کمیسیون انتخابات: دوشنبـه نتـایج انتـخابات کابـل را اعـلام می‌کنیـم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۱ ثور ۱۳۹۸

شماری از نامزدان برنده در فهرست ابتدایی انتخابات پارلمانی کابل، دیروز شنبه ۲۱ ثور، با برپایی گردهم‌آیی اعتراضی، دروازۀ پارلمان را بستند. آنان از کمیسیون انتخابات می‌خواهند تا نتایج نهایی انتخابات پارلمانی کابل را هر چه زودتر اعلام کند.
نامزدان معترض همچنان خواهان انتخاب نشدن هیأت اداری مجلس نماینده‌گان در غیاب نماینده‌گان کابل هستند و به همین دلیل دیروز، به نماینده‌گان اجازۀ وارد شدن به پارلمان را ندادند.
mandegarاین در حالی است که اخیراً مسوولان در کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی بازشماری آرای کابل را که بربنیاد آن شماری از چهره‌ها برندۀ ابتدایی شناخته شده بودند را لغو و باطل اعلام کرد و بازشماری مجدد انجام داد.
مسوولان در کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی گفته اند که بازشماری مجدد آرای کابل را تمام کرده و به کمیسیون انتخابات فرستاده اند. آنان همچنان افزوده اند که این بازشماری در غیاب ۲۰ درصد برگه‌های رأی‌دهی حوزۀ کابل صورت گرفته است.
در این میان، مسوولان در کمیسیون انتخابات نیز اعلام کرده بودند که اوایل هفتۀ جاری نتایج کابل را اعلام می‌کنند، اما رییس این کمیسیون دیروز به رسانه‌ها گفته است که نتایج کابل تا دو روز دیگر اعلام خواهد شد.
از سوی هم، قرار بود دیروز شنبه ۲۱ ثور، نماینده‌گان مجلس در غیاب نماینده‌گان کابل، هیأت اداری این اتاق را برگزینند، اما معترضان با این کار مخالفت کردند.
همزمان بااین، شماری از بانوان معترض بر نتایج نهایی انتخابات پارلمانی دیروز در مقابل دَرِ ریاست حکومت وحدت ملی تجمع کرده و خواهان رسیده‌گی به تخطی‌های انتخابات پارلمانی شدند.
آنان که از ۱۲ ولایت مختلف کشور به کابل آمده اند، از حکومت می‌خواهند تا دادگاه اختصاصی را برای بررسی تقلب‌ها و تخطی‌های انتخابات پارلمانی ایجاد کند.
این معترضان نامزدانی هستند که در فهرست ابتدایی اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات برنده اعلام شده بودند، اما در فهرست نهایی نام‌های‌شان حذف شده است.
معترضان می‌گویند که پیش از برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح حکومت به آنان وعدۀ رسیده‌گی به اعتراض‌های‌شان را داده بود. به گفتۀ آنان، در صورتی که به مشکلات و خواسته‌های شان رسیده‌گی نشود، دروزاۀ ارگ را می‌بندند.
انتخابات پارلمانی به تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان سال گذشته در ۳۲ ولایت کشور برگزار شد. انتخابات پارلمانی ولایت قندهار به دلیل کشته شدن فرمانده امنیه آن ولایت با یک هفته تعویق برگزار شد.
انتخابات ولایت غزنی هم به دلیل اعتراض‌های شماری از باشنده‌گان آن ولایت با تأخیر قرار است با انتخابات همزمان برگزار شود. نزدیک به هشت ما از برگزاری انتخابات پارلمانی در کشور می‌گذرد، اما کمیسیون‌های انتخابات هنوز موفق نشده اند پروندۀ آن را ختم کنند.
این در حالی است که هفتۀ گذشته اعضای جدید مجلس نماینده‌گان به کمیسیون‌های انتخاباتی یک هفته فرصت داده بود تا نتایج انتخابات پارلمانی حوزۀ کابل را اعلام کنند و در صورتی که نتایج کابل اعلام نشود، اعضای این مجلس انتخابات داخلی را برگزار کرده و رییس و هیأت اداری مجلس را بر می‌گزینند.
پیش از این نیز کمیسیون‌های انتخاباتی از اعلام نتایج حوزۀ انتخاباتی کابل خبر داده و تاریخ‌های را مشخص کرده بودند، اما به لایل نامعلومی نتایج انتخابات کابل تاهنوز همه‌گانی نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.