آگاهان: غنـی به عشـق یک‌طـرفۀ خـود با طالبان ادامـه مـی‌دهـد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۷ ثور ۱۳۹۸

در خواست حکومت از طالبان برای پایان جنگ و آغاز مذاکرات صلح به معنای مشروعیت‌ زدایی نظام است.
برخی آگاهان با اشاره به خواست حکومت از طالبان برای پایان جنگ ۱۸ساله، می‌گویند که خواست حکومت از طالبان برای برقراری صلح، مانند عشق یک طرفه است معشوق و خریداری ندارد.
mandegarاین در حالی است که پس از برگزاری جرگۀ مشورتی صلح، محمداشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، در پایان این جرگه‌یی که هفتۀ گذشته برگزار شد، تعهد کرد که به منظور حُسن نیت، توقف خشونت و آغاز گفت‌وگو ۱۷۵ تن زندانیان گروه طالبان را آزاد می‌کند.
گروه طالبان اما با رد مذاکرات صلح با حکومت افغانستان، حملات خود را به چندین ولایت در آغاز ماه مبارک رمضان شدت بخشیده که ده‌ها تن کشته و زخمی به‌جا گذاشت.
اسدالله ندیم، آگاه نظامی، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: تیوری نظامی – جنگی، حکومت در برابر طالبان روشن نیست، اما در کشورهای دیگر جهان، نظریه جنگ در برابر دشمن روشن است که کدام جنگ‌ با گفت‌وگو و در برابر کدام جنگ از نظامی استفاده شود.
آقای ندیم می‌گوید که دولت افغانستان از زمان حامدکرزی تا غنی مشروعیت «کتابی یا نسبی» داشتند و جامعۀ جهانی و کشورهای منطقه آن را تأیید کرده‌اند، اما سران حکومت (کرزی – غنی) نتوانستند از این مشروعیت در برابر گروه تروریستی طالبان استفاده کنند.
او می‌گوید: «حکومت کرزی و غنی به مشروعیت خود باور نداشتند/ ندارند و همواره دست تضرع صلح به طرف طالبان دراز کردند که نتیجه‌یی در پی‌نداشته است».
این آگاه نظامی، نگرش صلح طلبانۀ سران حکومت افغانستان را «عشق یک طرفه‌یی می‌داند» که معشوقه ندارد، اما تلاش‌های بی‌مورد و بی‌نتیجۀ انجام می‌شود.
به گفتۀ او، نگرش تضرع گونۀ سران حکومت پیشین و کنونی به انگیزه و ظرفیت نیروهای امنیتی و دفاعی کشور صدمه وارد کرده است و سبب افزایش تلفات نظامیان کشور شد.
آقای ندیم با اشاره به مدیریت ضعیف در نهادهای نظامی و دفاعی، می‌گوید: کرسی‌های نهادهای نظامی به اساس تعلقات قومی، زبانی و سمتی، سهمیه بنده شده است و ظرفیت‌ و شایسته‌سالاری در نظر گرفته نشده است.
آقای ندیم، می‌گوید که چالش‌های درونی و قبیله‌‌یی، زد وبندهای داخلی سبب شد تا امریکا به عنوان حامی جنگ افغانستان در تلاش راه‌کار دومی، یعنی حمایت دیپلوماتیک از طالبان برآید و دولت افغانستان را کنار گذارد؛ زیرا توقعی که جامعۀ جهانی در رأس امریکا از افغانستان داشت را رهبران حکومت افغانستان برآورده نتوانستند.
آقای ندیم با انتقاد از برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح گفت: جمع کردن بیش از ۳هزار تن در کابل نتیجه‌یی روشن برای مردم افغانستان نداشت، پس از جرگۀ خشونت‌ها شدت گرفت، امریکا با طالبان گفت‌وگو خود را ادامه می‌دهد و دولت افغانستان هنوز در حاشیه قرار دارد.
