مجلس نماینده‌گان: کمیشنران متوجه صلاحیت‌های خود باشند

- ۲۳ قوس ۱۳۹۸

شماری از نماینده‌گان مردم در مجلس خواهان اعلام نتیجۀ انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات اند و می‌گویند که کمیشنران این کمیسیون نباید صلاحیت‌های خود را به تائید و یا رد نامزدان انتخابات بگذارد.
آنان که دیروز شنبه، ۲۳ قوس در نشست عمومی این اتاق سخن می‌گفتند، بیان کردند که سرنوشت تمام مردم افغانستان را برخی نامزدان به گروگان گرفته اند.
همزمان بااین، داکتر عبدالله عبدالله، نامزد پیشتاز انتخابات در یک گردهمایی در میان هوادارانش در بغلان گفت که اجازۀ بازشماری هفت ولایت باقی‌مانده به معنای عقب‌نشینی از موضع‌اش مبنی بر باطل شدن آرای تقلبی نیست و او تحت هیچ شرایطی نتایج تقلبی را نمی‌پذیرد.

mandegarکمیشنران صلاحیت‌های خود را به نامزدان ندهند
فریده حمیدی، یک نمایندۀ مردم در مجلس در نشست دیروز در واکنش به نشست‌های کمیشنران و نامزدان گفت که شمارش و اعلام نتیجۀ انتخابات از صلاحیت‌های قانونی کمیشنران است و آنان نباید صلاحیت‌های خود را به نامزدان تفویض کنند. بانو حمیدی به این باور است که کمیشنران کمیسیون‌های انتخابات نباید تن به مشوره با نامزدان بدهد.
او اظهار داشت که کمیشنران باید مطابق قانون به کارش ادامه دهد و پیش از این‌که کشور به بحران برود، نتیجۀ انتخابات را اعلام کند. فریده حمیدی مدعی شد که برخی از نامزدان از «موقع سوءاستفاده» می‌کنند و کمیسیون نباید اجازۀ این کار را بدهد.
در سوی دیگر، اقبال صافی، عضو دیگر مجلس گفت که اگر کمیسیون نتیجۀ انتخابات را اعلام نکند، در واقع «سرنوشت ۳۵ میلیون انسان را در گرو چند تن» قرار داده است. آقای صافی بیان کرد که ادامۀ بُن‌بست و اعلام نشدن نتیجۀ انتخابات، کشور را به سوی بحران می‌برد. این نمایندۀ مردم همچنان گفت که رییس‌جمهور آینده باید به تمام طرف‌ها اجازۀ مشارکت در حکومت را بدهد.
اقبال صافی تأکید کرد که به فرهنگ زورگویی در روند انتخابات باید پایان داده شود. او اما مشخص نکرد که در این روند که زورگویی کرده است. به گفتۀ آقای صافی، ادامۀ روند جمهوری در افغانستان بسته‌گی به سلامت انتخابات دارد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که نشست مشترک دو روز پیشِ کمیسیون‌های انتخاباتی، نماینده‌گان نامزدان، احزاب سیاسی و نهادهای ناظر برای حل بن‌بست انتخابات بی‌نتیجۀ پایان یافت. در آن نشست علاوه بر نماینده‌گان نامزدان، حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات نیز با نمایندۀ یکی از نامزدان درگیری لفظی کرد و با عصابانیت هُشدار داد که نتایج انتخابات را بدون بازشماری آرای ۷ ولایت اعلام می‌کند.

داکتر عبدالله به بازشماری هفت ولایت راضی شد
ناوقت شنبه شب، عبدالله عبدالله رهبر تیم «ثبات و همگرایی» در یک نشست خبری ظاهر شد و از هوادارانش در هفت ولایت شمالی کشور خواست تا به کمیسیون انتخابات اجازۀ بازشماری آرای این ولایت‌ها را بدهند. آقای عبدالله اما گفت که این تصمیم به معنای پذیرش ۳۰۰ هزار رایی نیست که به آن اعتراض دارند.
داکتر عبدالله پس از این تصمیم به ولایت بغلان رفت و با هوادارانش دیدار کرد. آقای عبدالله در نشستی در میان هوادارانش در این ولایت تأکید کرد که زعیم آیندۀ افغانستان باید از طریق آرای پاک مردم تعیین شود. داکتر عبدالله گفت که می‌خواهد «نام بد تقلب از سرزمین پاک افغانستان» گم شود و هر کسی در هر سطح و سویه‌یی که انتخاب می‌شود، با آرای پاک مردم انتخاب شود.
داکتر عبدالله از هوادارانش از بهر بسته کردن دروازه‌های ولایتی کمیسیون انتخابات سپاسگزاری کرد و بار دیگر از آنان خواست تا به کمیسیون انتخابات اجازه دهند آرای هفت ولایت باقی‌مانده را بازشماری و تفتیش کند. او اما اضافه کرد که این تصمیم را از آن جهت گرفته تا به کمیشنران فرصت داده شود تصمیم‌های‌شان را بربنیاد قانون، لوایح و طرزالعمل‌های تصویب شده بگیرند.
عبدالله گفت که به دنبال «اضافه‌خواهی» نیست و «هیچ وقت و در هیچ شرایطی» اجازه نمی‌دهد کاری صورت گیرد که موجب «پایان مردم‌سالاری» در افغانستان شود. به گفتۀ داکتر عبدالله: «خواست همۀ ما یکی است و آن این‌که ما هیچ اضافه‌خواهی نداریم و هیچ وقتی هم نمی‌خواهیم که یک لحظ یک هموطن ما برایش مزاحمت ایجاد شود، اما در عین حال و هیچ وقتی و تحت هیچ شرایطی این اجازه را نمی‌دهیم یک کار صورت بگیرد که خدای ناخواسته پایان آرزوی مردم برای تحقق مردم‌سالاری و حاکمیت قانون باشد».
گفتنی است که روند بازشماری و تفتیش آرای انتخابات بیشتر از یک ماه پیش آغاز شد، ولی ستاد انتخابات «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله با این روند مخالفت کرد. ستاد انتخابات آقای عبدالله خواهان ابطال ۳۰۰ هزار رای پیش از انجام این روند بود که به گفتۀ آنان «تقلبی و مشکوک» اند. کمیسیون انتخابات اعلام کرده که امروز یکشنبه، ۲۴ قوس روند بازشماری هفت ولایت را آغاز می‌کند و پس از آن، نتیجۀ ابتدایی انتخابات را اعلام می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.