احمدولی مسعود نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: حـکومت مشـروعیت خـود را از دست داده ‌است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۳۰ حمل ۱۳۹۸

برخی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری پس از لغو نشست قطر می‌گویند که حکومت وحدت ملی مشروعیت خود را نزد مخالفان و موافقانش از دست داده است.
احمدولی مسعود نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید: حکومتِ «پا در هوای» غنی که یک‌ماه بیش از عمرش باقی نیست، برای مردم غیرقابل تحمل، برای دشمنانش غیر قابل اعتماد، باهمسایگانش ناسازگار و در جهان به ‌نام حکومت به اصطلاح دیپلمات‌های خارجی در کابل (lame mandegarduck govt) یعنى حکومت پا در هوا، از کار افتاده، علیل و ناتوان معروف است.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که حکومتی با چنین اوصاف، چگونه می‌تواند انتظار رسیدن به صلح پایدار را در میان این همه بازیگران قوی منطقه و فرامنطقه داشت باشد؟
به گفتۀ او، حکومت فعلی پنج‌سال پیش با توافق سیاسی ایجاد گردید، به مراتب به خیر افغانستان است که در اول جوزا با توافق سیاسی کنار برود تا مسیر و زمینه‌های انتخابات، صلح و امنیت برای کشور و روزنۀ امید برای مردم باز گردد.

برگزاری انتخابات
سفیر اتحادیۀ اورپا در کابل با پشتیبانی از تلاش‌های صلح، تأکید می‌کند که انتخابات ریاست‌‌جمهوری باید در زمان تعیین ‌شده برگزار شود و نباید در گرو گفت‌وگوهای صلح باشد.
این مقام اتحادیۀ اروپا در نشستی در کابل گفت: باید هم‌زمان با پیش‌برد گفت‌وگوهای صلح، انتخابات نیز روی میز کار حکومت وحدت ملی باشد. به گفتۀ او: «ما می‌خواهیم این دو روند به گونۀ مشترک مورد توجه قرار گیرد و نباید انتخابات در گرو گفت‌وگوهای صلح باشد. انتخابات ریاست‌جمهوری باید در زمان معین آن برگزار گردد».
سفیر اتحادیه اورپا برای نخستین‌بار در پیوند به گزینۀ ایجاد حکومت عبوری یا موقت ابراز نظر کرده و گفت: «ما می‌خواهیم انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود. ما هیچ‌گاه از حکومت موقت در افغانستان پشتیبانی نمی‌کنیم و فکر نمی‌کنیم که طرح حکومت موقت در افغانستان یک راه حل مناسب برای مشکل افغانستان باشد».

