در مراسم رونمایی کتاب رویدادهای خونین افغانستان، مطرح شد: با مکتوب‌سازی رویدادهای دوران جهاد و مقاومت، تاریخ‌مان را زنده نگهداریم

- ۱۱ دلو ۱۳۹۹

 

کتاب رویدادهای خونین افغانستان، به روزچهارشنبه مورخ ۲ دلو ۱۳۹۹ در بنیاد فرهنگی شهید مسعود، در کابل رونمایی شد.

این کتاب، هشتمین اثر رحمت الله بیگانه است که در ۱۶۲ صفحه، به روزشمار وقایع سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ پرداخته شده و در زمستان ۱۳۹۹ زیور چاپ یافته است.

کتاب رویدادهای خونین افغانستان، از کشته‌شدن داکتر نجیب‌الله رییس‌جمهور وقت افغانستان آغاز و تا شهادت احمدشاه مسعود در کشور؛ اتفاقات و جریاناتی را در بر دارد.

رحمت‌الله بیگانه نویسندۀ این اثر، در مقدمۀ کتاب خود می‌نویسد که «با خوانش این جزوۀ کوچک، شما به موضوعات بزرگ و تکان‌دهندۀ تاریخی، پی خواهید برد که متأسفانه، این تراژیدی خونین در افغانستان، هم‌چنان ادامه دارد. روزشمار وقایع دوران مقاومت را نوشتم تا سند و آیینه‌یی باشد برای آینده‌گان.

داکتر شمس الحق آرینفر رییس کمیتۀ فرهنگی بنیاد شهید مسعود، وضعیت مقاومت را از دید حمایت‌های داخلی و خارجی تشریح نموده افزود: در دوران مقاومت، شهکارهای فراوانی اتفاق افتاده و ضروری است که همه با روایت‌های درست و مستند، به نسل‌های بعدی انتقال کند. او گفت: کتاب «رویدادهای خونین افغاستان» گامی است در راستای مستند ساختن همین رخ‌دادها و نیاز است که در زمینه، کارهای بیش‌تری صورت گیرد.

هم‌چنین بسم‌الله محمدی وزیر دفاع پیشین افغانستان نیز در سخنانش، ضمن یادکرد از جریان هجوم طالبان و جنایت‌هایی که در گوشه و کنار افغانستان؛ به ویژه مردم شمالی انجام دادند، چاپ چنین کتاب‌هایی که بیان‌گر رویدادهای روزهای دشوار افغانستان باشد را ارزش‌مند خواند. آقای محمدی گفت: این کتاب یادآور وقایعی است که با خواندنش، یه یاد سخت‌ترین روزهای مقاومت می‌افتیم و به یاد روزهای دشواری که قهرمان ملی افغانستان را از دست دادیم.

همین‌گونه صدیق‌الله توحیدی مسوول کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران، حین ایراد سخنرانی گفتند که ثبت وقایع زمان مقاومت، معنای انتقام و عصبیت را ندارد؛ بل‌که تصویرکردن حقایق تاریخی است. او گفت که چهره‌های جریان مقاومت ملی افغانستان؛ پیش‌تر از این باید جنایات طالبان را مستند می‌ساختند و وحشت این گروه خون‌آشام را به همه نمایان می‌کردند تا نسل‌های آینده، می‌دانستند که بر گذشته‌گان‌شان چه رفته است.

آقای توحیدی خاطره‌ای را یادآوری کرده گفت که در زمان مقاومت، دفترمان در جبل‌السراج بود. می‌دیدیم که طالبان، چگونه باغ‌های شمالی را آتش می‌زدند، چگونه خانه‌های شمالی را می‌سوزاندند… در طول یک هفته، بخشی از مناطق شمالی را آتش می‌زدند. همه این ها نیاز به ثبت و مستندسازی دارند تا بعدها فراموش نشوند.

در همین حال احمدولی مسعود رییس بنیاد شهید مسعود، با قدردانی از تلاش‌های رحمت‌الله بیگانه نویسندۀ کتابِ رویدادهای خونین افغانستان، گفتند که این اثر، می‌تواند برگۀ خوبی از تاریخ باشد؛ زیرا نویسنده، خود گواه این رویدادها بوده است. او هم‌چنان از تعهد بنیاد شهید مسعود نسبت به کارهای فرهنگی؛ به‌ویژه مستندسازی و ثبت رویدادهای جهاد و مقاومت، اطمینان داد و افزود: همان‌گونه که بنیاد شهید مسعود، در طی دودهۀ گذشته در خدمت فرهنگیان بوده است؛ به این تعهد خود بابند بوده و از فراورده‌های فرهنگی، حمایت می‌کند.

مولانا فرید تحلیل‌گر مسایل سیاسی، یکی دیگر از سخنرانان این همایش، خاطرنشان کرد که «این کتاب هرچند حجم کوچکی دارد؛ اما وقایع بزرگی شبیه قتل داکتر نجیب، مقاومت در برابر تروریزم و شهادت بزرگ‌ترین و آخرین چریک زمین (شهید مسعود) را در بر دارد». او گفت که در شرایط کنونی، راهی جز مقاومت نیست و کسانی که جریان مقاومت را تخریب می‌کردند؛ امروز به حقانیت ما پی برده اند. پس با مکتوب‌سازی رویدادهای تاریخی دوران جهاد و مقاومت، می‌توانیم تاریخ مان را زنده نگهداریم.

در اخیر حشمت‌الله رادفر نیز با ستایش از آخرین اثرِ چاپ‌شدۀ آقای بیگانه (رویدادهای خونین افغانستان) از مقاومت‌گران خواستند تا منحیث نسلی که مسوولیت‌های‌شان را در دهه‌های گذشته به‌نحوی ادا کرده‌اند؛ یاد داشت‌ها و خاطرات‌شان را بنویسد تا نسل آینده، از تاریخ‌شان با خبرباشند.

در  این همایش، شمار زیادی از مقاومت‌گران و فرهنگیان اشتراک ورزیده بودند.

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.