نفر اول کانکور افغانستان: سال گذشته به دانشگاه راه نیافتم

- ۱۳ حوت ۱۳۹۱

ابوجمال علوی/ بی بی سی
عبد القاسم، جوانی که در امتحانات کانکور سراسری افغانستان مقام اول را گرفته در روستایی دور افتاده آهنگران در ۳۵ کیلومتری شهر چغچران مرکز ولایت غور در مرکز افغانستان زنده‌گی می‎کند.
او را روز بعد از اعلام نتایج در زادگاهش یافتم. جوان خونگرم و مودب که در سال ۱۳۹۰ طعم تلخ ناکامی در امتحانات کانکور سراسری را چشیده بود.
قاسم با کسب ۲۶۳ نمره در سال ۱۳۹۰ از جمله شاگردانی بود که قادر به راهیابی به دانشگاه و قبولی در رشته دلخواه خود نشد.
این شکست هرچند که سخت و تلخ بود اما قاسم را برای ادامه زنده‌گی مصمم‎تر کرد.
او می‌گوید برای موفقیت بیشترش با جدیت درس خوانده و به شهر هرات درغرب افغانستان رفته تا کلاس‌های کانکور را در کلان شهرها نیز تجربه کند.
قاسم می‎گوید: «در امتحانات امسال برای دستیابی به مقام اول کانکور سراسری افغانستان رقابت نکرده، بلکه می‌خواسته به رشته دلخواه خود که اقتصاد دانشگاه ولایت هرات است راه یابد.»
او می‎گوید که پنجشنبه ۱۰ حوت، روزی که نتایج امتحان کانکور اعلام شد در شهر چغچران مرکز ولایت غور بوده، تا به موقع از نتایج امتحانات با خبر شود.
قاسم توضیح می‌دهد که بعد از ظهر همان روز تا دیروقت در شهر مانده ولی با اصرار پدرش با آنکه خود تصمیم داشته برای شنیدن نتایج در شهر بماند، اما به خانه بازگشته است.
قاسم از بی تابی‌اش می‌گوید و اینکه روزها ۳۵ کیلومتر جاده خاکی را طی کرده به مرکز ولایت غور می‌آمده و منتظر شنیدن نتایج کانکور می‌شده و بعد به روستایش باز می‎گشته.
او وقتی که شامگاه همان روز به خانه می‎رسد در زیر نویس تلویزیون خانه‌اش می‎بیند که نتایج کانکور اعلام شده و قراراست تا ساعاتی دیگر نمرات در سایت‌های انترنتی قابل دسترسی باشد.
قاسم می‎گوید:» در روستایم تلفن کار نمی کند مجبور شدم روی تپه‎ها و بروم به برادرم در هرات زنگ بزنم. برادرم گفت تو قبول شدی، در هوای سرد و زوزه باد دیگر صدای برادرم را نشنیدم.»
قاسم افزود:» برای فرار از سرما دوباره به خانه بازگشتم و رسانه‎ها را دنبال کردم وقتی از یکی از آن‌ها نام خود راشنیدم که نفر اول کانکور سراسری افغانستان شده‎ام، بهت زده شدم و تمام شب را از خوشحالی بیدار ماندم.»
قاسم درباره زنده‌گی شخصی‎اش توضیح می‎دهد که تنهایی مادرش او را مجبور کرده که تن به ازدواج بدهد.
او فقط ۲۲ سال دارد و پدر دو فرزند است. ولی به جوانان توصیه می‌کند که اول به فکر درس باشند و بعد ازدواج کنند. زیرا به نظر او ازدواج مشکلات خاص خود را دارد که با درس خواندن جمع کردنش سخت است.
نفر اول کانکور افغانستان می‎گوید که می‎خواهد چهار برادرش که کوچک تر از خود او هستند نیز درس بخوانند، تا بتوانند به موسسات آموزش عالی راه یابند.
خواهر قاسم فقط در سطح خواندن و نوشتن سواد دارد و پدر ومادرش بی‌سواد هستند.

او شاگرد مدرسه سلطان علاء الدین غوری است که از خانه‌اش ۳۵ کیلومتر فاصله دارد.
عبد الجبار پدرقاسم که یک تاجر محلی است، می‌گوید که پیروزی پسر او به عنوان نفر اول کانکور، برای غور و مردم افغانستان افتخار است و از تمام پدر و مادران می‌خواهد که به فرزندان خود اجازه درس خواندن بدهند.
مادر قاسم که به سختی گپ می‌زند می‎گوید:» خیلی خوشم که قاسم نفر اول شده است.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.