برنامۀ خفت‌بار قطر
فرید مزدک آگاه مسایل سیاسی می‌گوید که گفت‌وگوهای قطر و صلح طالبانی آخرین کوشش امریکا برای بقا در افغانستان و منطقه است. کشورهای «حامی» و «علاقه‌مندِ» افغانستان امروز به این باور رسیده اند که دموکراسی در کشور ما راه نمی‌افتدد و مردم به بهترین گونه با یک دولت سرکوب‌گر و «متمرکز قوی» می تواند مدیریت و اداره گردد.
آقای مزدک می‌گوید: برنامۀ خفت‌بار قطر و صلح طالبانی تنها به استقرار یک ساختار خشن طالبی می‌تواند بیانجامد. حکومت قبیله‌محور کابل نیز اندیشۀ به غیر از حضور رنگین خود و پافشاری بر تداوم برنامه‌های بیهوده و ناکام در سر ندارد.
همچنان، محمداکرام اندیشمند، آگاه سیاسی با اشاره به لغو نشست قطر در صفحۀ فیسبوکش نگاشته است: لغو مذاکرات از سوی کابل یک گام درست و قابل تایید است. تعیین نام‌های هیأت افغانستان از سوی امیرنشین کوچک قطر یک توهین کلان به افغانستان محسوب می‌شود. به گفتۀ او: «امیر نشین کوچک و حقیری که سال‌ها است میزبانی گروه دهشت‌افگن و انتحار گر طالبان را علیه افغانستان به‌دوش دارد.»
او گفته که قطر باید مورد بازپرس و ماخذۀ جهان و امریکایی‌ها و ناتو قرار بگیرد که چگونه و چرا برای یک گروه دهشت‌افگن انتحاری در خاک خود نماینده‌گی باز کرده است که در افغانستان مردم، نیروهای دولت و قوای امریکا و ناتو را می‌کشند؟
به باور این آگاه سیاسی، این امیرنشین کوچک حامی و میزبان گروه انتحاری به جای پاسخ‌گویی از همراهی با انتحارگران، فهرست مذاکره کننده‌گان افغانستان را انتخاب و تعیین می‌کند.
ریاست حکومت وحدت ملی با انتشار اعلامیه‌یی گفته است که حکومت قطر تقاضای حکومت افغانستان را عملی نتوانسته و نشست دوحه را لغو کرده است.
در اعلامیۀ ارگ آمده است که حکومت قطر یک فهرست جدید افرادی که باید در این نشست اشتراک می‌کردند، را به حکومت افغانستان ارسال کرده است.

تأسف از لغو نشست
زلمی‌خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان از تاخیر برگزاری نشست قطر ابراز تأسف کرده می‌گوید: تلاش با طرف‌های دخیل در این روند جریان دارد تا این نشست برگزار گردد.
زلمی ‌خلیل‌زاد، بعد از آن‌که طالبان برگزاری نشست قطر به تعویق انداختند، در تویترش با اشاره به این موضوع نگاشته که گفت‌وگو همیشه یک نکتۀ کلیدی در «نقشه راه سیاسی» و صلح پایدار است که جایگزین برای آن وجود ندارد.
آقای خلیل‌زاد همچنان از هر دو طرف (حکومت افغانستان و طالبان) خواسته است تا از موقع استفاده کرده و با توافق در مورد فهرست افرادی که از همۀ شهروندان افغانستان نماینده‌گی کنند، برای برگزاری این نشست آماده‌گی بگیرند.
همچنان، سلطان برکات، رییس مرکز منازعه و مطالعات بشری در قطر که مسوولیت برگزاری این نشست با دولت قطر به عهده داشت، از لغو برگزار این نشست ابراز تأسف کرده است.

Mais
آقای برکات افزوده که با تأسف فراوان که کنفرانس صلح بین‌شهروندی که از جانب مرکز منازعه و مطالعات بشری قرار بود به تاریخ ۲۰ و ۲۱ ماه جاری میلادی برگزار گردد، به تأخیر افتاد.
آقای برکات با ابراز امیدواری گفته است که هنوزهم نیاز است تا درمورد اشتراک کننده‌گان کنفرانس به اجماع برسیم.

Mais
همچنان، حامدکرزی رییس‌جمهور پیشین، در اعلامیه‌یی با تأسف از برگزار نشدن نشست قطر گفته است که رسیدن به صلح دایمى در کشور در اولویت تلاش‌هاى مردم افغانستان قرار دارد.
اما برخی دیگر همچون رنگین دادفر سپنتا مشاور پیشین شورای امنیت کشور می‌گوید که گفت‌وگوهای مستقیم حکومت افغانستان با طالبان در سمرقند برگزار خواهد شد.
این در حالی است که در هفتۀ گذشته، دولت فهرست از ۲۵۰ نفری را برای اشتراک در نشست قطر با طالبان اعلام کرد . اما پس از آن گروه طالبان در واکنش به این فهرست گفته‌اند که نماینده‌های از حکومت افغانستان را در این نشست نمی‌پذیرند. اما بعدتر حکومت قطر اعلام کرد که این نشست برگزار نمی‌گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.