جنجال دانشکدۀ علوم اجتماعی پابرجاست

- ۰۴ سرطان ۱۳۹۲

شماری از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل یک ماه پس از پاسخ مثبت دولت به خواست‎های آنها، خواستار اجرایی شدن وعده‎های دولت شده‎اند.
این دانشجویان اعتصاب غذای هشت روز خود در اعتراض به «تبعیض و ضعف مدیریت» را با دریافت پاسخ مثبت وزیر تحصیلات عالی و دو مشاور رییس جمهوری پایان دادند.
اما حالا آنها می‎گویند که تصمیم‎های دولت مبنی بر برکناری رییس و یکی از استادان دانشکده علوم اجتماعی به دلایل نامشخصی کنار گذاشته شده است. این دانشجویان که شمار آنها به ۸۲ تن می‎رسید، روز سه‎شنبه به همراه شماری دیگر از همقطاران خود در مقابل ساختمان پارلمان تجمع کردند و خواستار اجرای وعده‎های دولت شدند.
معترضان در قطعنامه‎یی نوشتند: «ما خواهان تطبیق فیصله‎یی هستیم که روز هشتم اعتصاب غذا با حضور یافتن رنگین دادفر اسپنتا مشاور امنیت ملی رییس جمهوری، نعمت‎الله شهرانی مشاور رییس جمهوری و عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی کشور در حضور رسانه‌ها ابلاغ شد.»
قعطنامه افزوده که آنچه که به دنبال اعلام پاسخ مثبت این مقام‎ها اتفاق افتاد، رییس دانشکده علوم اجتماعی از مقامش برکنار و قرار بود در یک سمت دیگر منصوب شود و یک استاد این دانشکده هم به دانشکده هنرها برود، اما حالا این تصمیم لغو شده است.
این دانشجویان این دو نفر را مانع انجام اصلاحات در دانشکده خود می‎دانند، اما آنها این ادعای دانشجویان را رد کرده و گفته‎اند که دانشجویان «به تحریک دیگران» دست اعتصاب غذا زدند.
دانشجویان هشدار داده‎اند: «اگر به حرکت‌های مدنی ما توجه نشود، حاضر هستیم دهن‌های خویش را بدوزیم وتعدادی از ما محصلان در مقابل وزارت تحصیلات عالی خویشتن را به آتش خواهیم کشید تا برای تمام دنیا نشان دهیم و وجدان‌های بیدار وهمه‌ عدالت‌خواهان را آگاه سازیم که در این جا هیچ گوش شنوا وچشم بینایی وجود ندارد.»
پس از آن که روز ششم جوزا اعلام شد که خواست‎های این دانشجویان پذیرفته شده، شماری دیگر از دانشجویان و استادان دانشگاه کابل در اعتراض به این امر اقدام به راهپیمایی کردند و برای چند هفته در داخل دانشگاه تحصن کردند.
استادان و دانشجویانی که به درخواست دانشجویان اعتصاب‏‏‎کننده اعتراض داشتند، در نهایت نه تنها پذیرش خواست‌های این دانشجویان را کلیک مردود دانستند بلکه خواستارکلیک برکناری عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی شدند.
آنها هفته گذشته در دیداری با حامد کرزی رییس جمهوری این درخواست و چند درخواست دیگر خود را با او در میان گذاشتند.
استادان و دانشجویان متحصن اعلام کرده‎اند که خواست‌های آنها را حامد کرزی پذیرفته است و به اعتراض‎های خود پایان می‎دهند
لطف‎الله صافی یکی از این استادان گفت: «رییس جمهوری چون بزرگ افغانستان است، تعهداتی را که نسبت به استادان دانشگاه کابل متعهد شده تمامش را عملی می‎کند. بعضی از آنها را فوراً اجرا کرده، مثلاً استقلال مالی، اداری و علمی و همچنین [بازنگری لایحه] تقاعد (بازنشستگی) استادان.»
تصویب قانون تحصیلات عالی از دیگر خواست‎های این استادان بود که آقای صافی گفت که رییس جمهوری وعده داده که زمینه تصویب آن را تا یک هفته دیگر فراهم می‎کند.
این قانون به دلیل بروز جنجال‎ها بر سر واژه‎های «پوهنتون و دانشگاه» و چند واژه دیگر سال‎ها به تاخیر افتاد و این روزها مذاکرات مجلس درباره آن جریان دارد. در حدود یک ماهی که این استادان به اعتراض‎های خود در داخل دانشگاه ادامه می‎دادند، کلاس‎های درس در دانشگاه کابل تقریباً تعطیل بود، اما یکشنبه گذشته برخی از دانشجویان گفتند که درس‌ها در دانشگاه از سر گرفته شده است.
استادان معترض روز سه‎شنبه در یک نشست خبری به صورت رسمی اعلام کردند که حامد کرزی خواست‎های آنها پذیرفته و آنها درس‎ها را در دانشگاه از سر گرفته‎اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.