کمپاین وکلای لوگر در آزمون کانکور پرتاب پارچه‎های امتحان به دریا

گزارشگر:8 جدی 1392 - ۰۷ جدی ۱۳۹۲

وزارت تحصیلات عالی افغانستان آزمون کانکور در ولایت لوگر را به دلیل تقلب گسترده، لغو کرده است.
مسوولان وزارت تحصیلات عالی گفته‎اند که قرار است برای بار دوم از دانش‌آموزان ولایت لوگر امتحان اخذ شود.
لطیف‌الله صافی، رییس هیأت کانکور ولایت لوگر طی کنفرانسی خبری که از سوی وزارت تحصیلات عالی در کابل برگزار شده بود، گفت: « پروسۀ اخذ آزمون کانکور در ولایت لوگر به دلیل تقلب لغو اعلام شده و در وقت مناسب برای بار دوم آزمون کانکور اخذ می‎گردد».mandegar-2
آقای صافی افزود که حین برگزاری آزمون در ولایت لوگر، افراد زورمند و غیرمسوول دخالت کرده و اعضای هیأت کانکور مورد تهدید و فشار افراد مسلح محلی قرار گرفتند.
به گفته وی، برخی وکلای پارلمان و شوراهای ولایتی از نقل دادن به داوطلبان کانکور به عنوان کمپاین‌شان استفاده کرده اند.
آقای صافی تصریح کرد: « هیاتی که از سوی وزارت تحصیلات عالی فرستاده شده بود، موضوع برگزاری آزمون را به صورت شفاف قبل از اخذ آزمون با مقامات محلی و امنیتی این ولایت مطرح کرد؛ اما این موضوع از سوی این نهادها کاملاً نادیده گرفته شد».
وی خاطرنشان کرد که با موجود بودن تمام وسایل تقلب، هیأت اخذ آزمون کانکور، این صلاحیت را دارند که آزمون را رد و تایید نمایند.
با این حال، بر اساس مقرارتی که وزارت تحصیلات عالی برای اخذ آزمون کانکور تصویب کرده است؛ استفاده از هرگونه وسایل تخنیکی خلاف مقرارت و ممنوع می‌‎باشد که هیات فرستاده شده در ولایت لوگر، شاهد چنین اعمالی در صحنۀ آزمون بوده است.
آقای انور شمس، رییس عمومی آزمونات کانکور اظهار داشت: « انتظامات در حین آزمون چندین تیلفون را از داخل پطلون‌های دانشجویان به دست آورده بودند».
در پی این قضیه، مقامات محلی ولایت لوگر مدعی اند که هیات وزارت تحصیلات عالی پارچه‌های نتایج کانکور این ولایت را به داخل آب انداخته است.
آنها‎ این کار هیأت وزارت تحصیلات عالی را شدیداً تقبیح کرده اند.
گفتنی است که مقامات در این ولایت، خواهان محاکمه عاملین این رویداد شده و هشدار داده اند که اگر در این زمینه اقدام جدی صورت نگیرد؛ علیه وزارت تحصیلات عالی تظاهرات گسترده‌یی را راه اندازی خواهند کرد.
خانم هیله ارشاد، رییس کیمسیون فرهنگی و معارف مجلس نماینده‌گان نیز پیرامون این موضوع تصریح کرد که در اخذ آزمون کانکور، با هیات آزمون وزرات تحصیلات عالی از سوی وکلا همکاری شود تا از دخالت افراد زورمند در این خصوص جلوگیری گردد.
بر بنیاد اظهارات مسوولان وزارت تحصیلات عالی، در سراسر کشور، حدود ۲۵۰ هزار داوطلب کانکور در آزمون اشتراک می‌کنند که از آن جمله، ۵۵ هزار نفر در بخش های عالی جذب و حدود ۵۶ هزار تن دیگر در بخش های نیمه عالی و موسسات خصوصی وارد خواهند شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.