احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





ناتوانی دولت در بازداشت یک فرمانده محلی متهم به کشتار در ارزگان

- ۰۴ حمل ۱۳۹۲

با گذشت ماه‌ها از تعهد وزارت داخله افغانستان برای دستگیری یک فرمانده ملیشه‌های محلی در ولایت ارزگان که به تخطی‌های شدید حقوق بشری متهم است، حکیم شجاعی هنوز آزاد است.
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که تلاش‌های وزارت داخله برای دستگیری فرمانده شجاعی، همچنان ادامه دارد.
گمان می‌رود که فرمانده شجاعی به دلیل حمایت قوی سیاسی و نظامی از او در کابل و ارزگان، بازداشت نمی‌شود.
باشنده‌گان محل و شماری از نماینده‌گان در شورای ملی افغانستان کریم خلیلی، معاون ریاست جمهوری و نیروهای ویژه امریکایی را به حمایت از فرمانده شجاعی متهم می‌کنند – حمایتی که آقای خلیلی و نیروهای امریکایی آنرا رد می‌کنند.
صدیق صدیقی دلایل سیاسی‌یی را که مانع گرفتاری فرمانده شجاعی شده است، رد نمی‌کند.
او گفت: «ما معلومات دقیق در دست نداریم که شجاعی ازسوی نیروهای ویژه امریکایی و یا کدام گروه دیگر حمایت می‌گردد. اگر حمایت هم می‌شود خواست ما این است که باید شجاعی حمایت نشود. وزارت داخله فیصله نموده است که شجاعی باید دستگیر گردد و مسایل سیاسی که وجود دارد، مربوط پولیس افغانستان نمی‌شود.»
۱۲۰ شکایت بدرفتاری
شجاعی فرمانده ملیشه‌های محلی در خاص ارزگان است که توسط نیروهای خارجی تمویل و تجهیز می‌گردد.
یک روزنامه آسترالیایی گزارش داده است که تفنگداران زیر فرمان شجاعی، پس از کشتن مردها به زنان و دختران تجاوز گروهی می‌کنند و حتی در بعضی موارد پستان‌های زنان را با دندان می‌بُرند. اگر این ادعاها درست ثابت شود، این نخستین‌‌بار در ده سال گذشته باشد که از تجاوز جنسی بر زنان به حیث یک تکتیک جنگی کار گرفته می‌شود.
عبیدالله بارکزی، رییس کمیسیون سمع شکایات مجلس سنا می‌گوید که دست کم ۱۲۰ شکایت از بدرفتاری ملیشه‌های شجاعی را با نهادهای عدلی و انفاذ قانون در میان گذاشته است.
فرمانده شجاعی حدود یک سال پیش برای مدت محدودی بازداشت شد، اما به گفتۀ آقای بارکزی توسط مقامات بلندپایه در حکومت افغانستان، از بند رها گردید.
فقط طالب کشته‌ام
شجاعی تمام این اتهامات را رد می‌کند. او به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که فقط دشمن طالبان است و طالبان را کشته است.
شجاعی گفت: «من بارها گفته ام که دشمن طالب هستم و با طالبان مبارزه می‌کنم. اگر دولت افغانستان یک هیأت حقیقت یاب را درساحه بفرستد و آن هیأت بدون مسایل قومی و نژادی در کار خود عمل نماید، در صورتی که من متهم شناخته شوم آماده هرنوع مذاکره هستم.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.