حمله بر بگرام گفت‌وگوها در دوحه را موقتاً متوقف کرد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۲ قوس ۱۳۹۸

گروهی از مهاجمان به روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته با یک موتر پُر از مواد منفجره به یک بیمارستان کوریایی‌ها در نزدیکی پایگاه نظامی بگرام حمله کردند که در نتیجۀ آن، ۲ تن کشته و نزدیک به ۸۰ تن دیگر زخمی شدند. مهاجمان پس از انفجار بم، با نیروهای امنیتی درگیر شده و در نهایت از پا در آمدند.
mandegarدر عین حال، فرماندهی «مأموریت حمایت قاطع» ناتو اعلام کرده که در این حمله به سربازان امریکایی و ناتو آسیبی نرسیده و پایگاه بگرام نیز از این حمله مصون مانده است. «ماموریت حمایت قاطع» ناتو در اعلامیه‌یی همچنان گفته است که این حمله «سریعاً» مهار و عقب زده شد، اما یک ساختمان صحی در حال ساخت به صورت «بد» آسیب دیده است. ناتو همچنان مدعی شده که مهاجمان در نتیجۀ «یک رشته حملات هوایی» کشته شدند.
طالبان ساعتی پس از این حادثه، مسوولیت آن را به عهده گرفتند. این گروه با انتشار بیانیه‌یی گفتند که‌ این حمله کار این گروه بوده و مدعی شده که افراد آن‌ها توانسته‌اند وارد پایگاه بگرام شوند. گروه طالبان در حالی مسوولیت این حمله را به دوش گرفتند که گفت‌وگوی نماینده‌گان امریکا با این مقام‌های ارشدشان در قطر جریان دارد.
یک روز پس از این رویداد، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا این حمله محکوم کرد و گفت که در این حمله پنج تن از سربازان نیروهای خارجی زخمی شده اند. به گزارش رویترز، مایک پومپئو به خبرنگاران گفت: «می‌خواهم حملۀ تروریستی هماهنگ شده در نزدیکی پایگاه هوایی بگرام را با شدیدترین لحن محکوم کنم».
بامداد دیروز جمعه نیز زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ امریکا برای پیش‌برد گفت‌وگوهای صلح که در قطر در حال رأی‌زنی با طالبان است، اعلام کرد که گفت‌وگوها با طالبان را به صورت موقت متوقف کرده است. او در رشته تویت‌هایی از حملۀ طالبان بیمارسانی در نزدیکی پایگاه بگرام ابراز ناراحتی کرده و نوشته است، طالبان باید ثابت بسازند که می‌توانند به خواست مردم افغانستان برای صلح پاسخ دهند. زلمی خلیل‌زاد نوشته است که گفت‌وگوهای صلح برای مدت کوتاهی متوقف شده تا طالبان با رهبری‌شان در بارۀ «موضوعات بنیادی» مشورت کنند.
در عین حال، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر پذیرفته است که هیأت گفت‌وگو کنندۀ این گروه به ریاست ملابرادر، شام روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته با زلمی‌ خلیل‌زاد دیدار و گفت‌وگو کرده‌ است. آقای شاهین اما نوشته که این گفت‌وگو به درخواست آنان متوقف شده و پس از چند روز وقفه و مشورت، از گرفته خواهد شد. سخنگوی طالبان همچنان مدعی شده که دلیل توقف گفت‌وگوها، حمله به پایگاه هوایی بگرام نیست و در این مورد بحثی نشده است.
گفتنی است که مقام‌های امریکایی گفته اند موضوع اصلی دور جدید مذاکرات روی کاهش «خشونت‌ها و آتش‌بس» متمرکز است. این گفت‌وگو سه ماه بعد از آنکه رییس جمهور ایالات متحده آن را متوقف کرده بود، به تاریخ شانزده ماه جاری (روز شنبۀ هفتۀ) گذشته از سر گرفته شد. دلیل توقف مذاکرات، کشته شدن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز امریکایی در یک حملۀ طالبان در کابل عنوان شده بود.
ارگ ریاست جمهوری افغانستان هم این حمله را تروریستی خوانده و گفته که این کار از سوی دشنمان مردم افغانستان انجام شده است. در اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری به نقل از محمداشرف غنی آمده است که او این حمله را «جنایت ضد بشری» خواند گفته: «تروریستان با انجام حملۀ تروریستی بر تاسیسات عامه و مراکز خدمات‌رسانی صحی و عامه، به اهداف شوم‌شان نمی‌رسند، زیرا نیروهای امنیتی و دفاعی ما آنان را در هرکجا سرکوب و به جزای اعمال شان می‌رسانند».
ریاست اجرایی نیز به این حمله واکنش نشان داده و آن را تروریستی خوانده است. در اعلامیۀ ریاست اجرایی آمده است: «این حملۀ تروریستی مغایر تمام ارزش‌های انسانی و اسلامی است و آن را با شدیدترین کلمات محکوم می‌کنیم. متأسفانه تروریستان جنایتکار دست از حمله به اماکن و تأسیسات ملکی و وحشت و دهت در میان غیرنظامیان بر نمی‌دارند. جنایت‌کاران باید بدانند که با چنین حملات بزدلانه به هدف نخواهند رسید.».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.