آقای ندیم با اشاره به شعار که جنگ در افغانستان برنده ندارد، گفت: این شعار دروغین و گمراه کننده است که از طرف امریکا و سران حکومت به ‌راه انداخته شد.
او گفت که آنان می‌خواهند که مردم را از نگاه روانی خلع کنند، در حالی که تلاش طالبان برای پیروزی با جنگ و نظامی است.

جنگ و صلح
با این حال، پس از درخواست سران حکومت به برقراری صلح و توقف خشونت در کشور، گروه طالبان حملات خود را شدت بخشیده و در ولایت‌های بغلان، فراه، هلمند، هرات و…، ده‌ها تن از نیروهای امنیتی و افراد ملکی را شهید و زخمی کردند.
شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رییس حکومت وحدت ملی اما گفته است که روند بررسی رهایی بیش از ۱۷۵ تن ملیشه‌های طالبان جریان دارد.
آقای مرتضوی افزوده که حملات طالبان جریان و در برابر آن نیروهای امنیتی عملیات خود را انجام می‌دهند و اما صلح خواست مردم افغانستان است که باید برقرار شود.
محمداشرف غنی رییس و داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، در پیام‌های جداگانۀ خواستار آتش و متوقف کردن خشونت در ماه رمضان شده‌‎اند.
اما، محمد اعلم ایزدیار معاون مجلس سنا گفته است که رییس حکومت وحدت ملی باید در مورد آزاد سازی ۱۷۵ تن از زندانیان طالبان تجدید نظر کند.
آقای ایزدیار دیروز سه‌شنبه، ۱۷ ثور در نشست عمومی مجلس سنا گفت: «طالبان در پاسخ به درخواست آتش‌بس جرگه مشورتی صلح در ماه مبارک رمضان، به کشتن شهروندان و ویرانی کشور دست زدند و اظهار داشتند اعمال‌شان در این ماه پاداش بیشتر دارد».
او با اشاره به حمله طالبان بر فرماندهی پولیس بغلان و حمله این گروه در ولسوالی گلستان ولایت فراه، گفت که تشدید حملات نشان می‌دهد که دشمن به ندای صلح مردم افغانستان پاسخ مثبت نمی‌دهند.
عبدالله قرلق، منشی مجلس نیز گفت: «طالبان هیچ‌گونه باورمندی دینی ندارند. آنان با اعلام جنگ در ماه رمضان نشان دادند که مردم بیگناه را می‌کشند».
آقای قرلق افزود که طالبان با امریکا نشست و مذاکره می‌کند، ولی در مقابل مردم افغانستان که خواستار برقراری صلح و آتش‌بس اند را می‌کشند.
گفتنی است که در آخرین حملات طالبان بر فرماندهی ولایت بغلان فرماندهی بیش از ۸۰ تن قربانی شد. همچنان حملات در ولایت‌های فراه و هرات و هلمند بیش از ده‌ها تن را به کام مرگ کشانیده است.
گره کوچک
گروه طالبان در رابطه به روند گفت‌وگوهای صلح با امریکا در دوحۀ قطر، گفته‌اند که در مذاکره با نمایندۀ خاص امریکا برای پایان جنگ ۱۸ سالۀ افغانستان به شکاف کوچک مواجه شده‌اند
گروه طالبان به خبرگزاری اسوشتید پرس، گفته‌اند که این گروه و امریکا به توافق‌ جدید نیاز دارند تا به جنگ ۱۸ سالۀ این گروه در افغانستان پایان دهند.
گروه طالبان گفته اند که در پیش‌نویس جدید با امریکا به یک شگاف کوچک مواجه شده‌اند که برای حل آن نیاز به گفت‌وگوی بیشتر است.
برخی از مقامات دیگر طالبان نیز گفته‌اند که امریکا خواستار فرصت یک‌ونیم ساله برای خروج ۱۴ هزار نظامی خود از افغانستان است، اما طالبان گفته‌اند که درمدت ۶ شش ماه باید این کار انجام شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.