افغانستان، جشن، شادی و کودکان مسلح

- ۱۸ جوزا ۱۳۹۸

حال‌وهوای کابل هرازگاهی شاهد تحولات خوبی است. با وجود تمام ناامنی‌ها و ناملایمات زنده‌گی در افغانستان، اما در دو عید و جشن نوروز مردم شادی می‌کنند و با جبین گشوده از یک‌دیگر خبر می‌گیرند؛ در این میان کودکان بیشتر از همه دست به ساخت نوستالژی می‌زنند و خاطراتی به جا می‌گذارند که تا پایان عمر آنان را همراهی می‌کند، اما ناامنی در افغانستان وضعیت را به گونه‌یی‌ تغییر داده است که کودکان برای شادبودن و وقت‌گذرانی اسلحه را بیشتر از دیگر وسایل ترجیح می‌دهند. در این گزارش به نگرانی خانوده‌ها و دیدگاه روان‌شناسان در این mandegarزمینه پرداخته شده است.
در افغانستان و کشورهای هم‌فرهنگ عادت بر این است تا بزرگان خانواده به کودکان خود مبلغی را به نام عیدانه بپردازند؛ اما این پول صرف خرید اسلحه‌های مصنوعی و به نقل از فروشنده‌گان کودکانه می‌شود؛ با این که هیچ اسلحه‌یی ولو مصنوعی نمی‌تواند کودکانه باشد.
به‌ باور روان‌شناسان، استفاده از اسباب‌بازی‌هایی که ترویج‌کنندۀ خشونت‌اند، روی سلامت روانی کودکان اثر منفی می‌گذارد.
ژولیا میرزایی، روان‌شناس با نگرانی از اثر منفی مواد منفجره چون پتاقی و اسلحه‌های پلاستیکی می‌گوید، ذهن کودکان در حال جذب و برداشت از محیط و اطراف می‌باشد و سروکارداشتن با چنین وسایل تفریحی ذهن کودکان را برای ترویج خشونت بارور می‌کند.
شماری از خانواده‌ها رسانه‌های تصویری را ترویج‌کنندۀ استفاده از پتاقی و اسلحۀ پلاستیکی می‌دانند و می‌گویند، کودکان از سریال‌ها و فیلم‌هایی که خشونت بارند، الگو می‌گیرند. به گفتۀ آنان، خانواده‌ها، دولت و نهادهای مسئول سهم‌شان را در این راستا به درستی ادا نکرده‌اند.
اما پولیس کابل از گرفتاری ده‌ها فروشنده و استفاده کنندۀ اسلحه‌های پلاستیکی و پتاقی در روزهای عید خبر می‌دهد.
فردوس فرامز، سخنگوی فرماندهی پولیس کابل می‌گوید، فروش اسلحه‌های پلاستیکی از سوی وزارت داخله منع شده و پولیس بیش از ۵۰ کارتن پتاقی را از خانه‌های مسکونی که به گونۀ پرچون به فروش می¬رسید، بدست آورده است.
به گفتۀ او، پولیس کابل هم‌چنان بیش از یکصد نفر را در روزهای عید که از پتاقی و اسلحه‌های پلاستیکی استفاده می¬کردند، بازداشت کرده است.
با آن که وزارت امور داخله بارها موضوع فروش و استفاده از پتاقی و اسلحه‌های پلاستیکی را منع قرار داده، اما به نظر می‌رسد که تغییراتی زیادی در بازارهای این اسباب بازی‌ها نیامده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.