شورای عالی صلح: توجیه خشونت برای طالبان دشوار شده است

- ۱۶ حمل ۱۳۹۲

رییس دبیرخانه شورای عالی صلح می‌گوید که کابل و اسلام آباد باید در سیاست‌های خود در قبال همدیگر، تجدید نظر کنند.
معصوم ستانکزی رییس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان در صحبتی با کارولین وایت خبرنگار بخش دفاعی بی‌بی‌سی گفت که بیشتر رهبران طالب از روند صلح افغانستان پشتیبانی می‌کنند، اما حمایت دست‌های پنهان از مخالفان مسلح در جنگ افغانستان وضعیت این کشور را پیچیده کرده است.
این مقام شورای عالی صلح همچنین گفته که برای طالبان توجیه ادامه خشونت در افغانستان دشوار شده و در میان سران گروه طالبان افرادی وجود دارند که علاقه‌مند پیوستن به روند صلح دولت هستند. این صحبت‌ها پس از حمله مرگبار مهاجمان انتحاری به ولایت فراه در غرب افغانستان ابراز می‌شود. حمله گروهی که روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته ۵۳ کشته و بیش از صد زخمی بجا گذاشت و طالبان مسوولیت آن را به عهده گرفتند.
حکومت افغانستان بارها گفته که گروه‌های مخالف مسلحی که در افغانستان می‌جنگند از سوی گروه‌هایی در خارج از این کشور حمایت می‌شوند.
آقای استانکزی گفت که برای رهبران طالبان دشوار خواهد بود که آزادانه از صلح پشتیبانی کنند زیرا بسیاری از آنها به دلیل حمایت از صلح جان خود را از دست داده اند.
رییس دبیرخانه شورای عالی صلح گفت: «در شرایطی که آنها (طالبان) زنده‌گی و فعالیت می‌کنند و یا در مناطقی که آنها حضورد دارند، به نظر من دشوار خواهد بود که در ملا عام چنین ابراز نظر کنند، زیرا بسیاری از مردم بخاطر آن زنده‌گی شان را از دست دادند.»
اما آقای استانکزی و هیچ مقام دیگر دولتی، به طور مشخص نگفته اند که کدام یک از رهبران مطرح طالبان از صلح حمایت کرده و جان خود را از دست داده اند.
این مقام ارشد شورای عالی صلح در پاسخ به این سوال که برای آغاز مذاکرات جدی و رو در روی دولت با گروه طالبان چه مدت زمان نیاز است گفت: «این موضوع بسته‌گی به عوامل زیادی دارد. به نظر من ابتدا به اراده سیاسی و احساس مسوولیت نیاز است که از سوی رهبری طالبان نیز ابراز شود. این‌که آنها برای افغانستان چه می‌خواهند، آیا این کافیست که می‌گویند نیروهای خارجی باید افغانستان را ترک کنند؟ بعد از آن چه؟ برای طالبان توجیه ادامه خشونت دشوار شده است.»
معصوم استانکزی همچنین گفت که به نفع کابل و اسلام آباد است که در سیاستهای خود تجدید نظر کنند و وضعیت کنونی به نفع هیچ یک از این دو کشور همسایه نیست.
در هفته‌‎های گذشته مقام های افغان بارها اسلام آباد را به کارشکنی در روند صلح متهم کرده و گفته اند که پس از این روند صلح با طالبان را بدون پاکستان به پیش می برند.
با این حال رییس دبیرخانه شورای عالی صلح، نسبت به آینده امیدوار است و می‎گوید پس از سال ۲۰۱۴ میلادی نیز چالش هایی وجود خواهد داشت اما انتظار دارند که افغانستان از آزمونی که پیش رو دارد موفق بیرون آید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.