هشدار وزارت دفاع انگلیس: بقای دولت افغانستان در خطر است

- ۲۷ حوت ۱۳۹۱

اندیشکدۀ وزارت دفاع انگلیس می‌گوید سربازان انگلیسی در حال نبرد در افغانستان بخشی از جنگی هستند که تلاش داشته تا یک ایدیولوژی بی‌گانه با فرهنگ مردم افغانستان را تحمیل کند در حالی که این جنگ از نظر شرایط نظامی غیرقابل پیروزی است.
به نوشته روزنامه ایندیپندنت، در گزارش اندیشکدۀ وزارت دفاع انگلیس آمده است که نیروهای ناتو نتوانسته‌اند پناهگاهای امن شبه نظامیان را مهار کرده یا از مناطق روستایی محافظت کنند.
در این گزارش هشدار داده شده که شرایط مورد نظر برای تضمین بقای دولت افغانستان پس از خروج سربازان خارجی از این کشور در سال آینده وجود ندارد. هنگامی که سربازان خارجی از افغانستان خارج شوند این کشور یک پایگاه اقتصادی بسیار ضعیف و به شدت آسیب دیده خواهد داشت که به معنی این خواهد بود که کشورهای غربی مجبور هستند برای سال‌های آینده به تامین اعتبار برنامه‌های حمایتی گسترده برای افغانستان بپردازند.
همچنین در این گزارش عنوان شده که حتی اگر شرایط داخلی در افغانستان باثبات باشد دولت این کشور در مقابل فعالیت‌های بی ثبات کننده همسایگان دوام نخواهد آورد.
در این گزارش با اشاره به پاکستان تصریح شده است: بازیگران منطقه‌یی دارای نفع مشخصی در موفقیت دولت کابل نیستند.
این گزارش در ماه نوامبر سال گذشته میلادی توسط اندیشکده مرکز دکترین توسعه و مفاهیم وابسته به وزارت دفاع انگلیس با عنوان «درس‌هایی از دوران انتقالی شوروی در افغانستان» تهیه شده است.
همچنین این گزارش به بررسی تعداد بسیار زیاد فاکتورهای مشابهی که جنگهای ناتو و شوروی در افغانستان را در بر گرفته‌اند می‌پردازد.
در ادامه این گزارش آمده است: بیشترین تشابه این دو جنگ این است که هر دو جنگ به این هدف انجام شدند تا یک ایدیولوژی بی‌گانه با تفکر مردم افغانستان را تحمیل کند. نیروهای شوروی امیدوار بودند در این کشور یک دولت کمونیستی برقرار کنند در حالی که ناتو می‌خواهد یک دموکراسی در آن ایجاد کند. به همین میزان شگفت انگیز این است که هر دو طرف هنگامی که فهمیدند جنگ‌هایشان به لحاظ شرایط نظامی غیر قابل پیروزی است دست از هدف محوری خود برداشتند و فهمیدند که حمایت از مردم افغانستان ضروری است.
در ادامه این گزارش تاکید شده است: هر دو مداخله نظامی به عنوان حملات خارجی توصیف شدند که تلاش داشته تا از یک دولت مرکزی غیر مردمی و فاسد علیه یک جنبش شبه نظامی محلی که دارای حمایت مردمی، انگیزه قدرتمند مذهبی و پایگاه‌های امن در خارج است، حمایت کنند.
این گزارش تصریح می کند علاوه بر آن افغانستان بار دیگر با یک پایگاه اقتصادی بسیار ضعیف و شدیداً آسیب دیده برجای مانده که به شدت وابسته به کمک‌های خارجی خواهد بود.
این گزارش به صراحت می گوید صحنه بین المللی در زمان هر دو جنگ‌های ناتو و شوروی در افغانستان به شدت مشابه با یکدیگر هستند و آراء جهانی هر دو جنگ را به عنوان مداخلاتی شکست خورده قضاوت کردند. هردو آنها در راهبرد رهبری جهانی خود با کاهش اعتماد رو به رو شده و شاهد بودند که فشارهای مالی و داخلی برای دست برداشتن از اقدامشان در حال افزایش است.
این گزارش در خصوص درس‌های جنگ‌های افغانستان برای نیروهای مسلح می‌گوید: مشابهت های نظامی نیز به همان میزان شگفت انگیز هستند ارتش چهلم شوروی سابق نتوانست به طور قاطعانه مجاهدین افغان را شکست دهد در حالی که خود با تهدیدی وجودی رو به رو نبود و این وضعیت دقیقا بازتاب مخمصه نیروهای ایساف در افغانستان است.
هیچ کدام از این جنگ‌ها نتوانستند مرزهای افغانستان و پناهگاه‌های امن شبه نظامیان را تحت کنترل در بیاورند و هر دو آنها در حمایت از مردم روستاها ناتوان بودند.
در این گزارش اذعان می شود که طرح خروج شوروی از افغانستان با یک چارچوب زمانی که به طور علنی اعمال شد با مشکل رو به رو شد. فرماندهان کشورهای غربی دولت‌های امریکا و انگلیس را به خاطر اعلام علنی یک چنین چارچوب‌های زمانی متهم کردند.
این گزارش می‌افزاید: موفقیت خروج ناتو از افغانستان احتمالا با همان معیارهایی تعیین خواهد شد که در خصوص قضاوت عینی انتقال قدرت مربوط به شوروی سابق استفاده شدند که شامل طول عمر و تاثیر دولت مرکزی روی کار است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.