پیشنهاد مارشال دوستم به رییس جمهور غنی: در افغانستان باید وضعیت نظامی اعلان شود «وزارت عدلیه در پی ساختن قانون حالت اضطرار است»

گزارشگر:رعنا نظری ماندگار - ۱۶ اسد ۱۴۰۰

مارشال عبدالرشید دوستم در پیشنهادی به رییس جمهور کشور گفته است که دولت باید وضعیت نظامی در کشور اعلام کند.

در همین حال یک منبع دیگر در وزارت عدلیه می‌گوید که این وزارت از مدتی به این طرف کار روی تسوید قانون حالت          اضطرار را روی دست گرفته است.

منبع می گوید که قرار است این قانون بعد از نهایی شدن مسوده آن به کابینه و پس ایجاد اصلاحات لازم به شورای ملی ارایه شود.

وزارت عدلیه هنوز به گونه رسمی در این خصوص چیزی نگفته است.

اما اعلام وضعیت نظامی در کشور بخشی از طرح امنیتی مارشال دوستم است که از سوی رییس جمهور غنی رد نشده است.

احسان نیرو سخن‌گوی حزب جنبش ملی می‌گوید که مارشال دوستم پیشنهاد کرده است که یک نشست بزرگ در یکی از قطعات کماندو با حضور رهبران سیاسی برگزار شود و در آن وضعیت نظامی در کشور اعلام گردد.

به گفتۀ او در دو روز آینده ممکن است که این طرح به صورت رسمی اجرایی شود.

سخنگوی حزب جنبش گفت که رسیده‌گی به وضعیت عمومی کشور، ولایت‌های شمالی و شمال‌شرق کشور از محورهای گفت‌وگوی مارشال عبدالرشید دوستم با رییس جمهور غنی بوده است.

نیرو افزود که امنیت شهر کابل و کمربندی‌های آن، میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی، ایجاد قوه منظم در شمال کشور و نظارت از وضعیت شهر کابل توسط امنیت ملی از دیگر محورهای طرح امنیتی مارشال دوستم است.

مارشال دوستم با توجه به وضعیت امنیتی شهر شبرغان به رییس جمهور پیشنهاد کرده است که ۵۰۰ نیروی قطعه خاص را به جوزجان اعزام کند که از سوی رییس جمهور غنی پذیرفته شده است.

جنرال دوستم بعد از وخم شدن اوضاع امنیتی در جوزجان و فاریاب از ترکیه به کابل آمده است و با رییس جمهور غنی داکتر عبدالله و دیگر مقامات حکومتی و رهبران سیاسی دیدار کرده است.

گفتنی است که پیش نهاد شکل گیری حکومت نظامی در افغانستان و نیز روی دست گرفتن مسوده قانون حالت اضطرار در حالی مطرح شده است که اخیرا اوضاع امنیتی در کشور رو به وخامت گذاشته است و شماری از شهرهای کشور در جنگ شدید با طالبان به سر میبرند و شهر زرنج در نیمروز و شبرغان در جوزجان تقریبا به دست طالبان افتاده است.

ادامۀ جنگ در اطراف خانۀ مارشال دوستم

در همین حال مقامات محلی در ولایت جوزجان می‌گویند که با هجوم طالبان به مرکز ولایت جوزجان، جنگ همچنان ادامه دارد و طالبان توانستند پرچم سفید خودو را در میدان مرکزی شبرغان نصب محمدکریم جوزجانی، نماینده مردم جوزجان در مجلس نمایندگان می‌گوید که هم‌ اکنون در اطراف ریاست امنیت ملی و تیپ ارتش مستقر در مرکز شهر و محل «۵۰۰ فامیلی» (اطراف خانۀ جنرال دوستم) جنگ ادامه دارد. به گفتۀ او طالبان با تصرف زندان شبرغان، همۀ زندانیان را رها کرده‌اند. طالبان نیز با نشر تصاویر ویدیویی افرادی را نشان می‌دهند که درحال عبور از یک جاده هستند. آنان نیز مدعی هستند که قادر به تصرف زندان و رهایی آنان شده‌اند. به گفتۀ آقای جوزجانی، نیروهای کمکی تازه به شهر شبرغان رسیده‌اند. ایشان افزودند که صبح امروز خبرهای درباره کشته شدن والی جوزجان از سوی طالبان نیز شنیده شده است. همچنین گزارش‌های رسیده از ولایت بلخ در همسایگی جوزجان نیز حاکی از این است، که صبح امروز جنگ شدید در «پل‌امام‌بُکری و کُود برق» که در نزدیکی قول اردوی ۲۰۹ شاهین ارتش افغانستان قراردارد، شروع شده است. سیدمصطفی سادات، ولسوال دهدادی می‌گوید که ۱۱ فایر هاوان پیش از چاشت روز شنبه در شمال و غرب قول اردوی ۲۰۹ شاهین اصابت کرده است که شماری از این خمپاره‌ها بر مناطق مسکونی فرود آمده‌ که تلفات جانی نداشته ولی خسارت مالی به بار آورده است. این در حالی است که روز گذشته طالبان با تصرف شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز در مرز ایران توانستند که اولین مرکز یک ولایت را به تصرف خود در آورند.

 جنگ در سایر ولایت ها

در همین حال جنگ در سایر ولایت ها ادامه دارد و مراکز برخی از ولایت ها شدید ترین جنگ را تجربه کرده اند.

شهر هرات، تالقان، فیض آباد، لشکر گاه و شهر قندها و همین طور شهر غزنی شاهد حملات شدید طالبان و مقاومت دولت بوده است. در این شهر ها خانه های مردم و دوکانها و مراکزعامه به شدت آسیب دیده اند و هزاران تن طی هفته گذشته بی خانمان شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.