احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





برخی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری: حکـومت در تـلاشِ سبـوتاژ پـروسۀ صلـح است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۶ حوت ۱۳۹۷

جرگۀ نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری با انتقاد از رویکرد حکومت نسبت به صلح می‌گویند، رهبری حکومت در پی سبوتاژ پروسۀ صلح است.
نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری که دیروز یکشنبه، ۲۶ حوت در یک نشست خبری در کابل سخن می‌گفتند همچنان بیان داشتند که در گفت‌وگوهای صلحی که جریان دارد، بازیگران منطقه‌یی بیشتر دخیل اند تا مردم و حکومت افغانستان.
mandegarهمزمان بااین، نمایندۀ حکومت برای اجماع منطقه‌یی صلح می‌گوید که به دلیل «برخی نگرانی‌ها» جزئیات گفت‌وگوهای نماینده‌گان امریکا و طالبان با حکومت افغانستان شریک ساخته نشد.
داکتر فرامرز تمنا، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در این نشست گفت که بازیگران مختلف در روند صلح افغانستان دخیل شده اند و این مسأله پروسۀ صلح را پیچیده کرده است.
آقای تمنا می‌گوید که برای پایان جنگ افغانستان، تلاش‌های چندجانبۀ کشورهای منطقه جریان دارد که هر کدام از این کشورها دارای منافع متضاد اند و این مسأله، آنان را به این نتیجه رسانده است که پروسۀ صلح بی‌نتیجه به پایان خواهد رسید.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید دارد که «سبک و شیوۀ» تلاش‌های صلح باید تغییر کند. به گفتۀ داکتر تمنا: بازیگران صلح باید کم شوند و این پروسه از یک چهارچوب منطقه‌یی که کشورهای منطقه در آن نقش بارز دارند باید بیرون ساخته شود.
آقای تمنا به موضع‌گیری اخیر مشاور شورای امنیت افغانستان اشاره کرد و گفت که حکومت در تلاش است گفت‌وگوهای صلح امریکا با نماینده‌گان امریکا را سبوتاژ کند.
در سوی دیگر، شهاب حکیمی، یکی دیگر از این نامزدان گفت که روند صلح برای مردم افغانستان اولویت دارد و هرنوع تلاشی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از توافقات صلح «شک‌برانگیز» است.
غلام فاروق نجرابی، عضو دیگر این جرگه و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز صلح را نسبت به انتخابات اولویت مردم دانسته اظهار داشت که مصالح مردم ایجاب می‌کند که انتخابات در یک فضای امن و مصئون دایر شود.
آقای نجرابی با اشاره به عدم برگزاری نشست رو در رو بین حکومت افغانستان و طالبان، مدعی شد که حکومت آماده‌گی برای شرکت در چنین نشستی را ندارد.
در سویی دیگر، محمدحکیم تورسن، یکی دیگر از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد که برخی گروه‌های که در چارچوب حکومت دخیل هستند، از دوام جنگ سود می‌برند و به همین دلیل در روند صلح تمایل نشان نمی‌دهند. آقای تورسن اما از شخص و یا گروهی نام نبرد.
در عین حال، محمدعمر داووزی، نمایندۀ ویژۀ حکومت برای اجماع منطقه‌یی صلح می‌گوید، امریکا قبلاً معتقد بود که طالبان تروریست اند، اما حالا تمایل سیاسی این کشور تغییر کرده و به دنبال مذاکره با طالبان می‌باشد.
آقای داووزی در سفرش به تهران همچنان افزوده است: «امریکا حالا از صلح صحبت می‌کند و تمام همسایه‌گان افغانستان علاقه‌مند هستند مذاکراتی برای صلح صورت بگیرد به طوری که یک نشست چهارجانبه میان امریکا، چین، پاکستان و افغانستان برگزار شد، همچنین روسیه چندین گفت‌وگو در این باره برگزار کرد».
آقای داووزی در ایران از ناهم‌آهنگی در ابتکارات صلح سخن گفت و بیان داشت: امریکا تلاش کرد گفت‌وگو‌ها با طالبان در پاکستان انجام شود، اما این امر محقق نشد. ما امروز شاهد ابتکاراتی در منطقه هستیم، اما هماهنگی بین این ابتکارات وجود ندارد؛ بنابراین، دلیل آمدنم به تهران برای هماهنگی بیشتر این ابتکارات است.
عمر داووزی در این سفر همچنان به برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح اشاره کرد و برگزاری این نشست را «سرنوشت‌ساز» عنوان کرد. به گفتۀ رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح: محمداشرف غنی می‌خواهد بداند آیا با طالبان صحبت کند یا نه؟ او می‌خواهد در لویه جرگه پیشنهاد‌هایی برای صلح مانند چارچوب مذاکرات و سازوکار رسیدن به صلح بدهد.
نمایندۀ ویژۀ حکومت در پیوند به جزئیات گفت‌وگوهای اخیر امریکا و نماینده‌گان طالبان گفت که به دلیل ایجاد برخی نگرانی‌ها، نتیجۀ این دور گفت‌وگوها با حکومت افغانستان شریک ساخته نشد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که اخیراً اختلاف بین حکومت افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا در پیوند به صلح به اوج خود رسیده است. گفته می‌شود که امریکا با طالبان روی ایجاد حکومت موقت تفاهم کرده است امری که حکومت با آن به شدت مخالف است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.