احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





محمد یونس قانونی در دیدار با جان کری: انتخابات شفاف یگانه راه نجات افغانستان است

- ۰۶ حمل ۱۳۹۲

محمد یونس قانونی عضو ارشد شورای رهبری ائتلاف ملی افغانستان در دیدار با جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا روی مسایل مختلف سیاسی و امنیتی از جمله انتخابات ۲۰۱۴ بحث و گفت‌وگو کرده است.
در این ملاقات که شماری از شخصیت‌های سیاسی و مقامات دولتی افغانستان نیز حضور داشتند، آقای قانونی به نماینده‌گی از ائتلاف ملی افغانستان صحبت کرد و انتخابات شفاف و عادلانه و سرتاسری در افغانستان را یگانه راه نجات کشور دانست و تأکید نمود که دوستان بین‌المللی افغانستان باید از پروسه سیاسی دموکراتیک و شفافیت انتخابات حمایت کنند.
این عضو ائتلاف ملی افغانستان با اشاره به روند انتقال مسوولیت‌های امنیتی در کشور و آماده شدن افغانستان برای بر عهده‌گیری این مسوولیت‌ها افزود: سال ۲۰۱۴ سال فرصت‌ها و چالش‌ها در افغانستان است، اگر ما قادر شدیم یک انتخابات سالم برگزار کنیم و یک انتقال مسالمت‌آمیز سیاسی پشت سر بگذاریم، می‌توانیم چالش‌ها را به فرصت‌ها تبدیل کنیم و گرنه ممکن است بحرانی دامن گیر کشور شود که هیچ کس قادر به کنترل آن نباشد.
آقای قانونی افزود: تاخیر در برگزاری انتخابات و یا برگزاری آن با مکانیزم‌های تقلب‌آمیز می تواند چنین بحرانی را خلق کند و چالش‌های نفسگیری را در کشور بوجود بیاورد.
وی اقدامات حکومت و نهادهای ذیربط در خصوص آوردن اصلاحات در ساز و کارهای انتخاباتی را ناکافی دانست و تاکید کرد که متاسفانه حکومت افغانستان تا اکنون هیچ قدمی در راستای اصلاح و بهبود مکانیزم‌های انتخاباتی که قناعت جریانات سیاسی و مدنی را فراهم سازد برنداشته است.
آقای قانونی با اشاره به شکل گیری یک محور بزرگ سیاسی مرکب از بیش از۲۲حزب و ائتلاف سیاسی در قالب شورای همکاری افزود که این محور بزرگ سیاسی یک تحرک قوی را در کشور به وجود آورده است که که هرگونه نگرانی در مورد خلای سیاسی در کشور را رفع می‌سازد و باید از همین اکنون – یعنی در سال ۲۰۱۳ – تمام تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات سال ۲۰۱۴ اتخاذ گردد.
در این دیدار جان کری وزیر خارجۀ امریکا نیز تاکید کرد که جامعه بین‌المللی از جمله ایالات متحده امریکا با تمام توان از پروسه سیاسی افغانستان و روند شفاف انتخابات حمایت می‌کند، وی افزود به باور ما نیز هیچ بدیل و جایگزینی برای انتخابات وجود ندارد . آقای کری افزود که در دو ملاقاتی که با رییس جمهورکرزی داشته تاکید کرده است که انتخابات باید شفاف و قابل قبول برای تمام نیروهای سیاسی افغانستان باشد.
وزیر خارجه امریکا تاکید نمود که جامعه بین‌المللی همچنان در کنار مردم افغانستان ایستاده هستند و از روند سیاسی دموکراتیک در این کشور حمایت می‌کنند .
وی با تایید سخنان آقای قانونی افزود که ایالات متحده نیز با درک اهمیت انتقال مسالمت‌آمیز و مشروع سیاسی در سال ۲۰۱۴ از یک انتخابات شفاف و سرتاسری حمایت می‌کند . در این دیدار برخی شخصیت‌های دیگر نیز صحبت کردند و دیدگاه‌های خود را پیرامون مسایل سیاسی امنیتی و اقتصادی افغانستان بیان داشتند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.