بلخ چشم در راه نوروز و میلۀ گل‎سرخ

- ۲۸ حوت ۱۳۹۱

مردم بلخ این روزها با آذین بندی و خاک روبی شهر چشم انتظار مسافران بهاری هستند تا با آمدنشان بهار را به مزارشریف بیاورند، همه چیز برای برگزاری مراسم جشن میله گل سرخ آماده است.
همه ساله با فرا رسیدن سال نو (نوروز) دولت مردان محلی بلخ و ساکنان شهرمزارشریف مرکز ولایت بلخ برای تجلیل از سال جدید آماده‌گی می‌گیرند.
ولایت بلخ اساسی‌ترین مکان جهت تجلیل و گرامی‌داشت از سال نو در کشور به شمار می‌رود.
حدود دو ماه مانده به برگزاری مراسم سال نو (کمیسیون تجلیل از جشن نوروز) ایجاد می شود. که مسوولیت رهبری این کمیسیون به سترجنرال عطا محمد نور والی بلخ واگذار شده و اعضا دیگر آن را مسوولان ادارات دولتی بلخ تشکیل می‌دهند.
این کمیسیون در بخش‌های مختلف تقسیم بندی شده و هدف اساسی و اصلی آن کمیسیون ایجاد زمینه های بهتر برای تجلیل از جشن عنعنه‌یی نوروز می‌باشد.
تأمین امنیت، تزئین، تنظیف (پاک کاری) شهر و راه اندازی برنامه‌های فرهنگی و ورزشی از عمدترین کارهای کمیسیون تجلیل از جشن نوروز است.
جشن نوروز (سال نو) از جمله چهار جشن دوره آریایی‌ها است که تنها این جشن در حال حاضر در افغانستان و به ویژه در ولایت بلخ به شکل پرشکوه تجلیل می‌شود.
«مهرگان»، «یلدا» و «سده» سه جشن دیگری آریایی‌ها است که تقریباً به دست فراموشی سپرده شده و از این جشن‌ها در افغانستان به گونه کمرنگی تجلیل می‌شود و یاهم هیچگونه مراسم به منظور تجلیل از آن صورت نمی‌گیرد.
مراسم تجلیل از سال نو همه ساله در شهر مزارشریف در زیارتگاه روضه مبارک منسوب به حضرت علی در روز نخست سال جدید هجری شمسی با برافراشتن جهنده برگزار می‌شود.
این جهنده برای چهل روز به حالت اهتزاز نگهداشته می‌شود، در این چهل روز هزاران نفر از گوشه و کنار افغانستان برای زیارت به شهر مزارشریف می‌آیند.
از سوی دیگر بلخ به دلیل اینکه بستر اساسی فرهنگ گذشته آریایی ها بوده بنابر این توجه ویژه‌یی از سوی حکومت محلی برای راه اندازی جشن نوروز صورت می‌گیرد.
تنویر و تزئین جاده‌های منتهی به روضه مبارک منسوب به حضرت علی (ک)، غرص ده‌ها هزار نهال در گوشه و کنار شهر مزارشریف و تلاش برای تزئین و پاک نگهداشتن شهر از جمله اهداف حکومت محلی بلخ است.
نه تنها حکومت محلی بلخ برای تزئین و پاک نگهداشتن شهر آماده‌گی می‌گیرند بلکه ساکنان این سرزمین نیز با تزئین، پاک کاری و رنگمالی منازل و آپارتمان هایشان آماده‌گی از میزبانی در سال نو نشان می‌دهند.
از سوی دیگر با فرا رسیدن مراسم جشن نوروز، جاده های منتهی به شهر مزارشریف شاهد ترافیک سنگین و شلوغ است.
بر همین اساس مسئوولان امنیتی ولایت بلخ میگویند، به منظور تامین امنیت بهتر شهر مزارشریف در روزهای نوروز ۷ کمربند امنیتی در اطراف شهر ایجاد نموده است.
بیشتر علاقه‌مندانان که برای تجلیل از سال نو به شهر مزارشریف می‌آیند از ولایت‌های کابل، پروان، غزنی، هرات قندهار و ننگرها هستند که از شاهراه سالنگ عبور می‌کنند.
به همین خاطر، دولت تصمیم گرفته تا از تاریخ ۲۲ حوت الی ۸ حمل عبور و مرور موترهای بابری را در شاهراه سالنگ متوقف کند.
از سوی دیگر موترهای بابری در شهر مزارشریف هم در روزهای نوروز از طرف روز اجازه عبور و مرور ندارند و تنها می‌توانند از طرف شب آن هم با در نظر داشت وضعیت ترافیکی اجازه عبور و مرور را بدست آورند.
بازرگانان و مغازه دارن شهر مزارشریف نیز در شب روزهای سال نو که میزبان هزاران نفر هستند و شاهد افزایش فعالیت های تجارتی می‌باشند.
مسوولان محلی در بلخ می‌گویند، با فرا رسیدن سال نو فعالیت های تجارتی در شهر مزارشریف افزایش یافته و مغازه داران، هتل داران و کسبه کاران درآمدهای زیادی را در این روزها بدست می‌آورند.
همه ساله در آستانه سال نو مسافرخانه‌ها و هتل‌های شهر مزارشریف مملو از مسافران بوده که حتی مسافران که در هتل ها و مسافرخانه جایی برایشان مهیا نمی شود به بیرون از این مکان ها شب روز شان سپری نموده تا سال نو را در شهر مزارشریف جشن بگیرند.
همچنین ولایت بلخ نیز برای همکاری با بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان جشن عنعنه‌یی نوروز که به شهر مزارشریف می‌آیند، مکاتب نزدیک به روضه مبارک را تبدیل به مهمانخانه‌ها می‌کنند.
مهمان‌هایی که از ولایت‌های مختلف به منظور تجلیل از سال نو به شهرمزارشریف می‌آیند و برای بود باش شان مکان پیدا نمی‌شود، آنان می‌توانند که در مکتب‎هایی که از سوی مسولان محلی اختصاص داده شده سکونت داشته باشند.
برنامه‌های فرهنگی و ورزشی نیز تحت عنوان میله گل سرخ بخشی دیگری از برنامه‌‍های تنظیم شده حکومت محلی است که در مکان‌های مختلف شهر مزارشریف راه اندازی می‌شود.
حبیب نجفی‌زاده – مزارشریف

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.