت وحدت ملی با بیان این‌که در گفت‌وگوهای صلح، حکومت دور زده نشده است، بیان داشتند که به هیچ شخص و یا گروهی اجازه نمی‌دهند به بهانۀ صلح به نظام دفاعی امنیتی افغانستان صدمه بزنند.
محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی دیروز در مراسم توزیع کوپون به خانواده‌های شهدای نیروهای امنیتی گفت که برای هیچ‌کسی به بهانۀ صلح، اجازۀ صدمه رسانیدن به نیروهای امنیتی و دفاعی را نمی‌دهد. آقای غنی خطاب به طالبان گفت: «باید این ذهنیت را از سرتان دور کنید که یکبار دیگر تانک‌ها، طیارات و سایر تجهیزات را به قیمت آهن کهنه به همسایه بفروشید».
در سوی دیگر داکتر عبدالله در دیدار با مسوولان رسانه‌ها در ریاست اجرایی، ضمن انتقاد از روند موجود گفت‌وگوهای صلح گفت که مسوول به میان نیامدن اجماع برای صلح و گفت‌وگو برای پایان جنگ، حکومت افغانستان است.
اما منتقدان رهبران حکومت وحدت ملی باور دارند که آنان بحث صلح با طالبان را به عنوان یک ابزار انتخاباتی و تبلیغاتی به کار می‌برند.
جزئیات مذاکرات
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی دیروز در دیدار با شماری از مسوولان رسانه‌ها در مورد برخی از جزئیات مذاکرات امریکایی‌ها با طالبان توضیح داد. او گفت که با وجود «هیاهوی رسانه‌یی» و سر و صداهای زیاد، تاکنون در رفتار و موقف طالب‌ها هیچ تفاوتی نیامده و روی هیچ مسأله‌یی در مذاکرات با طالبان توافق نشده است.
او در واکنش به نشست مسکو با حضور رهبران سیاسی و نماینده‌گان طالبان در مورد صلح افغانستان اظهار داشت: باید محوریت نشست‌های صلح، دولت افغانستان باشد؛ زیرا طالبان هنوز هم امارت اسلامی می‌گویند. او گفت که تا هنوز طالبان غیر از امارت اسلامی خودشان، هیچ طرح دیگری را قبول نکرده‌اند و بزرگترین مانع در روند صلح «عدم تغییر موضع» طالبان است.
عبدالله گفت: اگر نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند، طالبان هیچ دلیلی برای پیوستن به پروسۀ مذاکرات صلح ندارند. او گفت که هیچ توافقی مبنی بر استقرار پایگاه‌های دایمی ایالات متحده در افغانستان صورت نگرفته است و خروج بخشی از نیروهای امریکایی به معنای روز قیامت نیست؛ زیرا اکثر نقاط کشور توسط نیروهای امنیتی افغانستان محافظت می‌شوند.
چرا حکومت از روند صلح انتقاد می کند؟
عبدالله گفت که به دلیل پراکنده‌گی و چنددسته‌گی قشر سیاسی افغانستان، میدان تبلیغات در پیوند با روند صلح به دست طالبان افتاده است. رییس اجرایی اضافه کرد: «ما باید به این وضعیت خاتمه بدهیم، مسوولیت عدم موفقیت در ایجاد اجماع برای صلح، به دولت بر می‌گردد ما نباید عقل مردم را دست کم بگیریم».
انتقاد رییسان حکومت وحدت ملی از روند گفت‌وگو‌ها در حالی ابزار می‌شود که اخیراً گفت‌وگوهایی میان نماینده‌گان طالبان و امریکایی‌ها در قطر در چند دور انجام شده است. نماینده‌گان طالبان و امریکایی‌ها در این نشست‌ها روی مواردی توافق کرده‌اند؛ اما مشخص نیست که روی کدام موارد توافق صورت گرفته است. در این نشست، اما هیچ نماینده‌یی از حکومت افغانستان حضور نداشت. طالبان در نشست‌های شان همواره تأکید کرده اند که با حکومت وحدت ملی مذاکره نمی‌کنند، اما حاضر اند با سایر احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان مذاکره کنند. پس از آنکه زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ امریکا در این نشست، جزئیات دیدارش با طالبان را با حکومت افغانستان شریک ساخت، ظاهراً حکومت را شکوکه و عصبانی کرده است.
چند روز پیشتر هم، شیر محمد عباس ستانکزی، رهبر هیأت طالبان در گفت‌وگوهای صلح گفت که با حکومت افغانستان گفت‌وگو نمی‌کنند، اما با مردم افغانستان مثل سیاسیون، احزاب سیاسی، بزرگان مذهبی و قومی گفت‌وگو می‌‌کنند. او همچنان اظهار داشت که پس از توافق طالبان با امریکایی‌ها و وارد شدن آنان به روند سیاسی افغانستان، این گروه ارتش افغانستان را منحل خواهد کرد.
این حرف آقای ستانکزی اکنون با واکنش‌های تند حکومت و در مجموع مردم افغانستان روبه‌رو شده است. بنابراین به نظر میرسد که روند مذاکرات با طالبان با بنبست‌هایی هم مواجه است.
صلح بعد از انتخابات
اما طرح‌هایی دیگری هم ارایه شده است تا روند موجود برای صلح نتجه بدهد.
احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رییس تیم وفاق ملی، به این باور است که باید بحث گفت و گوهای صلح افغانستان بعد از برگزاری یک انتخابات شفاف و حکومت برامده از آن روی میزگذاشته شود. تا از یک آدرس قوی با طالبان گفت‌‎وگو شود.
آقای مسعود با ارایه طرحی برای صلح گفته است که حکومت کنونی که چند روزی به پایان کارش باقی مانده است، برای طرف ها اعتبار ندارد و نیز مشروعیت لازم را برای پیگیری روند صلح ندارد و بایستی این روند به بعد از انتخابات موکول شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.